„Neviem, či štrajk je správne riešenie,“ povedal koncom júla Patrik Pačes. „Sme v rokovaní s vedením SND, aby sa zjednala náprava,“ pokračoval pre Pravdu predseda Únie umelecko-technických zložiek SND. Nevyplatené výkonnostné odmeny technickému personálu ohrozili začiatok novej sezóny. Ministerka kultúry Ľubica Laššáková zakročila. Prvého augusta odvolala generálneho riaditeľa SND Mariána Chudovského. „Veril som, že sa aspoň porozprávame o možných riešeniach a počkáme na výsledok auditu. Dostal som odvolávací dekrét,“ povedal odvolaný riaditeľ pre Pravdu. Na jeho miesto ministerka dočasne vymenovala Vladimíra Antalu, ktorý predtým pôsobil ako šéf ekonomického a technicko-prevádzkového úseku.
Finančné problémy našej prvej divadelnej scény neboli novinkou. Koncom apríla zverejnila Správa o činnosti a hospodárení SND za rok 2017 údaje o zápornom hospodárskom výsledku (takmer 700-tisíc eur). Na stratách sa podpísala Opera SND. Na základe toho poverilo ministerstvo kultúry svoje interné orgány vykonaním auditu a zároveň požiadalo o kontrolu aj ministerstvo financií a Najvyšší kontrolný úrad. „Otázka financií je dlhodobo podceňovaná, a to nielen v divadle, ale v celej kultúre. Treba ju riešiť plošne. Nevyplatené odmeny boli len poslednou kvapkou,“ skonštatoval v auguste šéf hereckých odborov Činohry SND Branislav Bystriansky, podľa ktorého nebolo odvolanie riaditeľa riešením chúlostivej situácie.
Odvolanie Chudovského vyvolalo búrku na kultúrnej scéne. Zhruba dve desiatky osobností vrátane umelcov a šéfov divadiel vyzvalo v polovici augusta premiéra Petra Pellegriniho, aby ministerku kultúry odvolal. Ako dôvod uviedli jej údajnú nekompetentnosť, neznalosť problematiky a svojvôľu pri jeho odvolávaní.
Hrozba štrajku prehrmela a divadelná sezóna sa začala ako zvyčajne. „Audit potvrdil naše indície, ignorovanie základov finančného riadenia a kontroly, ale aj ľudské chyby, ktoré dostali našu prvú scénu do kritickej finančnej situácie,“ vysvetlila v septembri ministerka kultúry. „V prípade potreby je ministerstvo kultúry aj vláda pripravená sanovať prípadné potreby tak, aby táto naša výkladná ustanovizeň mohla zodpovedne pracovať,“ skonštatoval v tom čase premiér Peter Pellegrini.
Už pred zverejnením výsledkov auditu, prezentovaného 24. septembra na kolégiu generálneho riaditeľa, odstúpil z postu šéfa opery Slavomír Jakubek. „Bolo to napätie a nátlak zo strany odborových predákov a z mojej strany i poznanie, že moje videnie ekonomických problémov i cesty k náprave sa výrazne líši od stanovísk, ktoré prezentovali zástupcovia MK SR,“ napísal v otvorenom liste ministerke kultúry. O deň neskôr nastúpil na jeho post dovtedy šéfdirigent opery Rastislav Štúr. „Bez optimizmu by v momentálnej situácii nikto nešiel do riaditeľskej funkcie. Ináč sa to teraz ani brať nedá,“ povedal pre náš denník nový riaditeľ Opery SND. „Financie sú naozaj veľký problém, bez nich sa nepohneme ďalej a nebudeme rásť hore. Ale po rozhovore s pani ministerkou kultúry myslím, že sa nejako dohodneme,“ dodal.
Začiatkom decembra informovalo ministerstvo kultúry, že vyčleňuje prostriedky na dlhodobo zanedbávané zvýšenie platov technických zamestnancov a na odmeny pre umelecké zložky, aby stabilizovalo ekonomické a personálne pomery v SND. Konkurz na post generálneho riaditeľa zatiaľ nevypísalo. „Predstavovala by som si tam človeka, ktorý sa rozumie ekonomike minimálne tak, ako sa rozumie umeniu. Čakáme ešte minimálne do konca januára, pretože to je tá polročná lehota pre súčasného generálneho riaditeľa,“ vysvetlila Ľubica Laššáková.
Sponzori sa do kultúry nehrnú, ich príspevky sú iba kvapky strácajúce sa v mori. Hoci o tzv. sponzorskom zákone sa hovorí už dve desaťročia, zatiaľ si ho dokázal „vybojovať“ len šport.