Recenzia: Slovenčina komickému Donizettimu neublížila

21.03.2017 07:00
Don Pasquale Ján Galla
Ján Galla v titulnej úlohe Dona Pasquala. Autor:

Po priaznivom diváckom ohlase na vlaňajšie naštudovanie Mozartovej Čarovnej flauty v slovenskom preklade opustila banskobystrická Štátna opera originálny jazyk aj v novej inscenácii Dona Pasqualeho od Gaetana Donizettiho.

Nie je to paušálny návrat do zašlých čias, ale zmysluplné priblíženie point komických titulov širším vrstvám publika. Vernosť interpretačnému štýlu totiž nie je priamo úmerná reči, v ktorej sa spieva. Farebnosť hlasov a kultúra frázovania dokážu vytvoriť pravdivý obraz o talianskom diele hoc v slovenčine. Naopak, ukrojiť z neho sa dá poľahky aj v pôvodine, kde hudba so slovom sú najužšie späté. Ak divák nemusí sledovať viac či menej odpútavajúce titulky, môže hlbšie vstrebať hudbu, spev, javiskové dianie.

Režisérka Dana Dinková k predlohe pristúpila nielen so znalosťou jej poetiky a nepredstieranou dôverou v skladateľa, ale vtisla jej tiež osobnostnú pečať. Nepodľahla módnym zvodom presádzať príbeh do iného prostredia a času (poslúžila Šafárikova viacúčelová dobová scéna a rokokové tvary Adamíkovej elegantných kostýmov), ale ťažila z kombinácie milej bizarnosti témy s nadčasovosťou.

Don Pasquale nie je fraškou, skrýva aj slzičku súcitu, vie príjemne nadľahčiť náladu, a najmä potešiť pôvabnou belcantovou melodikou. Dinková to všetko akceptuje, priam srší nápadmi, pričom väčšina z nich je trefná a obohacujúca. Len občas zbytočne načiera do zásob ilustratívnosti. Svoj domicil v pohybovom divadle nezaprie, dianie dopĺňajú tanečníci. Investícia do profilácie postáv je zjavná. Potešilo otvorenie u nás dosiaľ vynechávanej árie Ernesta z 2. dejstva.

Hudobné naštudovanie Igora Bullu malo pevnú štruktúru, kontrasty medzi tečúcou lyrikou a ohnivými gradáciami dokazujú zžívanie sa dirigenta s talianskym štýlom. Orchester hral disciplinovane, zbor spieval a hral nad očakávanie. Titulnú postavu stvárnil hosťujúci Ján Galla, ktorého bas má stále farbu a objem, no menej sa mu darí v dodržiavaní rytmu, v rýchlych pasážach a dynamických nuansách.

Potešiteľná je trojica mladých hosťujúcich umelcov (inscenácia má aj kompletné domáce obsadenie), kde jedinú ženskú postavu so suverenitou výšok a s hereckým pôvabom vytvorila Michaela Popik Kušteková (Norina). Ľubomír Popik vložil do roly Malatestu pôsobivo sfarbený, výrazovo plastický barytón. V exponovanom parte Ernesta zaujal plynulým frázovaním, hoci v užšej dynamickej palete spievajúci lyrický tenor Martina Gyimesiho.

Hodnotenie Pravdy
3 a pol hviezdičky z 5

  • Gaetano Donizetti: Don Pasquale / dirigent: Igor Bulla / réžia: Dana Dinková / scéna: Marek Gašpar Šafárik / kostýmy: Adriena Adamíková / 2. premiéra v Štátnej opere Banská Bystrica 18. marca

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Štátna opera Banská Bystrica #recenzia #Gaetano Donizetti #Don Pasquale
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk