Cyrano je späť a v plnej sile!

Hovorí sa, že na legendy neslobodno siahať. Nové naštudovanie muzikálu Cyrano z predmestia na Novej scéne je však výnimka, ktorá nepotvrdzuje pravidlo.

25.05.2019 08:36
Lukáš Pišta Foto:
Na druhej premiére herecky exceloval najmä Lukáš Pišta ako Cyrano.
debata

Kolektív tvorcov Marián Varga, Pavol Hammel, Alta Vášová, Kamil Peteraj, Ján Štrasser spolu s režisérom Ivanom Krajíčkom v závere 70. rokov vytvorili na Novej scéne doslova legendu. Muzikál, ktorý svojimi kvalitami po každej stránke prekračoval regionálnu úroveň. Vášová v librete prevzala základný príbehový rámec o nevzhľadnom mužovi s krásnou dušou zo slávnej drámy Cyrano z Bergeracu a situovala ho do 20. storočia.

Do príbehu o textárovi Cyranovi a jeho kapele Kadeti hudobníci Varga s Hammelom vkomponovali nesmrteľné piesne disponujúce všetkými atribútmi skutočných muzikálových songov, ktoré sa ľahko dostávajú do podvedomia divákov. Tak tomu je aj v súčasnom naštudovaní v réžii Patrika Vyskočila, pre ktorého je to prvá veľká režijná skúsenosť. V jeho rukopise však cítiť znalosť súčasných muzikálových trendov a cit pre žáner. Inscenácia má presne vybudovaný rytmus, neustále ponúka invenčné scénické riešenia a najmä v hudobných pasážach režijná a choreografická nápaditosť nedá vydýchnuť našim zmyslom. Z pôvodne komorne ladeného muzikálu vytvoril výpravnú muzikálovú šou. I keď okázalosť v intímnejších výstupoch bola skôr na škodu a aj zámerná gýčovosť strácala na účele (pieseň Tŕňová kráľovná).

Príbeh tvorcovia zároveň posunuli do súčasnosti. A nielen po jazykovej a vizuálnej stránke (i keď kostýmy Roxany s Rolling Stones a Jánov rifľový komplet hovoria trošku o inom desaťročí). Výstižne pôsobí zmena speváka Gala na povrchný produkt dnešného šoubiznisu so sladkastým výzorom a podpriemerným talentom i vkusom. Zároveň Vyskočil dotvoril motivácie mnohých postáv a situácií, ktoré ostávali v pôvodnom librete nedopovedané. Vďaka tomu inscenácia vyznieva aj po činohernej stránke komplexnejšie a nespolieha sa len na chytľavé melódie a silný príbeh, ktorý zakryje nedopovedané. To sa podarilo napríklad pri dopísaní poslednej Jánovej scény, kde sa na rozdiel od pôvodného libreta dôslednejšie dozvedáme o pohnútkach jeho tragického činu, ktoré spôsobila nešťastná kombinácia životnej dezilúzie, alkoholu i drog.

Žiaľ, režisér pri úprave nedomyslel zmenu prostredia klubu u dobrodinca kapely Ruda, kde sa odohráva časť príbehu. V inscenácii sa totiž ocitáme v undergroundovom podniku. Lenže skupina Kadeti s frontmenom Cyranom pôsobí príliš uhladene. Na punkovú kapelu sú príliš insiderskí a na insiderskú kapelu zas príliš punkoví. Naopak, do hudobných partov tvorcovia zasahovali menej radikálne, dodali im súčasnejší dravejší aranžmán, dokonca aj prepis songu Mám si hľadať patróna do hip hopu pôsobí ako vhodné premostenie k súčasnému hudobnému vnímaniu.

Na druhej premiére herecky exceloval najmä Lukáš Pišta v titulnej role. Jeho Cyrano bol spočiatku nesympatický provokatér, až postupne herec odhaľoval citlivú dušu poeta skrývajúcu sa pod drsným výtržníckym zovňajškom. Pišta okrem vehementného hereckého prejavu, kde sa mu podarilo rozkryť mnohé vnútorné polemiky postavy, podal aj excelentný tanečný a spevácky výkon. Romane Dang Van (Roxana) a Vladislavovi Plevčíkovi (Ján) sa darilo najmä v prvej polovici inscenácie, keď ich úlohou bolo stvárniť nekomplikované typy zaľúbencov. Neskôr, keď postavy dospeli k vážnejším životným medzníkom, ostávali však stále týmito typmi. Z menších úloh vynikol Michal Candrák decentným stvárnením homosexuála Félixa, kde sa vyhol lacnému prehrávaniu.

Z plagátu inscenácie čítame motto Legenda sa vracia. A po premiére môžeme konštatovať, že sa vrátila síce v novom šate, ale v plnej sile.

Hodnotenie Pravdy

4 hviezdičky z 5

  • Varga, Hammel, Vášová: Cyrano z predmestia / réžia: Patrik Vyskočil / premiéra na Novej scéne 16. mája

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Divadlo Nová scéna #Cyrano z predmestia