Kto je blázon a kto nie?

Náročný pokus uviesť divadelnú podobu slávneho románu Josepha Hellera Hlava XXII sa v nitrianskom Divadle Andreja Bagara podaril. Konečné hodnotenie sa zvyčajne dáva na koniec recenzie, no tentoraz sa nie náhodou ocitlo na začiatku.

15.03.2019 09:00
Joseph Heller: Hlava XXII Foto:
Nitrianska divadelná adaptácia Hellerovho románu Hlava XXII sa vydarila.
debata

Dôvodom je neistota, s ktorou sa očakávala premiéra Hellerovho diela. Po úspešnej románovej a filmovej podobe bolo treba vymyslieť niečo nové, prekvapujúce a hlavne divadelné, pričom samotný román neponúka súvislý dejový príbeh. Ale ako sa ukázalo, prizvaný kolektív mladých tvorcov sa hneď pri prvej čítačke nadchol textom a prijal ho ako vlastnú výpoveď, čo sa napokon ukázalo pri samotnej realizácii.

Nemalý podiel na konečnom výsledku mali scénograf Michal Lošonský, režisér Ján Luterán a dramaturg Miro Dacho, ktorý sa mohol opierať o výborný preklad Pavla Vilikovského. Okrúhly tvar štúdia v DAB-e a jeho rozdelenie do zón predurčil nielen následnú podobu priestoru, ale aj scenára, ktorý tvoril montáž, spájajúcu osudy jednotlivých postáv do celku zvaného vojna. Rozdelenie priestoru do štyroch zón zapojilo do divadelného diania aj divákov.

Nezmyselnosť každej vojny

Hlavnou zásluhou dramaturga a režiséra bolo zachovanie hlavného princípu románu v oblasti obsahu i formy, čím sa ešte viac zvýraznila jeho výpovedná hodnota, teda nezmyselnosť každej vojny. Zdôrazňujem každej, lebo ani táto hra sa neviazala na konkrétnu dobu a spor, ale podávala realistický obraz vojny v parodizovanej podobe. Často pripomínala švejkovské chápanie vojny (všetci nadriadení dôstojníci sú vlastne svojim spôsobom idioti, podobne ako v slávnom Haškovom románe). Reálne vidí celú nezmyselnosť vojny pilot Yossarian, trochu klaun a trochu blázon, za ktorého sa vyhlási, aby vojne unikol. A to je kľúčová situácia, okolo ktorej sa točí celé predstavenie. Kto je blázon a kto nie? Môžete si vybrať! Všetky postavy sa predvedú v konkrétnych situáciách, kde sa objaví aj strach z vojny, zo smrti, nedôvera k nadriadeným i k priateľom. Iste, mnohé situácie pripomínajú našu nedávnu minulosť (napr. nezmyselné vypočúvanie obvineného bez viny), ale aktuálnosť hry spočíva v jej základnej myšlienke, hlásajúcej nezmyselnosť vojnových konfliktov.

Vnútorný nepokoj a výčitky svedomia pilota Yossariana sa dôsledne prelínali celou hrou a iba takmer v závere sa ukázal dôvod – smrť priateľa, za čo sa cíti neprávom zodpovedný. Táto scéna určite patrí k najsilnejším, lebo oslobodzuje nevinného od viny a obviňuje mašinériu vojny a jej prisluhovačov zo smrti mnohých nevinných ľudí.

Smiech cez slzy

Priebeh v podstate tragického príbehu spestruje striedanie tragických a komických prvkov, satiry, komédie až hororu. Ale vždy je to čierny humor, smiech cez slzy. Opäť spomenieme režiséra Jána Luterána, ktorý mal veľa zaujímavých scénických i hereckých nápadov, ale všetky slúžili na vyjadrenie zásadnej – už spomenutej – myšlienky nezmyselnosti vojny. Nepotreboval nimi iba vyšperkovať dej a upútať pozornosť publika. Jeho práca s hercami veľmi pripomínala Jozefa Bednárika, ktorý každú postavu s účinkujúcim vypracoval do najmenších podrobností. Vďaka Luteránovej réžii celý herecký kolektív vynikal vyrovnaným hereckým prejavom. Nebolo v ňom – čo sa týka hereckého výkonu – hlavnej postavy.

Vojenský svet originálne dopĺňala hudobná stránka inscenácie. Boli to bubny, ktoré jednak ohraničovali jednotlivé vstupy, ale aj podporili zobrazenie vojenského drilu (Ján Kružliak ml.). Potešujúce boli klaňačky, lebo tam si publikum uvedomilo, že inscenáciu pripravila mladá generácia. Kolektív mladých tvorcov pochopil odkaz známeho autora a jeho všeobecnú platnosť v každej dobe. Nechcel iba šokovať a vnucovať svoj názor.

Hodnotenie Pravdy

5 hviezdičiek z 5

  • Joseph Heller: Hlava XXII / réžia: Ján Luterán / preklad: Pavel Vilikovský / úprava: Miro Dacho, Ján Luterán / kostýmy: Eva Kleinová / dramaturgia: Miro Dacho / scéna: Michal Lošonský / hudba: Ján Kružliak ml. / svetelný dizajn: Ján Ptačin / hrajú: Daniel Ratimorský a h., Marián Viskup, Peter Oszlík, Martin Fratrič, Branislav Matuščin, Juraj Ďuriš, Martin Nahálka a i. / premiéra v Divadle Andreja Bagara v Nitre 8. marca

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #divadlo #Divadlo Andreja Bagara v Nitre #Hlava XXII #Joseph Heller