Nitrania v Starom divadle Karola Spišáka oživili Tróju

V Starom divadle Karola Spišáka v Nitre sa odvážili siahnuť na jeden z najzložitejších príbehov gréckych bájí – na porážku Tróje. Hudobný epos pre malých aj veľkých uviedli pod jednoduchým názvom Trója. Doplnili by sme, skôr pre tých väčších, lebo dĺžku a náročnosť predstavenia pravdepodobne menšie deti nezvládnu.

26.06.2019 09:00
Trója Foto:
Staré divadlo v Nitre veľkolepým hudobným formátom o páde Tróje uzavrelo letnú sezónu.
debata

Autorka scenára Slavka Civáňová dlho uvažovala, kým sa dala do projektu divadelnej podoby historickej Tróje. Vybrať z množstva a rozľahlej spleti údajov (vedeckých i bájnych) nebola ľahká úloha. Zložitosť faktografie nebola jediným problémom. Pristupoval aj vek príjemcu, ktorý bolo potrebné rešpektovať, a zároveň – poznajúc náročnosť dnešných tínedžerov či skôr ich rozmaznanosť médiami a neochotu vnímať umelecké dielo – zvoliť žáner, ktorý poznajú a budú ochotní prijať. Preto autorka zvolila spoluprácu s autorom hudby Petrom Vlčkom a spestrila príbeh niekoľkými hudobnými vstupmi. A dobre urobila, lebo práve tie boli na otvorenej scéne najčastejšie odmenené potleskom.

Pôsobivý vizuálny zážitok

Réžie sa ujal Peter Oravec, známy aj v Česku režírovaním muzikálov. Inklinuje nielen k hudobným divadelným tvarom, ale aj k bohatej výprave, čo je v prípade historickej témy vhodné a funkčné. K spolupráci si prizval autora scény Pavla Andraška a mladú autorku kostýmov a bábok Terezu A. Hudákovú, ktorá pokračuje v šľapajach otca Ivana a starého otca Štefana Hudáka, známych scénografov. Okrem bohatých kostýmov hercov sa na scéne objavovali bábky vo veľkosti ľudí, malé bábky, napr. ako postavičky vojakov, vyskakujúcich z trójskeho koňa, a napokon veľkorozmerné tváre bohov na Olympe a mnoho ďalších originálnych rekvizít a výtvarných nápadov (lode na klobúkoch, čln odvážajúci mŕtveho a pod.).

Výborným nápadom boli hobliny či umelá slama, ktoré pokrývali celú scénu a slúžili raz ako púštny piesok, inokedy ako morské vlny a pod. Vyvolávali ilúziu, ktorú režisér potreboval vytvoriť. Andraško aj Hudáková v značnej miere prispeli k pôsobivému vizuálnemu zážitku.

Peter Oravec pracoval s celým hereckým kolektívom divadla, ba musel si prizvať aj hosťujúcich hercov. Dohliadol nielen na dramatický spád príbehu, ale aj na spevácke výstupy neškolených spevákov (všetko hrali iba bábkoherci), tanečné vsuvky, súboje atď. Na relatívne malom javisku sa odohrávali veľké historické príbehy, boje a nesmrteľné lásky. Jazykom, výtvarne i hereckým prejavom bol rozlíšený svet bohov na Olympe (teda hore) a svet ľudí (dole na zemi). Božský pôvod porušovali tri bohyne, ktoré sa hašterili ako „kofy na trhu“. Možno by bolo stálo za pokus ubrať zo slovníka i z temperamentného správania bohýň, hoci to bol istý zdroj humoru i spôsob priblíženia sa bohov k svetu ľudí.

Nastolený spôsob hrania vyvolával dojem, že všetci účinkujúci sú na maxime svojich možností. A práve tu režisér mohol niekedy ubrať, inak povedané, zachovať istú mieru. No okrem malých výnimiek zvládol kolos, na aký toto divadlo možno ani nepamätá. Nielen režisér, ale aj divák mal čo robiť, aby sa nestratil medzi živými a bábkovými postavami, aby si pamätal ich mená, vzťahy a charaktery.

Pozorovatelia aj zdroj humoru

Autorka textu a pesničiek sa opierala predovšetkým o Zamarovského publikáciu Objavenie Tróje. O Zamarovskom je známe, že veľa pozornosti venoval odkrytiu historických pamiatok a životu archeológov, preto aj divadelné predstavenie otvárala dvojica – archeológ Heinrich Schliemann a jeho manželka Sofia. Autorka im prisúdila úlohu rozprávačov, ale veľmi zručne ich zapájala do príbehu ako pozorovateľov, aktérov a hlavne ako zdroj humoru, takže nepôsobili retardačne, slúžili skôr časovému posúvaniu deja a odľahčovaniu tragického charakteru príbehu. Dvojicu s vkusom a humorom stvárnili Rudo Kratochvíl a Michaela Liptáková. Podarilo sa im vytvoriť akýsi spojovník príbehu o Tróji s realistickým odkrývaním histórie.

Staré divadlo v Nitre veľkolepým hudobným formátom o páde Tróje uzavrelo letnú sezónu. Treba zdôrazniť, že predstavenie vznikalo v ťažkých personálnych i materiálnych podmienkach, vyžiadalo si veľa úsilia i trpezlivosti všetkých zúčastnených. Výsledok však prekryl všetky útrapy a mladému publiku možno pomôže lepšie pochopiť jednu veľkú historickú epopeju.

Hodnotenie Pravdy

4 hviezdičky z 5

  • Slavka Civáňová: Trója / scéna a bábky: Pavol Andraško / kostýmy a bábky: Tereza A. Hudáková / hudba: Peter Vlčko / Pohybová spolupráca: Magdaléna Čaprdová / réžia: Peter Oravec / hrajú: Rudo Kratochvíl, Michaela Liptáková a. h., Jana Labajová, Adam Jančina, Rado Hudec, Ján Hrmo a. h. a iní / premiéra v Starom divadle Karola Spišáka v Nitre 13. 6.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #divadlo #Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre #Trója