Veselá vdova? Banálny príbeh, vynikajúca hudba

Príkaz vlády malej krajiny znie: mladá bohatá vdova Hana sa musí vydať za ich občana.

03.02.2017 09:00
Adriana Kohútková a Miroslav Dvorský Foto:
Adriana Kohútková a Miroslav Dvorský v inscenácii operety Veselá vdova.
debata

Úlohou poveria aristokratického bonvivána Danila. Aby umlčal klebety, že ide po peniazoch, odháňa od krásky milujúcej večierky všetkých nápadníkov. Navyše, ani čas nezmazal trpkosť urážky – jeho dávna láska Hana ho pred rokmi odmietla. Od tejto zápletky sa odvíja príbeh operety Veselá vdova. Najslávnejšie a nahrávanejšie dielo Franza Lehára dodnes zabáva divákov na celom svete. A jeho valčíkové a kankánové melódie sa stali hitmi. Uvádzajú ju dokonca aj slávne operné domy.

Vo svojej jubilejnej sedemdesiatej sezóne premiéruje Veselú vdovu v piatok a sobotu bratislavské Divadlo Nová scéna. Po osemnástich rokoch sa tak opereta vracia na javisko, na ktorom mala vyhradené miesto od jeho vzniku. Inscenovali ju už v rokoch 1964 a 1985, ide teda o jej tretie uvedenie.

„Dlho trvalo, než som prišiel operete na chuť,“ priznáva Peter Oravec. Režisér, ktorý vždy sníval o réžii muzikálov – na Novej scéne sa podpísal pod Obchod na korze aj Princ a Večernica – sa s operetou stretol po prvý raz. „Myslel som si, že medzi muzikálom a operetou nie je veľký rozdiel, veď v oboch prípadoch ide o hudobno-dramatické diela. Ale je – a veľký,“ pokračuje. Príbeh Veselej vdovy je podľa neho banálny, ale Lehárová hudba vynikajúca. „Existuje populárny nový cirkus, tak som si povedal, že skúsime niečo ako nová opereta,“ hovorí Peter Oravec.

Inscenáciu postavil na troch večných a v každom čase aktuálnych témach: láska, peniaze a spoločnosť. „Veď kto by neriešil otázky typu, čo je láska? Peniaze hýbu svetom a my sa pýtame, čo všetko sme ochotní urobiť pre dvadsať miliárd eurodolárov. Okrem toho má Veselá vdova aj súčasný politický apel – štátik Balkánia si hľadá svoje miesto v Európe,“ vysvetľuje režisér.

Nie náhodou hľadali tvorcovia odpoveď na otázku: žije ešte dnes opereta? Libreto Victora Léona a Lea Steina je z pohľadu dnešného diváka prostoduchou banalitkou. „Rozhodli sme sa rešpektovať hudbu, ale príbeh odohrávajúci sa v Paríži v roku 1905 inscenačne posunúť do 21. storočia,“ hovorí Ján Strasser. Okrem toho, že sa podpísal pod úpravu dialógov a prebásnenie spevných partov, prijal aj ponuku na dramaturgickú spoluprácu.

„Zvolili sme si groteskný nadhľad, odstup a ľahkú iróniu, aby sme napovedali, že naivný príbeh plný klišé a banalít neberieme tak vážne ako v 19. storočí. Keď som nedávno videl americký muzikál La La Land, ktorý má štrnásť oscarových nominácií, uvedomil som si, že to nebol zlý nápad,“ osvetľuje Ján Strasser.

V titulných postavách sa predstavia Adriana Kohútková a Miroslav Dvorský, ktorých alternujú Blanka Jílková s Róbertom Halákom. Scénu navrhol Pavol Andraško, kostýmy Ľudmila Várossová, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu diriguje Rudolf Geri.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Peter Oravec #Divadlo Nová scéna #Veselá vdova