Ako sa telom ponoriť do ľudskej duše

Depresívny neurotik, ktorý celý život trpel kvôli svojej homosexuálnej orientácii. A geniálny skladateľ, ktorého trápenie bolo nesmierne hlboké, no tvorivý svet obrovský.

30.05.2018 11:28
Eifman Ballet Čajkovskij: Pro et contra Foto:
K delikatesám tohtoročnej prehliadky Eurokontext.sk pratrí inscenácia petrohradského súboru Eifman Ballet Čajkovskij: Pro et contra.
debata

„Túžil som vytvoriť dielo, v ktorom by som poodhalil závoj tajomstva Čajkovského tvorivých útrap,“ priznáva choreografický mág Boris Eifman, korému hudba veľkého ruského hudobného romantika počarila azda najviac. Jeho baletnému eposu Čajkovskij: Pro et contra tlieskali od premiéry tisícky divákov na celom svete. Dvoma vystúpeniami prominentného petrohradského súboru Eifman Ballet vyvrcholí 26. a 27. júna v Slovenskom národnom divadle medzinárodná prehliadka Eurokontext.sk.

Tento ročník je zameraný na hudobno-dramatický žáner a v priebehu júna ponúka program plný dramaturgicky zaujímavých inscenácií z Poľska, Česka, Maďarska a Ruska. K štyrom operným a trom baletným predstaveniam, ktorými sa predstavia hosťujúce súbory, pridalo hostiteľské SND v každom žánri rovnaký počet vlastných inscenácií.

„Možnosti ľudského tela sú unikátne a zaslúžia si, aby sa rozvíjali. Nejde len o techniku, ale aj duchovnosť. Ponor do ľudskej duše sa dá vyjadriť len novým spôsobom tanca. Myslím si, že sme našli symbiózu medzi tradičnou ruskou baletnou kultúrou 19. a 20. storočia a všetkými výdobytkami súčasných svetových choreografov,“ pokračuje Boris Eifman. Novým tancom plným emócií vypovedá o súkromných i tvorivých peripetiách, úderoch osudu a utrpeniach, ktoré sa odrážajú v tragických momentoch Čajkovského hudby. Ponára sa do skladateľovej duše, prostredníctvom fantázie objavuje nové dimenzie vnútorných svetov.

Romantika, dráma, tragédia

Hviezdu speváckeho neba zavedú krivolaké chodníčky osudu do rúk sadistického šéfa tajnej polície, ktorý jej ponúka neférový obchod. Oslobodí jej milovaného, ale iba pod podmienkou, že bude jeho. Príbeh, čo na prvý pohľad vyvoláva predstavu aktuálneho špinavého biznisu, zhudobnil už na prelome 19. a 20. storočia taliansky skladateľ Giacomo Puccini. Navyše vypätý dramatický konflikt Toscy, baróna Scarpiu a maliara Cavaradossiho situoval do Ríma roku 1800.

Keďže krutý svet násilia, nenávisti a sebeckých vášní i svet lásky až za hrob zobrazil skladateľ s hudobnou virtuozitou aj nevšednou rafinovanosťou, podmaňuje si divákov všade na svete už viac ako storočie. Stále aktuálna, vzrušujúca a javisko aj hľadisko provokujúca Tosca Eurokontext.sk otvorí. Pod režijnou taktovkou Martina Bendíka a v hudobnom naštudovaní Rastislava Štúra pripravila na 2. a 3. júna jej premiéru Opera SND.

Drzú energiu mladosti, doznievajúcej slobody avantgárd, spochybňovanie zavedených právd a pravidiel i potmehúdsky úškľabok, že za slovami sa skrýva ešte niečo navyše, má v sebe Lady Macbeth Mcenského okresu. Keď na hudobnej dráme začal Dmitrij Šostakovič pracovať, mal len dvadsaťštyri rokov. Skúšal, čo všetko si môže dovoliť, aby mu o niečo neskôr stalinský režim násilím dokázal, že toto rozhodne nie. Najnovšiu inscenáciu Šostakovičovho dramatického diela privezie do Bratislavy Opera Národného divadla moravskosliezskeho. „Únikom z klietok, do ktorých sme násilne zatvorení, je len ich prelomenie. Ten únik je možný, je jediný a je definitívny. Tým únikom je smrť,“ vysvetľuje Jiří Nekvasil, ktorý operu v Ostrave režijne naštudoval.

Krátko po vydaní sa Goetheho Utrpenie mladého Werthera stalo kultovou knihou. Romantický príbeh, ktorého hrdina kvôli nešťastnej láske siahne po zbrani, inšpiroval mnohých umelcov. Aj francúzskeho skladateľa Julesa Masseneta. Sugestívnou hudbou pretlmočil príbeh citov, ktoré hlavní hrdinovia nesmú naplniť. Na dynamiku rozporu medzi nádejou jednotlivca a jeho rezignáciou stavil popredný európsky režisér Willy Decker, ktorý dielo inscenoval v Opere Národného divadla Praha.

Víla a moderná spoločnosť

„Pre mňa je víla nielen nadpozemskou bytosťou. Prekonáva jej tradičnú úlohu – má božský hlas, ktorý hovorí o živote a smrti, a jemu by mala načúvať moderná spoločnosť. Myslím si, že Bartók si to predstavoval presne takto,“ vysvetľuje Pál Frenák. Do projektu baletu Maďarskej národnej opery s názvom Bartókov tanečný triptych prispel svetovo uznávaný choreograf vlastnou umeleckou víziou Dreveného princa. Originálnym pohybovým rukopisom pretavil Tanečnú suitu Zsolt Juhász a novú verziu Bartókovho baletu Zázračný mandarín pridal László Seregi.

„Našou ambíciou je predstavovať na jedinečnej prehliadke aktuálne trendy smerovania európskeho divadelníctva,“ hovorí riaditeľ SND Marián Chudovský. „Medzinárodnú prehliadku Eurokontext.sk považujem za vyvrcholenie našej divadelnej sezóny. V jej závere sa vždy niečo končí a so začiatkom ďalšej sa aj niečo nové začína. Stále potrebujeme nové impulzy a ďalšie inšpirácie. Divadelník neprestajne túži niečo nové vymyslieť, neuspokojiť sa s momentálou situáciou, hľadať vždy nové inšpirácie či prekvapivé momenty. A najmä zaujať,“ dodáva riaditeľ prvej slovenskej divadelnej scény.

debata chyba
Viac na túto tému: #prehliadka #balet #divadlo #inscenacia #Marián Chudovský #Eurokontext.sk