Divadelná spoveď Karola Duchoňa

Karol Duchoň patrí k legendám československej hudobnej scény. Bol hviezdou, ktorá rýchlo zažiarila, ale o to nešťastnejšie sa spálila.

10.04.2019 12:00
Zem spieva Foto:
Martinská inscenácia Zem pamätá je nápaditou výpoveďou o Karolovi Duchoňovi.
debata

O tom hovorí aj inscenácia Slovenského komorného divadla Martin Zem pamätá, pomenovaná podľa Duchoňovho slávneho hitu.

Pri pohľade na scénu je hneď jasné, kde sme. Ocitáme sa v štúdiu Československej televízie, kde za bielymi kulisami vidíme hromadu rekvizít a technikov v tričkách s logom ČST. Postupne na scénu prichádzajú herci, ktorí tlmočia úsmevné, ale i trpko vážne stručné vyjadrenia priamych pamätníkov na legendárneho Duchoňa. Až po tomto entré sa za spevu piesne Matka otvárajú dvere v čelnej stene scény (ktoré v inscenácii slúžia ako vchod do hudobného neba, odkiaľ sa ozýva aj hlas samotného Gotta) a v ostrom svetle sa zjavuje on – Karol Duchoň v podaní Tomáša Gregu.

Český režisér Jiří Havelka sa vo svojej tvorbe zameriava na autorské divadlo vychádzajúce z dokumentárnych materiálov. Aj Zem pamätá tvoria faktografické fragmenty najdôležitejších bodov Duchoňovej privátnej i kariérnej cesty. Doslova cesty, lebo Tomáš Grega krátko po príchode na javisko vstúpi na bežecký pás a počas celého trvania inscenácie z neho takmer nezíde. Neustála cesta dopredu, kde hercova chôdza presne odzrkadľuje Duchoňovu životnú kondíciu, je zároveň nielen skonkrétnenou metaforou piesne Šiel šiel, ale i hranou chôdzou z natáčaní videoklipov.

Jeho "cesta“ je totiž na javisku premietaná na dobový televízor v rohu scény. Z hľadiska tak vidíme dve reality. Tú v štúdiu a tú na monitore. To presne vystihuje Havelkov zámer – poukázanie na kontrast medzi vecnou skutočnosťou a idealizovanou ilúziou. Režisér tak jednoduchými znakmi prezentuje odvrátený svet popularity. Preto sa aj v momentoch, keď technik cez javisko prenáša tabuľu s rokom, kedy sa daný výstup odohráva, sa na zadnej stene scény zobrazujú najzaujímavejšie udalosti tohto vročenia (od serióznych informácií o vstupe americkej armády do Vietnamu cez fakty o otvorení pražského metra či víťazstvá našich hokejistov až ku kuriozitám o vynájdení minisukne). Tie vôbec nesúvisia s Duchoňom, ale ich využitie jasne hovorí, že slovenský spevák bol len nenápadným (no pre našu kultúru podstatným) kolieskom v kolobehu veľkých dejín. Pritom jeho nezničili svetové konflikty, ale tlak domáceho šoubiznisu, jeho ľudské slabosti a mašinéria normalizačného systému, ktorým sa senzitívny umelec nedokázal ubrániť.

Tomáš Grega podáva skutočne obdivuhodný herecký, spevácky i fyzický výkon. Takmer dve hodiny bez prestávky šliape na bežeckom páse, s hereckou nenútenosťou stvárňuje komplikovaný osud postavy a zároveň spieva náročné songy. Pritom Duchoňa lacno neimituje, ale širokým sympatickým úsmevom a vokálnym výrazom dokáže vyvolať priamu asociáciu na túto ikonickú osobnosť.

Nevýhodou inscenácie je však jej enumeratívnosť. Tým, že si režisér zvolil cestu zobrazovania každého jedného roku Duchoňovej kariéry, tak posledné desaťročie jeho života sa už len cyklicky opakujú informácie o alkoholizme, dlhoch a manželských problémoch (všetky scény sú popritom prekladané aktuálnym Duchoňovým repertoárom). Už nemá čo vzrušiť a vytvoriť pútavejší konflikt. Dovtedy však sledujeme dynamickú inscenáciu plnú divadelnej nápaditosti a výborných hudobných aranžmánov. Zem pamätá teda nie je pietna spomienka na uznávaného speváka, ale umelecká výpoveď o človeku na pozadí dejín.

  • Hodnotenie Pravdy:
  • 4 hviezdičky z 5
  • Jiří Havelka, Róbert Mankovecký a kol. Zem pamätá / libreto, scénická koncepcia, réžia: Jiří Havelka / scéna: Lucia Škandíková / hrajú: Tomáš Grega, František Výrostko, Eva Gašparová, Barbora Palčíková, Alena Pajtinková, Tomáš Mischura, Marek Geišberg a .i / premiéra: 29. marca v Slovenskom komornom divadle Martin

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Karol Duchoň #Zem pamätá