Nepolepšený svätec Krčméry svoje utrpenie miluje

Na záver sezóny v Modrom salóne SND uviedli hru Ľubomíra Feldeka Nepolepšený svätec. Hra je súčasťou cyklu o významných osobnostiach slovenských dejín, ktoré sú písané pre malé javisko. Obsadenie je úsporné, ale téma veľká.

10.07.2017 16:00
Matej Marušin Foto:
Matej Marušin ako Silvester Krčméry.
debata (1)

Autori pre Modrý salón vždy zacielia pozornosť na niektorý motív zo života tej-ktorej postavy (napríklad Milo Urban) a ten rozoberú dôkladne. V tomto prípade však je základný motív veľmi široký. Silvester Krčméry, ktorému je hra venovaná, prežil síce kus života vo väzení a jeho príbeh je teda priestorovo obmedzený, ale obsahovo je nabitý, lebo sa doň premieta zložitá doba. Jej súčasťou bolo aj absurdné  prenasledovanie veriacich v minulom režime. Ľubomír Feldek dokázal tento materiál spracovať tak, aby mu vyšla aj divácky príťažlivá, dynamická a napínavá hra o zvláštnom a silnom charaktere a aby sa na scénu dostali aj všetky okolnosti a vplyvy, ktoré tento charakter formovali. Už len to musel byť pre dramatika problém – všetko sa malo odohrávať vo väzení a súčasťou deja malo byť kruté mučenie. Vďaka Feldekovým umeleckým schopnostiam (nie nadarmo hru od neho divadlo objednalo, hoci je evanjelik, a tu ide o katolícky disent) a za pomoci mladého kolektívu tvorcov sa to podarilo.

Autor scény a kostýmov Peter Janků si počínal vynaliezavo – pomohol si napríklad stoličkami (dobrá scéna so sakami cez operadlá!), využil možné metamorfózy lôžka či tieňohru za igelitom. Samozrejme, vynikajúco zapracoval režisér Kamil Žiška a presvedčivé výkony podali herci Richard Autner a Matej Marušin. Marušin hrá skalopevného Silvestra Krčméryho a  Autner sa stále mení, hrá viac postáv (väčšinou väzenských dozorcov či vyšetrovateľov), pre­zentuje meniacu sa dobu.  Podľa toho, ako sa správa a ako hovorí, dá sa dedukovať, čo sa práve odohráva za múrmi väznice, či sú to tvrdé päťdesiate roky, alebo prichádza odmäk. Obaja herci stvárňujú svoje úlohy s veľkou vervou –  Matej Marušin hrá hrdinu s horiacimi očami, občas na javisku vyrastie hrdosťou a vzburou, občas ho vbíja do zeme jeho utrpenie alebo s hrmotom ho na zem sáču jeho trýznitelia. Autner  je zasa príliš suverénny, živočíšny, žoviálny, sadistický, taktizujúci… Predvedie celú plejádu pokrivených ľudí.  

Silvester Krčméry svoje utrpenie miluje, lebo vie, že to je hodnota, ktorá má svoj význam (hra to potvrdzuje a pomenováva). Nič neodvoláva, nechce, aby mu trest odpúšťali, lebo by tak priznal vinu a tú necíti. Je to hra o silnom presvedčení, o charaktere, ale Feldek sa diváka dotýka aj tým, ako nastavil zrkadlo dobe – hrdinov býva málo, zbabelcov plno. Táto hra je špecifická práve tým, že pôsobí aj tak optimisticky – pravda napokon víťazí a dostáva sa na scénu! 

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #divadlo #Ľubomír Feldek #Silvester Krčméry #Nepolepšený svätec