Lenže netušia, že aj umelý človek má vlastnú vôľu, svedomie a dokonca aj osobitý šarm. „Vírus je rozmarná etuda o víziách budúcnosti populárnej kultúry,“ tvrdia tvorcovia inscenácie nórskej skupiny Jo Stromgren Kompani. Jeden z najúspešnejších nezávislých škandinávskych súborov magnetizuje svojráznym mixom tanca, divadla a fyzického humoru s temnejšími politickými podtónmi. A bude jedným z hightlightov 22. ročníka medzinárodného festivalu súčasného tanca Bratislava v pohybe, ktorého program sa rozbieha v piatok večer.
„Bol to experiment, ktorý vnímam ako zázrak,“ hovorí Josef Nadj. Mág javiska súčasného tanca, žijúci a tvoriaci v Paríži, ktorého dielam už roky aplauduje publikum na piatich kontinentoch. Na festivale v Avignone ho označili za „tvorcu bez hraníc“. Na medzinárodnej prehliadke v Bratislave predstaví svojráznu poetickú a vášnivú víziu osudov ľudstva s názvom Dark Union. S prestížnym EnKnap Group – medzinárodným súborom sídliacim v Ľubľane – sa po tridsiatich rokoch vrátil k svojej prvej legendárnej choreografii, v ktorej vyrozprával zážitok z rodnej Kanjiže. Stal sa svedkom tragického príbehu mladomanželov, ktorých krátke chvíle šťastia pretrhol nepredvídateľný osud. „Pre mňa táto choreografia symbolizuje dlhú cestu, ktorú som ako umelec prešiel. Dnes si uvedomujem, že motív, ktorý zobrazujem v revidovanej verzii, je v skutočnosti nadčasový,“ vysvetľuje všestranný umelec, pre ktorého je tanec predovšetkým priestorom pre stretnutia.
„Bratislava v pohybe predstavuje široké spektrum súčasného tanca. Tento rok akcentujeme najmä pohybové divadlo, ktoré patrí v súčasnosti vo svete k jeho najaktuálnejším tendenciám,“ spomína riaditeľka medzinárodného festivalu súčasného tanca Miroslava Kovářová. Za jeden z najoriginálnejších príkladov považuje tvorbu belgického zoskupenia Petting Tom, ktoré sa na svetovej scéne pohybuje už skoro dve desaťročia. „Témy ich predstavení nie sú najľahšie. V inscenácii Mother vytvorili archetypický obraz matky. Je to veľká produkcia s kvalitnými tanečnými aj hereckými výkonmi. Je v nej aj príťažlivá scénografia a tiež veľa textu. Ale netreba sa báť, nebudú chýbať titulky,“ pokračuje Miroslava Kovářová.
Šesť bonbónikov neuvádza ani tohtoročná Bratislava v pohybe, ktorej program potrvá do 22. októbra, v jedinom priestore. Prvé predstavenia sa odohrajú na javisku Mestského divadla P. O. Hviezdoslava, záverečné v novej budove Slovenského národného divadla. Niektoré budú hosťovať na scéne bratislavskej A4 – priestoru súčasnej kultúry. Po prvý raz vstúpi festival aj do BlackBoxu. Predstaví sa v ňom slovenský Kolektív Príchod Godota s projektom Bohovanie. Netradičný názov označuje podľa tvorcov magický proces veštenia, zasvätenia a prosenie boha o vyjavenie toho, čo si ľudská bytosť žiada.
„Pre súčasný tanec neexistuje priestor, preto vychádzame aj do ulíc. Kilometrový tanec je experimentom, či tvorcovia dokážu natiahnuť svoje produkcie na celých tisíc metrov. Obecenstvo zvyknuté vnímať tanec staticky môže zdvihnúť zadok a okoloidúci, ktorí sa rozhodnú tanečníkov sprevádzať, môžu získať neopakovateľnú fyzickú skúsenosť. Bratislava v pohybe je tak skutočne v pohybe. V sobotu a nedeľu začíname pod hodinami obchodného domu na Kamennom námestí a potom nás tanečníci povodia uličkami Starého Mesta. Predstavenia sa začínajú presne o 15. hodine,“ dodáva riaditeľka medzinárodnej prehliadky.