Ako čeliť strachu? Odpovie festival Dotyky a spojenia

Loď menom Európa sa potápa, ale cestujúci na jej palube sa skvele zabávajú.

20.06.2017 12:00
Deň, keď zomrel Gott Foto:
Prešovské národné divadlo sa na festivale predstaví vtipnou a dynamickou inscenáciu Deň, keď zomrel Gott.
debata

Ako účastníci karnevalovej reality show, ktorá má odvrátiť ich pozornosť. Sledujeme dianie na lodi bláznov, plaviacej sa okolo starého kontinentu, či cestu do pekla s unesenou Európou? Slová moderátora sa menia na pohybovo-hudobné obrazy ako hrozivé vyobrazenie apokalypsy. Únos Európy v podaní súboru Debris Company je jednou zo štrnástich inscenácií, ktoré uvádza festival Dotyky a spojenia v hlavnom programe.

Aj 13. ročník prehliadky, ktorá sa začala včera v Martine, prináša to najzaujímavejšie, najodvážnejšie a najinšpiratív­nejšie, čo vzniklo na javiskách slovenských kamenných i nezávislých divadiel. Jeho ambíciou je tak ako v predchádzajúcich ročníkoch nastaviť zrkadlo uplynulej sezóne a zároveň priniesť správu o tom, v akom stave sa domáca divadelná tvorba nachádza.

„Tohtoročný neúspech našich hokejistov na majstrovstvách sveta podnietil vášnivé debaty. Premýšľala som, aké by to asi bolo, keby sme rovnako intenzívne ako hokej rozoberali úroveň našej kultúrnej scény. Zaujímalo by to niekoho,“ pýta sa v úvode festivalového bulletinu programová riaditeľka nesúťažnej prehliadky Monika Michnová. Odpoveď dá ohlas širokého publika. „Ako to sledujem, divácky záujem je obrovský a diváci si vedia porovnať jednotlivé inscenácie. Konfrontácia je veľmi dôležitá,“ zdôrazňuje Emil Horváth, ktorý je patrónom tohto ročníka festivalu.

A nepochybne je z čoho vyberať. Do sobotňajšej polnoci uvedie prehliadka 28 inscenácií, ktoré vznikli na scénach 26 divadiel z desiatich slovenských miest. „Do programu sme zaradili niekoľko inscenácií, ktoré prinášajú tému vojny, hovoria o tom, ako čeliť strachu a že sa netreba báť postaviť zlu,“ pripomína programová riaditeľka festivalu. Nie náhodou sú až tri adaptáciami Denníka Anny Frankovej. Nie ako hrdinku, ale obyčajnú tínedžerku, ktorá sa ocitla v mimoriadnej situácii, ju vykresľuje inscenácia Nového divadla z Nitry . Na mikrokozmos postáv, nútených spolu vychádzať v hranične vypätej situácii, sa sústreďuje predstavenie zvolenského Divadla Jozefa Gregora Tajovského. Formou tanečného divadla spracovalo dôverne známu predlohu košické Štátne divadlo.

Šokujúca aj pútavá je inscenácia Vojna nemá ženskú tvár, ktorou obohatilo svoj repertoár Slovenské komorné divadlo Martin. Cez autentické výpovede odhaľuje dramatické osudy sovietskych žien, ktoré bojovali po boku mužov na frontoch druhej svetovej vojny. A história o nich donedávna mlčala. Zverejnila ich až laureátka Nobelovej ceny za literatúru Svetlana Alexijevič, zdramatizovala Iveta Horváthová a režijne naštudoval Marián Pecko.

Okrem 14 titulov v hlavnom programu uvedie celoslovenská divadelná prehliadka aj päť inscenácií pre deti a mládež a šesť pouličných predstavení, ktorým sú vyhradené predpoludňajšie a skoré popoludňajšie hodiny. Noci na Divadelnom námestí zas budú patriť hudbe, dnes napríklad vystúpia Dorota Nvotová, Jakub Ursiny a Talent transport s koncertnou podobou muzikálu Peter a Lucia. Na divákov, čo budú mať chuť diskutovať, čakajú po každom predstavení jeho tvorcovia. Debatám teatrológov a divadelníkov zas ponúka priestor kritická platforma, pretože festival Dotyky a spojenia prináša aj možnosť tvorivej konfrontácie a reflexie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Dotyky a spojenia #deň #Vojna nemá ženskú tvár #keď zomrel Gott