Romeo a Júlia – Tak ako včera: Po vražde príde sex

Klasický príbeh o mladých milencoch. Moderný pohybový slovník. Vypäté dramatické situácie. To všetko prináša Romeo a Júlia – Tak ako včera... Novinka Baletu Slovenského národného divadla je nápaditá aj hravá, ale miestami nepozná hranice.

01.06.2017 05:00
Romeo a Júlia - Tak ako včera... Foto:
Ilinca Gribincea (Júlia) a Igor Leushin (Romeo) v inscenácii Romeo a Júlia - Tak ako včera...
debata

Choreografka a režisérka Natália Horečná nespolupracovala s Baletom SND po prvýkrát. Už vo februári minulého roku preň pripravila tanečnú inscenáciu Slovenské tance Životy svetiel, v ktorej využila trinásť ľudových piesní upravených pre orchester skladateľom Petrom Breinerom. Inscenácia bola postavená na kontraste choreografie a hudby, výsledkom čoho však nebola disharmónia, ale silná emočná erupcia.

Podobný princíp kontrastov využila aj pri aktuálnej inscenácii. Na konflikte medzi členmi dvoch znepriatelených rodín je napokon postavená aj predloha – hra Williama Shakespeara. Ruský skladateľ Sergej Prokofiev k nej zložil hudbu v tridsiatych rokoch minulého storočia, pričom samotný balet mal premiéru rok pred vypuknutím II. svetovej vojny v Mahenovom divadle v Brne.

Kontrast a z neho vyplývajúce napätie sa v aktuálnej inscenácii prejavujú na rôznych úrovniach. Prvou je vizuálna stránka, ktorá je najviditeľnejšia v kostýmoch (Christiane Achatzi). Aj vďaka nim sa Júlia divákovi predstaví ako čistá a krehká bytosť, čo je v kontraste k Romeovi, ktorý svojím oblečením pripomína skôr sedliaka. Ešte markantnejší vizuálny náboj v sebe nesú výstupy Júlie s duchovným otcom Lorenzom, ktorého tvorcovia obliekli do žltého kostýmu s motýľmi, ktorý pripomínal pyžamo.

Ďalšia úroveň kontrastu vyplýva z moderného pohybového slovníka tanečníkov. Ten sa vo viacerých okamihoch líši od postavy k postave. Najsilnejší je v jednej z tanečných scén prológu, v ktorej otec Lorenzo dáva Júlii čarovný elixír. V neposlednom rade vytvára režisérka napätie na scéne aj odlišnosťami v hereckom prejave. Konfrontuje v ňom totiž psychologické scény a štylizované výrazové kreácie.

Niekedy je kontrastov a vypätých situácií na javisku až priveľa. Vtedy Horečná pohyb na scéne a zvuk v orchestrovej jame zastaví, čím divadelnú situáciu ponorí do ticha. Alebo ukončí konflikt naservírovaním lyrickej pasáže. Napríklad výstupom anjelov alebo kolektívnou tanečnou scénou. Lyrickým epicentrom príbehu, ktorý nasleduje po dvojnásobnej vražde, je krásny ľúbostný okamih Romea a Júlie v závere prvého dejstva plný fantázie, hravosti a intimity, v ktorom sa zaľúbenci emotívne rolujú po zemi.

Obsadenie a chémia medzi protagonistami majú vždy zásadný vplyv na celkový zážitok, ako aj interpretáciu odkazu baletu. Na druhej premiére hrali milenecký pár Ilinca Gribincea a Igor Leushin. Kým predstaviteľka Júlie bola pohybovo aj výrazovo uvoľnenejšia, predstaviteľ Romea sa zdal viac zameraný na technickú stránku pohybu než na herectvo. Vo výsledku sa preto Júlia javila ako akčnejšia, čo zrejme nebolo zámerom tvorcov, ale v kontexte témy rodových stereotypov to vyznelo vcelku zaujímavo. Výrazné tanečné kreácie predviedol aj Adrián Ducin ako principiálny otec Lorenco a Mergim Veselaj v úlohe perfídneho Tybalta.

Natália Horečná pripravila invenčnú a hravú inscenáciu plnú kontrastov a napätia, ktorá stojí na veľkolepej Prokofievovej hudbe (druhú premiéru dirigoval Peter Valentovič), ako aj na mnohých emočne silných herecko-tanečných číslach. Ako celok však pôsobí trochu nesúrodo, pretože kombinuje až príliš veľa rôznorodých významových prvkov, pričom niektoré z nich nadužíva (činoherné výkriky, scény s anjelmi) a iné zapojí do deja len jednorazovo (princíp divadla na divadle, projekcia bieleho koňa). Opäť raz platí, že menej by bolo viac.

Hodnotenie Pravdy

3,5 hviezdičky z 5

  • Sergej Prokofiev, Natália Horečná: Romeo a Júlia – Tak ako včera… / choreografia a réžia: N. Horečná / scéna a kostýmy: Christiane Achatzi / hudobné naštudovanie: Peter Breiner / premiéra: 13. a 14. mája v Balete SND

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #balet #SND #Rómeo a Júlia #recenzia