Limity sa menia a posúvajú. Aj v divadle

Kŕdeľ zdrogovaných vtákov sa vynára z tmy. Vystriedajú ho vznášajúce sa 3D figúry v choreografickom chaose, každá pri tom vydáva zvuk dronu.

05.06.2019 09:00
Divadlo Kalifornia predstavenie Foto:
S predstavením Kalifornia/Grace Slick sa predstaví TR Varšava, inscenoval ho nemecký dramatik a režisér René Polesch.
debata

Kŕdeľ zdrogovaných vtákov sa vynára z tmy. Vystriedajú ho vznášajúce sa 3D figúry v choreografickom chaose, každá pri tom vydáva zvuk dronu. Časom začne všetko miznúť v hustnúcej hmle, v ktorej sa postupne všetko stratí. Aj diváci. Projekt Feed.ex rakúskeho performera Kurta Hentschläglera, ktorý žije a tvorí v Spojených štátoch, otvorí v piatok v Slovenskom národnom divadle festival európskeho divadla eurokontext.sk.

„Je to zvláštny a veľmi sugestívny audiovizuálny experiment. Vo vyslovene výtvarnom artefakte sa neobjaví žiadny herec, len projekcia, svetlo a hustá hmla. Ide o vyslovene vizuálnu záležitosť, ktorá je v našom kontexte absolútnou novinkou. Zaujímajú ma reakcie divákov, lebo je to niečo, čo u nás ešte nepoznáme,“ hovorí dramaturg medzinárodného festivalu Miro Dacho. „Produkcia Feed.x by mala dokázať, že pre divadlo nie je limitom ani to, že súčasťou predstavenia nie je herec,“ konštatuje riaditeľ Činohry SND Michal Vajdička.

Témou, ktorá spája všetkých osem festivalových inscenácií, sú limity. Skutočné aj fiktívne. „Zvolili sme ju ako reakciu na to, čo sa v súčasnosti deje. V dnešnej spoločnosti neustále narážame na nejaké limity. Na limity demokracie, ktorá umožňuje, aby sa na vysoké posty dostali nekompetentní ľudia. Na limity demokratického volebného systému, keď o všetkom rozhoduje väčšina. A nie sú to len politické témy. Napríklad aj limity konzumnej spoločnosti, limity globalizácie, životného prostredia, aj otázky, ako kam spoločnosť vlastne smeruje a či si uvedomuje, čo po sebe zanecháme ďalším generáciám. Široká téma, ku ktorej sa vyjadrujú všetky predstavenia, sa stáva jednou z najdôležitejších otázok súčasnosti,“ vysvetľuje Michal Vajdička.

To najlepšie z európskej divadelnej scény

„Kľúčov k výberu bolo viacero. Na jednej strane sa vždy počíta s účasťou súborov z krajín V4 a, samozrejme, aj Národného divadla v Prahe. Vyberali sme to najzaujímavejšie a najlepšie aj z produkcií, čo sme videli na iných festivaloch. Ale aj z toho, čo je spojené s významnými zahraničnými divadlami a tvorcami, ktorí v nich pôsobili,“ vysvetľuje dramaturg festivalu Miro Dacho. Vyberal nie zo stoviek, ale niekoľkých desiatok predstavení, diváci v SND uvidia osmičku toho najlepšieho a najzaujímavejšieho, čo v poslednom čase vzniklo za našimi hranicami. Slovenskú divadelnú scénu reprezentuje Štátne divadlo Košice, ktoré do Bratislavy privezie Schillerovu romantickú drámu Mária Stuartová. Strhujúcu drámu o politike, láske, viere a komplikovanosti ľudskej duše inscenoval popredný slovinský režisér Diego de Brea, ktorého provokatívne inscenácie pozná aj slovenské publikum. Viackrát už hosťoval aj na našej prvej divadelnej scéne.

Do festivalovej ponuky sa organizátori snažili dostať čo najatraktívnejšie a najpozoruhodnejšie predstavenia. Ambíciou eurokontextu.sk je totiž konfrontovať aktuálne divadelné dianie na Slovensku s tým najlepším, čo vzniká v zahraničí. „Uvedomujeme si, že robíme službu aj divákom. Pre nás je dôležité doviezť na domácu scénu podľa nás najzaujímavejšie inscenácie z celej Európy. Aby aj divák, ktorý za divadlom nevycestuje do zahraničia, mal aký-taký prehľad, akými témami a na akej kvalitatívnej úrovni tvoria zahraniční divadelníci. Snažíme sa publiku ponúknuť to, čo je momentálne v Európe najlepšie a o čom si myslíme, že sa oplatí vidieť,“ hovorí riaditeľ Činohry SND Michal Vajdička.

Konfrontácie a stretnutia

Aj divadelníkom festival prináša možnosť konfrontácie. Nielen pokiaľ ide o témy a formy, ako s nimi európski tvorcovia pracujú. Ale aj porovnávať objavné využívanie nových techník a technológií. Aj konfrontovať úroveň vlastnej tvorby a tvorby divadelných špičiek spoza našich hraníc.

Eurokontext.sk je aj šancou na vytvorenie nových partnerstiev. „Vďaka festivalovým stretnutiam vznikajú nové partnerstvá s rôznymi divadlami, ale napríklad aj s režisérmi,“ pripomína Michal Vajdička. Jeden príklad za všetky. „Poľský režisér Jan Klata bol so svojou inscenáciou pred časom prvýkrát na eurokontexte. Veľmi sa mu tu páčilo. Keď sme sa mu ozvali, že by sme s ním chceli spolupracovať, okamžite súhlasil. Vedel, do akého divadla a medzi akých ľudí ide, takže vôbec nemal problém,“ vysvetľuje riaditeľ Činohry SND. Výsledkom je Klatova inscenácia Dürrenmattových Fyzikov, ktorá mala cez víkend premiéru. Festivalové stretnutia majú aj ďalší efekt. Divadlá, ktoré prídu na medzinárodnú prehliadku do Bratislavy, neraz ponúknu SND možnosť vycestovať na festival do zahraničia.

V osmičke predstavení má aj Michal Vajdička svojho favorita. „Jednoznačne Spoločenstvo vlastníkov divadla Vosto5 Jiřího Havelku. Na strašne malej intímnej ploche sa mu podarilo zobraziť všetky témy, ktoré sme v úvode spomínali. Inscenácia sa odohráva na domovej schôdzi, ktoré všetci poznáme. Navyše ju zasadil do netradičného priestoru – nebude na javisku, ale v skúšobni a my diváci budeme súčasťou domovej schôdze. V jej priebehu sa odkrývajú charaktery ľudí žijúcich v jednom dome. Aj názory extrémistu, filozofa, umelca a ďalších, ktorí majú veľký problém, aby sa dohodli v podstate na jednoduchej veci. Podľa mňa je to najreprezenta­tívnejšie predstavenie, ktoré najviac vystihuje tému eurokontextu,“ dodáva riaditeľ Činohry SND.

Festival eurokontext.sk vyvrcholí v piatok 14. júna inscenáciou Odysea, ktorú privezie Štátne divadlo Drážďany.

Tipy z programu:

Kurt Hentschläger: Feed.x

Projekt v USA žijúceho rakúskeho performera sa odohráva v umelo vytvorenom prostredí bez ľudských protagonistov. Sériou vizuálnych obrazov a podnetov skúma vo dvoch zdanlivo protikladných štádiách zmyslový rozdiel medzi skutočnosťou a simuláciou, pričom prenáša diváka do iného sveta, v ktorom neplatia štandardné pravidlá priestorovej a vizuálnej orientácie. Diváka vťahuje do nekonečnej kaleidoskopickej architektúry a ríše čistého svetla a zvuku.

Národné divadlo Praha: Krvavá svadba

V Lorcovej hre sa mieša folklór s avantgardou, tradičný svet svadieb a nedotknuteľných obradov s vášnivosťou okamihu a nezachytiteľnou láskou. Do osudov nevesty a ženícha vstupuje Leonardo a predstavy všetkých príbuzných sa zosypú ako domček z karát. Česko-slovenský režijný tandem SKURT – (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský) spája južanskú vášeň s vlastným siným obrazovým videním. V inscenácii sa predstaví aj legendárna operná diva Soňa Červená.

Štátne divadlo Košice: Mária Stuartová

Schillerova strhujúca dráma o politike, láske, viere, zložitosti vnútorného sveta človeka aj o zložitosti rozhodnutí politikov a ich obetiach v režijnej interpretácii renomovaného slovinského divadelníka Diega de Breu. Chladná a pyšná kráľovná Alžbeta I. v okamihu, keď podpíše rozsudok smrti vášnivej kajúcnici Márii Stuartovej, síce politicky vyhráva, ale morálne prehráva. Lenže očakávaná úľava a pokoj z odstránenia sokyne v boji o panovnícke žezlo aj lásku neprichádza.

TR Varšava: Kalifornia/Grace Slick

Intelektuálne a spoločenské trendy, ktoré sa zrodili v Kalifornii 60. rokov, radikálne zmenili Západ. Nemecký autor a režisér René Pollesch pozýva na výlet pobrežím Pacifiku na hrebeni civilizačnej vlny, ktorá sa vracia do dnešnej Európy vo forme digitálnych technológií, virtuálnej reality a nových ekonomických paradigiem. Sprievodkyňou je Grace Slick, rockenrolová hviezda 60. rokov a ikona hnutia hippies, ktorá šéfuje psychiatrickej klinike v srdci Silikon Valley.

Divadlo Radnóti: Deň na trhu

Vojna sa nedávno skončila. Spomedzi deportovaných Židov sa domov vrátil len málokto. Dedinčanov, v ktorých chudoba a hlad znásobujú hystériu, hľadajú nepriateľa. Z vojnových zločinov obvinia dedinského učiteľa, ktorému hrozí verejné lynčovanie, keďže dedina sa rozhodla vziať spravodlivosť do vlastných rúk. História sa krátko po skončení vojnových hrôz opakuje. Za adaptáciu hry Pála Závadu získal súbor na čele s režisérom Jánosom Mohácsim viacero ocenení.

Fortebraccio Teatro: Pieseň piesní

Spíker alebo DJ, trochu muž, trochu žena, trochu klaun. Roberto Latini, ktorý je na pódiu sám, odhaľuje nahotu čistých, krehkých, zraniteľných aj zmyselných citov. Jeho hlas sa mieša s hudbou a hrou svetla, čím vzniká filmový efekt. Publikum pozýva do sna, v ktorom zvláštna postava rozpráva cez jednu z kníh Starého zákona o láske – možno prežitej, možno stratenej, možno len vysnívanej. A diváci s ním prežívajú všetky emócie, ktoré zanechávajú stopy v duši každého.

Vosto5: Spoločenstvo vlastníkov

Neľútostný boj o pozície a dominanciu na výslní spoločenského javiska sa odohráva na pôdoryse klasickej schôdze spoločenstva vlastníkov bytov. Niekoľko štvorcových metrov spoločných priestorov im poskytuje pocit moci a istoty svojho majetku, o ktorom rozhodujú. Permanentné napätie, márnomyseľnosť, neústupčivosť, nezmyselné výzvy, požiadavky a uzávery, ktoré mnohí dôverne poznajú z vlastných skúseností, pulzujú v autorskom projekte Jiřího Havelku.

Národné divadlo Drážďany: Odysea

Po desaťročnom blúdení sa mýtický hrdina Odyseus, ktorý lesťou porazil Trójanov, vracia na rodnú Itaku. Homérov antický epos o kolonizácii a jej následkoch interpretuje vychytený nemecký dramatik Schimmelpfennig ako podobenstvo o tom, ako vojna v cudzine robí z kolonizátorov samotných nomádov a migrantov. Nejde o priamy opis deja, Odyseov príbeh rozpráva stále nanovo učiteľ – antický hrdina sa síce vracia k vernej Penelope, ale ako cudzinec.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SND #divadlo #Eurokontext.sk