Je dianie na lodi bláznov, plaviacej sa okolo starého kontinentu, cestou do pekla s unesenou Európou? Slová moderátora sa menia na pohybovo-hudobné obrazy ako hrozivé vyobrazenie apokalypsy. Inscenácia Únos Európy, v ktorej súbor Debris Company pretavil mytologický príbeh o kráse a hodnotách na story o strachu, úpadku a chaose, je spolu s takmer dvoma desiatkami ďalších predstavení v programe festivalu Kiosk. Jeho 10. ročník štartuje vo švrtok na Stanici Žilina-Záriečie a ďalších priestoroch. A do nedeľného odpoludnia ponúka chuťovky pre odvážnych divákov, ktorým nechýba chuť hľadať.
„Festival prezentuje divadlo, tanec či performatívne umenie, ktoré originálnou a objavnou formou riešia aktuálne obsahy umenia a spoločenských problémov. A tvorcov, ktorí majú záujem kriticky uvažovať o svete. Nejde nám o uvádzanie tradičných známych mien, ale o mapovanie okrajových foriem, ktoré prinášajú nóvum pre autorov i divákov,“ hovorí dramaturg festivalu Martin Krištof. Téma jubilejného ročníka prehliadky slovenskej nezávislej divadelnej a tanečnej scény, ktorá dominuje hlavnému i sprievodnému programu, je pre umenie viac než delikátna – nový divák. Túžia po ňom samotní tvorcovia. Ich túžbou už nie je publikum, ktoré sa pasívne prizerá, ale aktívny divák, ktorý sa rád nechá vtiahnuť do príbehu, je ochotný komunikovať a dokonca aj vstupovať do diania na scéne. „Jedna z nastolených otázok je, čo znamená v dnešnej dobe byť divadelným divákom a čo všetko od neho tvorca vyžaduje,“ pokračuje dramaturg Kiosku.
Vízia a zároveň aj varovanie v tej najkoncentrovanejšej podobe – tak možno charakterizovať Princípy Newspeaku. Autor konceptu a režisér Rastislav Ballek sa inšpiroval rozsiahlou poznámkou pod čiarou v slávnom Orwellovom románe 1984. Zvukovou inštaláciou útočiací na hľadisko ohromným množstvom informácií, čím sťažuje ich zrozumiteľnosť. Divákom umožňuje voľný pohyb – inak uvidia to, čo nebudú počuť, a naopak. Je však publikum skutočne slobodné, alebo mu totalita len servíruje vidinu slobody, ktorej naivne a bez odporu podlieha?
Opustiť istotu stoličky, vstúpiť do priestoru a stať sa spolu s tanečníkmi interpretom umožňuje odvážnym projekt You Are Here. Režisérka Petra Tejnorová ponúka rozkoš z vlastnej tvorby, nadšenie z nečakaného dobrodružstva aj možnosť zbaviť sa predsudkov nielen o tanci. Kladie otázky aj rôzne úlohy, vyzvedá informácie od aktívnych účastníkov hry podobne ako Facebook, Google či iné aplikácie.
„Kiosk je v prvom rade priestor pre žánrový presah, umelecký risk, provokáciu, pritom ale nezľavuje z kvalitatívnych kritérií. Našou ambíciou je podnietiť a podporovať vznik nových umeleckých foriem na slovenskej nezávislej scéne,“ dodáva Martin Krištof.
Ako zdôrazňuje motto, 10. ročník festivalu Kiosk ponúka dobrodružstvo spoločného hľadania „iného“ divadla. Organizátori ponúkajú svoj názor a sú zvedaví na názor divákov.