Recenzia: Byť pápežom je ťažké

Divadlo Andreja Bagara v Nitre pre svojich divákov už od polovice 90. rokov pravidelne pripravuje muzikálové inscenácie. Či už z klasickej svetovej produkcie, alebo z domácej dielne.

25.11.2016 14:00
32 papez 4x Foto:
Ján Gallovič ako Ján Pavol II. a Jakub Rybárik ako generál Wojciech Jaruzelski v novom nitrianskom muzikáli Povolanie Pápež.

Pôvodného muzikálu sme sa dočkali aj teraz. No na rozdiel od predošlých diel stojí na dokumentárnom základe, spracúva reálny ľudský osud – príbeh Karola Wojtylu, známeho ako pápeža Jána Pavla II.

Autor libreta a textov piesní Daniel Hevier sa v muzikáli Povolanie pápež snažil zachytiť kľúčové momenty zo života emblémovej osobnosti novodobých dejín v takmer celej jeho šírke. Aby vyostril vnútorný konflikt hlavnej postavy, ako protivníka, s ktorým vedie Wojtyla spor o zmysle svojho poslania, postavil samotného Satana. Ich dialógy však v inscenácii pôsobia nesúrodo a nekoherentne. Nehovoriac o tom, že Satanove hudobné čísla síce vcelku patria medzi tie zaujímavejšie, ale príliš odvádzajú pozornosť od hlavného príbehu. V tom tkvie aj veľká nevýhoda muzikálu. Kým Hevierovo libreto je priveľmi úsečné a ilustratívne, tak v hudbe Gaba Dušíka absentuje základný motív aj hit. Piesne (napriek označeniu žánru ako muzikál ich nie je až toľko) sú príliš zovšeobecňujúce a hudobne málo výrazné. Len ťažko hľadať súvislosti ich využitia práve v tomto a nie v inom diele.

Poľský režisér Jerzy Jan Poloński sa s týmito nevýhodami dokázal úspešne vyrovnať. Jeho práca sa vyznačuje vynaliezavosťou mizanscén i zmyslom pre vytvorenie atmosféry – tak veľkolepo muzikálovej, ako aj intímnej (pri tom mu pomáha tiež variabilná scéna Damiana Styrnu). Ani on sa však nevyhol prvkom klišé (uvítanie pápeža v Afrike domorodcami a v Amerike zas tancom kovbojov) a prehnanému ata­kovaniu citov divákov (scéna uzdravenia malého Kevina). Režisérovou oporou bola najmä choreografia Jaroslawa Stanieka, ktorá významotvorne dotvárala hudobné i činoherné situácie.

Rola Jána Pavla II. je veľkou príležitosťou pre hosťujúceho Jána Galloviča. Intonáciami, postojom ani gestami neimituje známu osobnosť, naopak, vytvára si vlastnú podobu. Silou posolstva však totožnú so Svätým Otcom. Gallovič je presvedčivý najmä v intenzite odhodlania, akú dodáva postave, a súčasne zrozumiteľnosti tlmočenia ideí, ktoré vyznávala historická predloha. Nehovoriac aj o najkvalitnejšom speváckom výkone, čo sa o mnohých jeho kolegoch nedá povedať. V prejave Romana Poláčika ako predstaviteľa mladého Karola Wojtylu zas dominuje nenútenosť, mierny nadhľad i úprimné presvedčenie o vyššom poslaní postavy. Eva Pavlíková naráža na obmedzenosť úlohy Satana, keď jej na zvýraznenie konštantných tém negácie a zloby ostávajú len výrazné gestá, ľstivý úsmev, zastretý hlas a provokačné intonácie.

Muzikál Povolanie pápež o kľúčovej osobnosti histórie, takej blízkej aj našej krajine, určite divadlu na dlhú dobu zaistí divácky záujem. Len v širšom kontexte ide o dielo v mnohých aspektoch polemické a nevymykajúce sa slovenskému muzikálovému priemeru. <pe>

Hodnotenie Pravdy:

3 hviezdičky z 5

  • Daniel Hevier – Gabo Dušík: Povolanie pápež / réžia: Jerzy Jan Poloński / hudba: Gabo Dušík / hrajú: Ján Gallovič, Eva Pavlíková a iní / premiéra: 11. novembra 2016 v Divadle Andreja Bagara v Nitre

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Divadlo Andreja Bagara v Nitre #Ján Gallovič #Povolanie pápež