„Je to príbeh o pretvárke, lži, manipulácii, o predstieraní lásky a pravdy. Fantastická hudba presne zachytáva psychologické charakteristiky postáv, vzťahov a situácií, ktoré sa nás bezprostredne dotýkajú. A žijeme ich aj dnes,“ hovorí režisér, autor konceptu a scénografie David Radok. Boj o moc, túžba po pomste, tajné lásky, netajené vášne, zámeny identity – to sú motívy, posúvajúce dej príbehu o láske a zrade, ktorý sa začína zámenou dvojčiat kráľovského rodu Tameseho a Lisey. I pri tónoch nádhernej a krehkej hudby však vyvoláva dianie na javisku nadčasové otázky, ktoré znepokojujú aj súčasníka.
„Aj tristo jeden rokov od premiéry Arsildy sa nachádzame v situácii, že hranica medzi pravdou a lžou mizne. Najvyšší štátni predstavitelia s nami manipulujú. Vydávajú lož za pravdu a ľudia im veria. Slovom roka 2016 sa podľa Oxfordských slovníkov stalo ,post-truth'. Aj dnes sa lož začína hrať na pravdu a akoby to nikomu ani príliš neprekážalo,“ pokračuje režisér, ktorý debutoval v Göteborskej opere. Spolupracuje s mnohými, najmä škandinávskymi, scénami.
„Bolo náročné Vivaldiho Arsildu zrekonštruovať. Zachovala sa vo dvoch veľmi neprehľadných verziách. Naša inscenácia má základ v trojaktovej opere. David Radok vytvoril dielo vo dvoch dejstvách, ale zachoval celkové vyznenie aj posolstvo originálu,“ prezrádza dirigent Václav Luks. Postaral sa o hudobné naštudovanie so svojím súborom Collegium 1704, ktorý hrá barokovú operu na dobových nástrojoch.
Atraktívnu inscenáciu Arsildy ponúkne vo štvrtok večer v priamom prenose Dvojka RTVS. Po nedeľnej repríze ju uvedú aj scény, ktoré projekt koprodukovali ako Grand Theatre de Luxembourg, Opéra Royal de Versailles či Opéra de Lille. Do Bratislavy sa vráti v sezóne, keď bude SND sláviť sté výročie svojho vzniku.