Bábkové divadlo hýbe dejinami

Plejáda postáv, osôb a osobností – aj tak by sa dalo charakterizovať nové predstavenie Bábkového divadla na Rázcestí v Banskej Bystrici, ktorú tvorcovia príznačne pomenovali Európa v korešpondencii.

13.12.2017 15:28
debata

Súčasné žitie a doba si priam vyžadujú reflexiu tvorivých umelcov, divadelníkov nevynímajúc. Duo Marián Pecko a Iveta Horváthová spolu pracujú v divadle od roku 1985. Za sebou majú nespočetné množstvo divadelných počinov, tvorivých inscenácií či pôvabných rozprávok pre deti. V tomto prípade je autorkou textu divadelníčka a scenáristka Iveta Horváthová, Marián Pecko režiér. Herecké obsadenie predstavenia predvedie celý herecký ansámbel divadla, na javisku sa vystriedajú všetci herci.

Ide o mimoriadny divadelný počin, mimoriadneho významu. Zmapovať politickú, umeleckú, vedeckú či činohernú pôdu Európy od polovice 19. storočia až podnes, si vyžaduje veľkú guráž, nemenej odvážnu motiváciu a skúsenosť, ktorú dvojica Pecko Horváthová majú, o čom svedčí aj množstvo ocenení ich práce. Divadelníci sa pre tento činoherný počin rozhodli aj pod vplyvom súčasných udalostí v politike a umení, ktoré im nedajú spávať. Autorský text pozostáva z autentických výpovedí, spovedí, listových tajomstiev výrazných osobností Európy.: Èmile Zola, Marie Curie Sklodowská, Hannah Arendt, Martin Heidegger, Winston Churchill, sestra Mária Faustyna, T. G. Masaryk, M. R. Štefánik, Jiřina Šiklová, S. H. Vajanský, Dežo Ursiny, Július Satinský… a mnoho iných.

Foto: Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici
Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici, Európa v korešpondencii

Milostné listy, ktorých romantický obsah prevalcovala všedná realita, dôkazy „veľkej lásky“, ktorá po čase už bez problémov zaklopala na dvere spálne inej žene, inému mužovi, nedokázané nemanželské deti, drvivé obvinenia, konšpirácie, machinácie, politická či ľudská naivita, podkopaná dôvera či sila duchovnej obnovy. Herecký tím sa pokúša preniknúť do osudov európskych duší, oživiť, avšak neprivlastniť si ich históriu, bolesti a radosti. Tak vzniká priestor, do ktorého inscenačný tím vpisuje svoj vlastný „list“. Na pomedzí prežívania a predvádzania, na pomedzí dobového dokumentu a divadla. Inscenácia vytvára List, ktorý sprítomňuje históriu z pozície už prežitých a prebolených udalostí, s odstupom, i emocionálnym angažovaním.

Autorka divadelného scenára Iveta Horváthová pripomína: „Zaujímavej európskej korešpondencie je, samozrejme, veľa. Oveľa viac, ako sa nachádza v inscenácii. Naše zdroje museli prejsť veľmi hustým sitom. Na jednej strane sme vybrali korešpondenciu výsostne intímnu, ktorá modelovo zastupuje vzájomné listy mnohých dvojíc. Na opačnej strane spektra sú listy zásadne dôležité, ktoré rozhodli o osude miliónov ľudí.“

Réžia Mariána Pecka rešpektuje významové kontrapunkty listov a protirečivosť dejín a udalostí, čo hýbali osudmi adresátov i pisateľov listov. Posúva autenticitu listových odkazov do imaginatívnych dimenzií a súčasných divadelných obrazov. Práve ich výpovednou silou je známy rukopis tohto režiséra.

Strohá, no silne pôsobivá scéna dopĺňa, často až vytvára atmosféru predstavenia.

Autorka: Iveta Horváthová, Réžia, výprava: Marián Pecko, Dramaturgia: Iveta Škripková, Monika Tatarková, Hudba: Róbert Mankovecký a.h. Účinkujú: Eva Dočolomanská, Ivana Kováčová, Marianna Mackurová, Alena Sušilová, Jozef Šamaj, Mária Šamajová, Filip Štrba, Anna Zemaníková, Martin Frank a.h.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici