Svätý muž alebo diabol? Rasputin

13.09.2018 14:00
Dárius Koči  a Mirka Partlová
Dárius Koči (Rasputin) a Mirka Partlová (Cárovna) v inscenácii pôvodného slovenského muzikálu Rasputin. Autor:

V špinavom kabáte, priširokých nohaviciach s roztrhanými galošami na nohách sa na cárskom dvore v Petrohrade pohyboval so samozrejmosťou vladára. Nevzdelaný chlapík s neupravenou ryšavou hlavou a zvrátenými móresmi pripomínal skôr mužíka, ale v rodine ruského cára Mikuláša II. vážilo Rasputinovo slovo viac ako zlato.

Najmä cárovná Alexandra uverila, že je fanatický mystik zázračným liečiteľom. Pre mnohých dvoranov však bol iba šarlatánom a podvodníkom. A jeho smrť- ako vlastne aj celý život – ostáva opradená legendami.

„Téma muža, ktorý vraj zmenil dejiny, je krásna v tom, že nedáva odpoveď,“ hovorí Ján Ďurovčík. Pred pätnástimi rokmi jej dal podobu baletu, teraz muzikálu. Jeho nového Rasputina premiéruje v piatok a sobotu bratislavské Divadlo Nová scéna. „S Henrichom Leškom sme vytvorili úplne nový divadelný tvar – skôr rockovú operu,“ pokračuje.

Nepokúšal sa o verný dokument, nehľadal historickú pravdu. „Skôr fresku o pocitoch z jeho príbehu. Pocitoch, ktoré sú také blízke pocitom, aké práve prežívame. Bol Rasputin svätcom či podvodníkom? Viedol ho boh či diabol? Kto vie. Na tieto otázky nepoznám odpoveď, tak ako nepoznám odpovede na mnoho otázok. Potrebujem chrám čistej mysle, ako znejú posledné slová inscenácie – chrám dnes chýba nám,“ vysvetľuje Ján Ďurovčík.

Voľba textára piesní bola jednoduchá. Oslovil Jána Štrassera, ktorý neváhal ani minútu. „Kto bol vlastne Grigorij Rasputin? Mystik? Fanatik? Génius? Liečiteľ? Šarlatán? Manipulátor? Svätý muž? Diabol? Zo všetkého niečo. Uveril vo svoju výnimočnosť a tomu podriadil všetko vo svojom živote. Mal neuveriteľnú charizmu, ktorá primala ľudí v jeho okolí, aby mu verili,“ spomína básnik, esejista a textár na dlhé hodiny debát s režisérom, hľadajúc cestu, ako preniesť svoje pohľady na kontroverzného muža do silných emócií.

„S charizmatikmi má náš svet svoje dobré, ale aj tragické skúsenosti. Napokon Rasputinova smrť akoby predznamenávala revolúciu v októbri 1917. Revolúciu, ktorá uvrhla Rusko do desaťročia trvajúcej totality a pohla svetovými dejinami,“ dodáva Ján Štrasser.

Výsledkom tvorivej spolupráce je inscenácia plná mystiky a vášne, pulzujúca tajomstvom a nábojom expresivity. Pôvodný slovenský muzikál vytáča množstvo otáznikov, hľadanie odpovedí necháva na divákovi, ktorému dáva aj cez atraktívnu vizualitu a pohyb nemálo podnetov na premýšľanie.

„Pôvodná hudba bola komponovaná pre symfonický orchester ako hudba k baletu. Transformácia do podoby muzikálovej bola pre mňa výzvou a výzvou aj pre spevákov, ktorých party sú miestami extrémne náročné,“ priznáva autor hudby Henrich Leško, ktorý na Rasputinovi spolupracoval už druhýkrát. Náročnosť speváckych partov priznávajú aj obaja predstavitelia titulnej postavy – alternujúci Patrik Vyskočil a Dárius Koči. V úlohe cárovnej Alexandry sa budú striedať Katarína Hasprová a Mirka Partlová. Scéne vpečatil podobu Marek Holý, kostýmy navrhla Lucia Šedivá.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Rasputin #Mirka Partlová #Ján Ďurovčík
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk