Divadelné premiéry lákajú na drsnú aj mystickú realitu

Na staré kolená si musel hľadať Harry Wade novú robotu. Majster kat si teda otvoril bar, za výčapným pultom ktorého trávi čas spomínaním na zlaté časy. Perličkami z bývalej profesie zabáva štamgastov, aj detektíva v civile.

20.04.2018 09:00
Kati Prešov Foto:
Matej Erby (Peter Mooney) a Igor Kasala (Harry Wade) v McDonaghovej detektívnej komédii Kati v DJZ Prešov.
debata

Kameňom, ktorý rozvlní nevzrušenú hladinu lokálu ospalého mestečka, je nečakaný príchod londýnskeho novinára. S bývalým vykonávateľom rozsudkov smrti chce urobiť rozhovor. V detektívnej komédii Martina McDonagha Kati, ktorá bude mať v piatok slovenskú premiéru v prešovskom Divadle Jonáša Záborského.

„McDonagh je jeden z úžasných súčasných autorov, ktorého hry oslovujú nielen mladých divákov jazykom, ale aj tým, čo sa deje na javisku. Jeho veľmi dobre napísaná cool dráma s výbornými dialógmi ma zaujala témou. Rozpráva o spravodlivosti, morálke i justičných omyloch v štýle, ako vôbec môže človek v rámci svojej profesie zabiť iného človeka,“ hovorí pre Pravdu režisér Michal Náhlík. Po londýnskej premiére, ktorá bola v septembri 2015, získali Kati prestížne ocenenie Olivier Awards za najlepšiu hru roka. Nedávno mu zas scenár filmu Tri billboardy kúsok za Ebbingom vyniesol Zlatý glóbus aj oscarovú nomináciu.

V bare pomáha bývalému katovi manželka a depresívna dcéra, ktorou hádže puberta. Keď sa v mestečku objaví tajomný mladík a katova dcéra záhadne zmizne, nastáva čas vydať sa po stopách spravodlivosti. „Konverzačná hra má mnoho vrstiev, napríklad aj tému manželských hádok či nepochopenie dieťaťa a rodičov. Diváka autor nesmierne zneisťuje a úlohou režiséra je zneistiť ho presne v tých istých momentoch. Je možné, že keď bude divák odchádzať z divadla, bude si klásť veľmi veľa otázok. Ale tak to má asi byť,“ pokračuje režisér.

Choreografia 4 hlavy, ktorá je súčasťou... Foto: Ján Viazanička
Divadla Štúdio tanca Choreografia 4 hlavy, ktorá je súčasťou projektu 3x20 k oslavám 20. výročia vzniku Divadla Štúdio tanca.

Pre expresívne výrazy je inscenácia Kati označená ako neprístupná do 18 rokov. „Včera som bol s dcérou na zmrzline a za nami stáli asi desaťročné deti. Ich slovník bol taký, že ani McDonagh taký nepoužíva. Nepotrebujem, aby ma niekto obviňoval, že učím jeho dieťa nadávať, ono to už dávno ovláda,“ vysvetľuje upozornenie Michal Náhlík.

Dvere do celkom iného sveta otvára projekt 3×20, ktorý v piatok a sobotu premiéruje banskobystrické Divadlo Štúdio tanca. Číslice ukrývajú výpovede troch mladých choreografov, ktorých background je spojený s Banskou Bystricou. „Hoci Tibor Trulík, Andrej Petrovič a Lukáš Homola mali úplne neobmedzenú tému, nachádzam v ich troch dielach spoločnú linku extrému a hľadania pravého pohľadu na vec,“ hovorí riaditeľka Divadla Štúdio tanca a renomovaná choreografka Zuzana Ďuricová Hájková.

Podľa toho, ako sa postavíte, môže sa z jednej strany javiť pravý uhol ako ostrý, z druhej zas ako tupý. Na jednu vec, jeden problém či jednu tému sa dá pozerať z rôznych aspektov optiky, ale stojí za to hľadať ten správny. O tom rozpráva choreografia Tibora Trulíka Pravý uhol. „Andrej Petrovič, ktorý predtým než sa rozbehol do sveta, patril k našim interpretom, sa inšpiroval triptychom Hieronyma Boscha Záhrada pozemských rozkoší. V dielku 4 hlavy sa napojil na zvláštny tajomný svet mystických obrazov tohto holandského maliara a vytvoril nielen vizuálne veľmi silné dielo,“ pokračuje riaditeľka v rozprávaní pre Pravdu.

V názve tretej choreografie je matematická funkcia eX. Lukáš Homola otvára pred divákom aktuálny problém nadbytku – a nielen ekologického odpadu. „Nerieši problematiku priamočiaro. Aby som neprezradila tajomstvo, poviem, že tému uchopil krásnym a symbolickým spôsobom – ak môže byť niečo ako moria plné odpadu čarovné. On však našiel kľúč,“ dodáva Zuzana Ďuricová Hájková. Po februárovej premiére inscenácie Ghost/Prízrak je projekt 3×20 ďalším príspevkom k oslavám 20. výročia vzniku Divadla Štúdio tanca v Banskej Bystrici.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #premiéra #Divadlo Jonáša Záborského #Divadlo štúdio tanca #Martin McDonagh