„Projekt som dokončil pred siedmimi rokmi. Potom sa začala najnepríjemnejšia časť roboty – zháňanie peňazí a producenta. Kompromisy, do ktorých ma nútili, boli pre mňa neprijateľné. Pochopenie som našiel až na Novej scéne a v pražskom Divadle Hybernia. Koprodukciou sa náklady výrazne znižujú, keďže o financie na realizáciu projektu sa delia,“ vysvetlil Janek Ledecký.
Muzikálový príbeh žiarlivého muža, ktorý nedôveruje milujúcej žene, ale bezcharakternému luhárovi uverí aj najočividnejšiu lož, sa neodohráva ani v minulosti, ani v Benátkach a na Cypre, kam ho situoval Shakespeare, ale dnes. A jeho hrdinovia – Othello, Desdemona, Iago a ich najbližší – sa presúvajú zo Ženevy do pevnosti kdesi na Strednom východe.
„Keď som pred desiatimi rokmi hral Iaga v New Jersey, uvedomil som si, ako nesmierne aktuálna je téma tejto nadčasovej tragédie. Násilie páchané na ženách, kultúrne odlišnosti, konflikt Východ – Západ sú fenomény, o ktorých sa dnes stále hovorí. Navyše sme svedkami najrozmanitejších problémov, ktoré s tým súvisia. Shakespearove témy v dnešnej spoločnosti veľmi silne rezonujú,“ vysvetlil hosťujúci režisér Robert Johanson.
V Paper Mill Playhouse v New Jersey, s ktorým je jeho kariéra spojená už takmer dve desaťročia, režíroval dve stovky muzikálov. V polovičke z nich si vysoký štíhly muž zahral hlavné postavy. Ako režisér uspel aj v mnohých divadlách na Broadwayi v New Yorku. Ledeckého muzikál Hamlet, pri tvorbe ktorého sa stretli autor a režisér po prvý raz, videlo vo svete už viac ako milión divákov.

Dráma lásky a žiarlivosti sa v interpretácii Ledeckého a Johansona, ktorí sa spoločne podpísali pod libreto muzikálu, mení na strhujúci triler. Príbeh zrady a majstrovského manipulátorstva vyrozprávali z pohľadu skrz-naskrz skazeného intrigána, ktorý je podľa nich fascinujúcim charakterom. Navonok milý a priateľský, vnútri esencia zla.
„Jediné, čo sa za posledných desaťtisíc rokov vyvinulo, sú technológie. Ľudské vášne – láska, nenávisť, túžba po moci, žiarlivosť – zostávajú ako v dobe kamennej. A človek je voči nim rovnako bezbranný, či už je vyzbrojený pästným klinom, alebo automatickou puškou s laserovým zameriavačom,“ tvrdia unisono Ledecký a Johanson.
„Nie je to veľmi tanečný muzikál, v Iagovi sa tancuje len vtedy, keď tanec súvisí so situáciou, ktorá sa na javisku odohráva,“ pripomína choreografka Silvia Beláková. Aktualizačný posun odrážajú aj kostýmy Simony Vachálkovej. V postave Othella sa budú striedať Lukáš Adamec a Lukáš Pišta, Desdemonu naštudovali Miroslava Partlová a Dominika Richterová. A v úlohe stelesneného zla sa predstaví sám autor rockového muzikálu Janek Ledecký, ktorého alternantom je Martin Kaprálik.