Odvážnym ponúka Kiosk dobrodružstvo hľadania

Loď menom Európa sa potápa, ale cestujúci na jej palube sa skvele zabávajú. Ako účastníci karnevalovej reality show, ktorá má odvrátiť ich pozornosť od blížiacej sa katastrofy.

27.07.2017 14:00
KIOSK Foto:
Debris Company privezie na festival scénickú esej Únos Európy.
debata

Je dianie na lodi bláznov, plaviacej sa okolo starého kontinentu, cestou do pekla s unesenou Európou? Slová moderátora sa menia na pohybovo-hudobné obrazy ako hrozivé vyobrazenie apokalypsy. Inscenácia Únos Európy, v ktorej súbor Debris Company pretavil mytologický príbeh o kráse a hodnotách na story o strachu, úpadku a chaose, je spolu s takmer dvoma desiatkami ďalších predstavení v programe festivalu Kiosk. Jeho 10. ročník štartuje vo švrtok na Stanici Žilina-Záriečie a ďalších priestoroch. A do nedeľného odpoludnia ponúka chuťovky pre odvážnych divákov, ktorým nechýba chuť hľadať.

„Festival prezentuje divadlo, tanec či performatívne umenie, ktoré originálnou a objavnou formou riešia aktuálne obsahy umenia a spoločenských problémov. A tvorcov, ktorí majú záujem kriticky uvažovať o svete. Nejde nám o uvádzanie tradičných známych mien, ale o mapovanie okrajových foriem, ktoré prinášajú nóvum pre autorov i divákov,“ hovorí dramaturg festivalu Martin Krištof. Téma jubilejného ročníka prehliadky slovenskej nezávislej divadelnej a tanečnej scény, ktorá dominuje hlavnému i sprievodnému programu, je pre umenie viac než delikátna – nový divák. Túžia po ňom samotní tvorcovia. Ich túžbou už nie je publikum, ktoré sa pasívne prizerá, ale aktívny divák, ktorý sa rád nechá vtiahnuť do príbehu, je ochotný komunikovať a dokonca aj vstupovať do diania na scéne. „Jedna z nastolených otázok je, čo znamená v dnešnej dobe byť divadelným divákom a čo všetko od neho tvorca vyžaduje,“ pokračuje dramaturg Kiosku.

Vízia a zároveň aj varovanie v tej najkoncentrova­nejšej podobe – tak možno charakterizovať Princípy Newspeaku. Autor konceptu a režisér Rastislav Ballek sa inšpiroval rozsiahlou poznámkou pod čiarou v slávnom Orwellovom románe 1984. Zvukovou inštaláciou útočiací na hľadisko ohromným množstvom informácií, čím sťažuje ich zrozumiteľnosť. Divákom umožňuje voľný pohyb – inak uvidia to, čo nebudú počuť, a naopak. Je však publikum skutočne slobodné, alebo mu totalita len servíruje vidinu slobody, ktorej naivne a bez odporu podlieha?

Opustiť istotu stoličky, vstúpiť do priestoru a stať sa spolu s tanečníkmi interpretom umožňuje odvážnym projekt You Are Here. Režisérka Petra Tejnorová ponúka rozkoš z vlastnej tvorby, nadšenie z nečakaného dobrodružstva aj možnosť zbaviť sa predsudkov nielen o tanci. Kladie otázky aj rôzne úlohy, vyzvedá informácie od aktívnych účastníkov hry podobne ako Facebook, Google či iné aplikácie.

„Kiosk je v prvom rade priestor pre žánrový presah, umelecký risk, provokáciu, pritom ale nezľavuje z kvalitatívnych kritérií. Našou ambíciou je podnietiť a podporovať vznik nových umeleckých foriem na slovenskej nezávislej scéne,“ dodáva Martin Krištof.

Ako zdôrazňuje motto, 10. ročník festivalu Kiosk ponúka dobrodružstvo spoločného hľadania „iného“ divadla. Organizátori ponúkajú svoj názor a sú zvedaví na názor divákov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #KioSK #Únos Európy