Témy Cyrana z predmestia čas nepoznamenal

, 17.05.2019 07:00
Cyrano inscenácia
Romana Dang Van (Roxana) a Lukáš Pišta (Cyrano) v inscenácii muzikálu Cyrano z predmestia. Autor:

„Bola by hanba nedať slovenský muzikálový klenot, akým je Cyrano z predmestia, aj mladým divákom,“ hovorí Patrik Vyskočil. Počarilo mu jeho koncertné uvedenie.

„Bol tam rock, ľudová hudba, inšpirácia Jimom Hendrixom aj pesničkárstvo Paľa Hammela a virtuozita Mariána Vargu,“ pokračuje herec a debutujúci režisér. Inscenáciu Cyrano z predmestia premiéruje tento týždeň bratislavská Nová scéna. V novom šate sa vracia tam, kde mala premiéru pred 42 rokmi.

„Libreto Alty Vášovej mi vôbec nepripadalo ako starina. Zostarol jazyk, mladí sa už dnes vyjadrujú inak. S dramaturgom Dávidom Hartlom sme preto dialógy upravili,“ vysvetľuje pre Pravdu mladý režisér. Témy však čas nepoznamenal, aktuálne sú aj dnes. „Boj o vlastnú identitu, originalitu, o právo byť iný. Boj kvantity s kvalitou, s ktorým dnes zápasíme v rôznych televíznych show, rádiách i na sociálnych sieťach. Novodobí udávači rytmu – hovorí sa im influenceri alebo youtuberi – nás ohurujú na každom rohu. Všetko je stále ligotavejšie, rýchlejšie, strhujúcejšie,“ pomenúva nadčasové témy dramaturg Dávid Hartl.

Na rozdiel od Rostandovho Cyrana nemá muzikálový hrdina charakteristický veľký nos, ale hlbokú jazvu na tvári. Navonok rebel, čo rozdáva rany na všetky strany, ale pod zjazvenou tvárou ukrýva citlivú romantickú dušu. „Cyrano (Ján Slezák/Lukáš Pišta) je pre nás inteligentný mladý muž, ktorý má obrovské srdce, no hlupákov si k sebe nepustí. Z 50 percent bitkár a z 50 percent intelektuál dokáže bojovať zároveň na dvoch frontoch – päsťami aj rýmami,“ charakterizuje dramaturg protagonistu príbehu.

Povrchnú naivku, ktorou je Roxana v Rostandovej veršovanej dráme, preštylizovala už Alta Vášová. Jej hrdinka nie je taká plytká, ako ju vymyslel francúzsky dramatik na konci 19. storočia. Ale dievča z ulice, ktoré sa postupne mení na ambicióznu ženu, cieľavedome kráčajúcu k úspechu skutočnej divy. „Našu Roxanu (Miroslava Gális Partlová/Romana Dang Van) poháňa túžba po svetskej sláve, ktorá ju opantala. Pretože dnes je jednoduché nechať sa opantať niečím umelým, s čím sa človek ani nemusí stotožniť, ale čo mu prináša energiu od ostatných,“ vysvetľuje Patrik Vyskočil.

O priazeň talentovanej, no nedostupnej speváčky bojuje Cyranovou poéziou Ján (Dárius Koči/Vladislav Plevčík). Podľa režiséra ide o prototyp fešáckeho návštevníka klubov, čo sa primárne prezentuje svojím výzorom. Na ňom buduje opilec a narkoman svoje sebavedomie. Motív závislosti od drog, ktorý musela na príkaz dobovej cenzúry Vášová z libreta vyhodiť, mladí tvorcovia do inscenácie vrátili. Ani dnešné predmestie nevyzerá tak ako v roku 1977, keď sa pôvodný slovenský muzikál dostal na javisko po prvý raz. Scéne Martina Nováka dominuje konštrukcia rozostavaného developerského projektu. „Odkazuje na dnešnú dobu, keď musí byť všetko rýchlo dokončené. Aj na samotnú rekonštrukciu inscenácie,“ dodáva Patrik Vyskočil.

Už pred piatimi rokmi ho zaujala tvorivá robota z druhej strany javiska. Na poste režiséra začínal autorskými projektmi a koncertmi, tak postupne prenikal do magických fígľov réžie. Naštudoval aj koncertnú verziu muzikálu Neberte nám princeznú, ktorej libretistkou bola tiež Alta Vášová. V debate po slávnostnom uvedení dostal režisér od autorky súhlas na nové naštudovanie. Aj ona verí, že Cyrano z predmestia dokáže zaujať mladých i dnes.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#premiéra #divadlo #inscenacia #Nová scéna #Cyrano z predmestia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku