Recenzia: Musí byť dnešný Othello moslim?

Drámy Williama Shakespeara svoju nadčasovosť potvrdzujú i tým, že sú neustálymi inšpiračnými zdrojmi pre ďalšie umelecké druhy.

22.09.2016 14:00
32-IAGO dole 2x Foto:
Kto má rád songy Janka Ledeckého, tak si v muzikáli Iago príde na svoje.

Príbeh Maura Othella najnovšie dostal podobu muzikálu. Na Novej scéne totiž uviedli svetovú premiéru diela Janka Ledeckého Iago.

I keď sa hlavný dôraz presunul z postavy žiarlivosťou sužovaného Othella na intrigána Iaga, fabula príbehu zostala verná Shakespearovej tragédii. Hlavnou zmenou oproti originálu je situovanie muzikálu do súčasnosti na Stredný východ. Othello je tu vojnový hrdina a jeho svokor bohatý americký kapitalista. Kontrast kresťanstva s islamizmom je v súčasnosti svetovou témou, ale v samotnom muzikáli okrem niekoľkých melódií a poznámok o Alahovi absentuje hmatateľnejší interpretačný kľúč, prečo sa tvorcovia uchýlili k tomu riešeniu. Vzťahy i motivácie postáv v základných rovinách zostali totožné s tými Shakespearovými a prenos od inej epochy, kontinentu i náboženskej komunity príbeh výrazne neobohatil.

Kto má rád songy Janka Ledeckého, tak si v muzikáli príde na svoje. Lenže je to práve hudobná zložka, čo muzikál žánrovo rozptyľuje. Najčastejšie počujeme neškodné popové melódie, ktoré sa striedajú s tangom, waltzom i prvkami džezu i orientu. Hudbe však chýba jednotiaci prvok, taký potrebný pre homogenitu muzikálového diela. Skladby pôsobia separátne a neustálym opakovaním základných motívov i retardačne. Ledeckého texty piesní (preklad Michal Kovalčík) zaujmú vynaliezavosťou, no zaskočia i častou rýmovou prostoduchosťou.

Z hereckého obsadenia prvej premiéry dokázala zaujať najmä Miroslava Partlová ako Desdemona. Nehrala bezfarebnú naivnú obeť, ale civilným prejavom živo kreovala pokornú milujúcu manželku ťažko sa orientujúcu v citoch žiarlivého druha. Jej spevácka a herecká interpretácia songu Celý život pred sebou patrila k vrcholom večera (samotná pieseň je jednou z najlepších v celom muzikáli). Ľúbostné popové dueto počas Desdemoninho škrtenia však viac pobavilo, ako emočne dojalo. Za pozornosť stojí i výstižná karikatúra afektovaného zbohatlíckeho synčeka Rogera v podaní Petra Makranského.

Lukáš Pišta ako Othello v herectve podľahol kŕčovitosti a patetickosti. Ak mu nechýbala suverenita v speve, v činohernom prejave by sme len ťažko uverili, že je autoritatívnym vojenským veliteľom. Kým u Shakespeara patrí rola Iaga k plnohodnotným charakterom, na Novej scéne je to len priamočiary intrigán, ktorý sa divákom prihovára textami ako: Teraz dávajte pozor!; Bavíte sa dobre? Ja tiež. Z emblémovej postavy svetovej dramatiky sa tak stal rozprávač z insitnej rozprávky. Herecké podanie Martina Kaprálika taktiež uviazlo v jednoliatom rozprávačskom tóne.

V závere nám Iago s úškrnom povie, že tragédia, ktorú sme videli, bola len divadlom a dovršuje inscenáciu veselým tanečným výstupom. Ak by aj napriek tomu k nám preniklo nejaké hlbšie posolstvo, tak ho rýchlo zahluší klaňačka s rekapituláciou tých najlepších skladieb. Inscenácia sa preto celkovo podobá prehliadke Ledeckého hudobného repertoáru, ako konzistentnému inscenačnému celku.

2 hviezdičky z 5
* Janek Ledecký – Robert Johanson: Iago / hudba, texty: J. Ledecký / libreto, réžia: R. Johanson / hrajú: Lukáš Pišta/Lukáš Adamec, Martin Kaprálik/Janek Ledecký a ďalší / premiéra: 16. septembra v Divadle Nová scéna Bratislava

Viac na túto tému: #Othello #Janek Ledecký