Babička v interpretácii Bábkového divadla stráca na lyrizovanom pôvabe

Približne v období, keď sa na rukách objavujú prvé pigmentové škvrny zvané starecké, začína sa obdobie života označeného podľa laikov za starobu. Túto tému umelecky uchopili v Bábkovom divadle na Rázcestí v Banskej Bystrici, kde odpremiérovali divadelné predstavenie pre dospelých, Babie leto.

12.04.2017 12:49
Babie leto Foto:
v Bábkovom divadle na Rázcestí v Banskej Bystrici uviedli divadelné predstavenie pre dospelých Babie leto.
debata

Predstavenie inšpirované klenotom českej literatúry, sfilmovanej Babičky Boženy Němcovej má podtitul Obrazy zo života a veku ženského podľa Boženy Němcovej a horúcej súčasnosti.

Povedané dokonané. Kto má dnes čas a ambíciu starať sa o starých ľudí? Ich životné pomníky s kvetmi sú neustále zalievané čerstvou vodou, ktorá ich má “podchytiť, povzbudiť, inšpirovať, zaujať”. Či už univerzitami tretieho veku, lákadlami vo fitnescentrách, neustálym mediálnym tlakom. Babička Boženy Němcovej si veľa slávy a ovácií z predstavenia neodniesla. Naopak. Autori pripomínajú, že nepochybne veľká, národná a nadaná spisovateľka napísala knihu v najťažšom období svojho života, opustená priateľmi, zradená vo vzťahu a materiálne na dne. Vtedy sa s láskou obzrela dozadu a pospomínala na detstvo. Ktovie ako by jej Babička vyzerala dnes.

A práve o to ide realizátorom predstavenia Babie leto. Demýtizáciu zakorenených predstáv o vľúdnej, časovo neobmedzenej, všeobjímajúcej, spravodlivej, múdrej a obetavej ženy.

Prvá časť predstavenia podchytila dielo Boženy Němcovej inscenované v kombinácii ženských herečiek a bábok a pustila so do klasickej literatúry s obrovskou dávkou humoru, nadhľadu, divadelnej inšpirácie a ľudského pochopenia.

Text inscenácie vznikol na princípe montáže, dramatizáciou románu, adaptáciou sociologických štúdií a odborných textov o starnutí a seniorstve. Nechýbajú ani autentické skúsenosti so starnutím a seniorským vekom.

Scenár na jednej strane farebným, hravým, až operetným spôsobom interpretuje romantizujúci príbeh Babičky. V rôznych príbehových líniách viacnásobne potvrdzuje idealizované mýty o „múdrosti staroby“. Na druhej strane analyticky skúma súčasné podmienky a reálie žien v treťom veku.

A to sme už v druhej časti inscenácie, kde sa objavujú ozajstné starenky, opustené deťmi, zneužívané podomovými obchodníkmi, trpiace sklerózou či obavami z degenerácie mozgu. Keby mi za chrbtom v divadle nesedeli ozajstné seniorky, ktoré predstavenie komentovali vetami typu „presne tak to je“, tak by som si pomyslela, že trocha radosti by sa v tej starobe naozaj mohlo nájsť.

Taká je Babička, také je Babie leto. Bohatosť pohľadu na tému ženy-seniorky z pozície minulosti, súčasnosti a budúcnosti sa snúbi s bohatosťou výrazových prostriedkov, ktoré vytvárajú jedinečný komplex bábkového a činoherného predstavenia v optike rodovo citlivého divadla.

Tvorcovia a interpreti predstavenia

Scenár a réžia: Iva Š., dramaturgia: Monika Tatarková, hudba: Juraj Haško a.h., výprava: Miriam Struhárová a.h. bábky: Katarína Mažáryová a.h., pohybová spolupráca: Zuzana Ďuricová-Hájková a.h.

Účinkujú: Ivana Kováčová, Marianna Mackurová, Alena Sušilová, Mária Šamajová, Anna Zemaníková, Peter Butkovský/Filip Štrba.

Inscenácia vznikla v spolupráci so ŠtúdiomT.W.I.G.A., ktoré sa od roku 2007 ako jediné feministické divadelné štúdio na Slovensku, venuje zobrazeniu ženskej skúsenosti z rodovo citlivého hľadiska.

Najbližšia repríza Babieho leta sa uskutoční v utorok 11. apríla o 19.00 hod.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici