Týždeň, keď komédia bude kráľom

"Prečo sa teraz obrátili proti mne?" pýta sa dosluhujúci americký prezident Charlie Smith, keď so zúfalstvom v očiach sleduje katastrofálny pokles svojich predvolebných preferencií, ktoré klesajú a sú "nižšie ako Gándhího cholesterol".

18.03.2018 16:00
Michal Dlouhý Foto:
Michal Dlouhý v titulnej úlohe Mametovej nekorektnej politickej frašky November, ktorú v rámci Týždňa komédie uvedú v Bratislave Mestské divadlá pražské.
debata

Nemá podporu, nemá peniaze, nemá nárok odniesť si z kancelárie ani pohovku. Ale ani najmenšiu chuť to zabaliť a vzdať sa moci. Aspoň v komédii Davida Mameta November. Keď ju jeden z najvýznamnejších žijúcich amerických dramatikov premiéroval v roku 2008 na Broadwayi, sotva tušil, ako jeho nekorektnú politickú frašku dobehne realita.

Keďže v nej ostro a vtipne komentuje stav súčasnej vysokej politiky a téma opojenia mocou rezonuje aj so súčasnými nešvármi, ktoré nás denne atakujú zo všetkých strán, siahol po Mametovom skvele napísanom texte aj režisér Petr Svojtka a inscenoval ho na javisku Mestských divadiel pražských. Stvárnenie pokryteckého egoistu, ktorý podlieha svoje žene a vlastnej predstave osobnej výlučnosti, zveril Michalovi Dlouhému. „Jeden bonmot stíha druhý. Aby gagy vyšli, musíte ich hovoriť veľmi presne. Neznesie to žiadnu improvizáciu,“ hovorí predstaviteľ fiktívneho prezidenta, ktorého hrá skutočne brilantne.

Mametov November je jednou zo šiestich inscenácií, ktoré ponúka od 3. do 8. apríla program 3. ročníka Týždňa komédie v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava v Bratislave. „Ide o divadelné predstavenia, ktoré budú v Bratislave uvedené prvýkrát, alebo také, ktoré sú vždy beznádejne vypredané,“ informujú organizátori.

Aj na svet vedeckého bádania a jeho hýbateľov sa možno pozrieť optikou komédie. Dokazuje to René Levinský v hre Dotkni sa vesmíru a pokračuj, v ktorej sa všetko krúti okolo genetických manipulácií. Od skúmania zmanipulovaných octomiliek až po geneticky upravené ľudské embryo… Príbeh o „ceste z vrcholu až na samé dno a potom zasa ďalej“, ktorý sa pohybuje na hrane reality a sci-fi a režijne ho naštudovala Hana Burešová, privezie do Bratislavy Mestské divadlo Brno.

Koľko stačí, aby muž znenávidel ženu? Koľko stačí, aby žena opustila muža? A prečo na svadobnej oslave chýba nevesta? Aj to sú tajomstvá, do ktorých zabŕda komédia súčasného poľského dramatika Andrzeja Saramonowicza Testosterón. Mužská samoľúbosť, hrdosť, pýcha i malichernosť sa v nej zrážajú so ženskou prefíkanosťou, nevypočítateľnos­ťou, razantnosťou i šarmom. Konflikty mužských a ženských vesmírov pulzujú v inscenácii nitrianskeho Divadla Andreja Bagara nečakanými dejovými zvratmi, perlivými dialógmi aj situačnou komikou.

O rýchlom zbohatnutí snívajú falošní hráči na celom svete, takže hoci komédiu Hráči napísal ruský klasik Gogoľ už pred takmer dvesto rokmi, akoby rozprával aj o súčasnosti. Podvod je životným štýlom, zamestnaním aj zmyslom života hrdinov, ktorých režisér Lukáš Brutovský obliekol do súčasných kostýmov. A tragikomický príbeh o ľudskej ambicióznosti, ktorý inscenoval v martinskom Slovenskom komornom divadle, zasadil do tajnej hotelovej miestnosti, ktorej dominuje pokrový stôl. Márne sa môžu zdať verejné protesty okradnutých, aj podvodník však môže byť oklamaný – znie posolstvo Gogoľovej nadčasovej hry.

Čo sa môže prihodiť, ak má poslanec vo svojom byte, v ktorom sa jeho manželka korzuje v negližé, prijať významného starostu? Kolotoč komických kotrmelcov rozkrútil francúzsky majster komédie Georges Feydeau v dvoch jednoaktovkách, ktoré pod názvom Ach, tie ženy, ach, tí muži privezie do Bratislavy trnavské Divadlo Jána Palárika. A program Týždňa komédie spestrí aj Schmittova Tektonika citov, ktorou prispeje domovské Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #november #Michal Dlouhý