Rastislav Štúr: Opera sa bez financií ďalej nepohne

"Bez optimizmu by v momentálnej situácii nikto nešiel do riaditeľskej funkcie. Ináč sa to teraz ani brať nedá," usmieva sa Rastislav Štúr, ktorý je od utorka novým riaditeľom Opery Slovenského národného divadla.

26.09.2018 17:55
Rastislav Štúr Foto: ,
Nový riaditeľ Opery Slovenského národného divadla Rastislav Štúr sa nebojí, že by v momentálnej situácii mal niekto záujem o jeho post.
debata (7)

Už ste preštudovali výsledky auditu, z ktorého vyplýva, že za vysoké finančné straty SND môže spôsob riadenia opery?

Zatiaľ som nemal čas audit preskúmať. Doteraz vlastne ešte nepoznám konkrétne čísla. Ani fakty, kto za straty môže, koho je to zodpovednosť, ani to, v akom zlom stave sa nachádzame.

Aká je vaša vízia, ktorú ste predstavili v Koncepcii rozvoja a riadenia Opery SND?

Veľmi komplikovaná. Rozpísal som ju na šiestich stranách a je tam všetko a podrobne. Pre mňa je dôležitý výsledok. A dobrý výsledok pre mňa znamená, že budeme mať plné hľadisko a budeme môcť robiť umelecké inscenácie na čo najvyššej úrovni. S tým súvisí aj fakt, aby sme na to mali aj podmienky.

To však znova súvisí s financiami. Kde ich vziať?

Financie sú naozaj veľký problém, bez nich sa nepohneme ďalej a nebudeme rásť hore. Ale po rozhovore s pani ministerkou kultúry, ktorá ma láskavo vypočula a všetko chápe, myslím, že sa nejako dohodneme. Ideme jedným smerom, takže to nejako dotiahneme.

Ak to s peniazmi nevyjde?

Ministerka kultúry aj minister financií sa na mňa spoliehajú a dôvera je vzájomná. Uvidíme.

Vašou ambíciou je mať plné hľadisko a pútavé inscenácie. Máte aj recept, ako sa k cieľu dopracovať?

Zatiaľ viem, ako sa dá dosiahnuť pravý opak. V poslednom období sme dosť často hrali inscenácie dva-, trikrát za sebou a dosť. Potom sa museli stiahnuť, lebo o ne nebol záujem. Viem, že touto cestou rozhodne ísť nechcem.

A akou cestou ísť chcete?

Chcem postaviť na prvé miesto režisérovu koncepciu. Aby to bolo ako vo Viedenskej opere, kde sa stále hrá päťdesiatročná inscenácia Franca Zeffirelliho Carmen. Veľakrát som si ju bol osobne pozrieť. Dvíha sa opona a ľudia šalejú, tlieskajú režisérovi, aká je to už na pohľad nádhera. Nechcem ísť po žiadnych gýčoch! Opakujem, chceme ísť do inscenácií na umelecky vysokej úrovni.

Desať rokov ste pôsobili ako šéfdirigent Opery SND. Nezaujímala vás ekonomická stránka?

Do týchto vecí som sa ako šéfdirigent nestaral. Ani som k týmto informáciám nemal prístup. Všetko bola záležitosť riaditeľa.

Ani vás to nezaujímalo?

Venoval som sa naozaj umeleckým veciam. Tieto záležitosti som nechával nadriadeným, ani ma k tomu nepustili.

Dôverne ste však poznali problémy orchestra. Hráči pre nízke platy naháňali bočné kšefty…

O tom som, samozrejme, vedel. Po umeleckej stránke som tieto problémy riešil. Do finančných vecí naozaj nevidím. Neviem, kto má aký plat. Len o orchestri, na čo sú dané tabuľky. Čo sa týka orchestrálnych hráčov, ich finančné ohodnotenie je naozaj biedne a pokiaľ to nezlepšíme, nebudeme zvyšovať ani kvalitu. Súvisí to jedno s druhým.

Sezóna je pripravená, zmluvy sú podpísané, vyrába sa scéna, šijú kostýmy… Čo môžete za týchto okolností urobiť?

Bývalý riaditeľ opery (Slavomír Jakubek – pozn. red.) mi musí odovzdať agendu. Musím si pozrieť, čo všetko je zazmluvnené a čo nie, s čím môžem hýbať a s čím nie. Podľa toho sa rozhodnem ako ďalej.

Posuniete či zrušíte plánované premiéry?

Vôbec to nevylučujem. A možno ani nie z môjho rozhodnutia, ale kvôli financiám niečo nebudeme môcť hrať. Alebo vyskočia ešte iné záležitosti, ktoré budú do pripravenej sezóny vstupovať.

Riešenie teda na stole nemáte?

Nie. Určite nechcem o všetkom rozhodovať sám. Chcem sa najprv poradiť s ľuďmi, čo sú mi blízki, a s odborníkmi. Zatiaľ som stihol predstaviť a vysvetliť svoju koncepciu jednotlivým zložkám opery, stretol som sa s orchestrom, so speváckym zborom, čaká ma stretnutie so sólistami. Musím sa hlavne stretnúť s ekonómom, chcem si povysvetľovať všetky veci, aby som problematike aspoň trošku porozumel. Potom si podrobne naštudujem zmluvy a až potom si zo všetkých poznatkov urobím záver. Rozhodnem sa, samozrejme, sám.

Čo s postom šéfdirigenta?

Zatiaľ som sa dirigovania nevzdal. Na plný úväzok pôsobím ako riaditeľ Opery SND, na 0,3 úväzku ako šéfdirigent. Nechcem tú funkciu rušiť ani obsadiť ju zatiaľ niekým iným

Vladimír Antala je vymenovaný na post generálneho riaditeľa na pol roka. Čo ak príde niekto nový a bude mať iné predstavy o obsadení vášho momentálneho postu?

Ministerka kultúry má právo buď vymenovať generálneho riaditeľa, alebo vypísať konkurz. Nebojím sa toho, že by mal v tejto situácii niekto záujem o miesto riaditeľa opery. Viackrát som sa s ministerkou rozprával, naozaj mi absolútne dôveruje.

Rastislav Štúr
Narodil sa 26. novembra 1969 v Bratislave. Vyštudoval dirigovanie na JAMU v Brne. Od roku 1996 pôsobil ako dirigent v SND, podpísal sa pod hudobné neštudovania úspešných opier Čarovná flauta, Predaná nevesta, Nabucco či Panna Orleánska. Bol stálym hosťom Janáčkovej opery v Brne, vystupoval v Rakúsku, Nemecku, vo Francúzsku i v Číne. Podieľal sa na profilových CD Petra Dvorského a Jolany Fogašovej, pravidelne spolupracuje so Slovenskou filharmóniou a Pražským symfonickým orchestrom FOK. Od roku 2008 zastával post šéfdirigenta Opery SND, od utorka je novým riaditeľom Opery SND. Je prapraprasynovcom Ľudovíta Štúra.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Opera SND #dirigent #riaditeľ #Rastislav Štúr #šéfdirigent