Aké krehké sú hranice slobody?

Súčasná opera a hit? Dokonca bez jagavých hviezd na javisku? Spojenie znejúce ako sci-fi je realitou.

14.08.2019 12:00
Dominika Kavaschova  Michal Noga  Michal Kinik Foto:
Na Divadelnej Nitre sa stretnú dve ,,národné", Opera ND Praha príde s hitom Sternenhoch, Činohra SND privezie tragédiu Bakchantky (foto).
debata

Ak uvádza Opera Národného divadla v Prahe inscenáciu Sternenhoch, potetovaní pankáči aj skôr narodení abonenti s paličkou zaplnia hľadisko do posledného miestečka. Všetci rovnako si však odnášajú intenzívny zážitok. Magnet aktuálnej českej opernej scény vyniesol autorovi libreta aj hudby Ivanovi Acherovi prestížnu Cenu divadelnej kritiky. „Je to superzážitok! Znie to ako pri rockovom koncerte, spieva sa v esperante na spevné vokály. Opera je správne uletená – výtvarne, režijne aj choreograficky,“ vychvaľujú Divadelné noviny. A uveličení sú laici aj odborníci.

Knieža Sternenhoch je nemravný zhýralec, ktorý sa z trucu ožení so ženou nízkeho pôvodu. Lenže netuší, že je to čarodejnica… „Strhujúci román som pretavil do opery. Spisovateľ, filozof a spolupútnik Franza Kafku Ladislav Klíma namixoval vo svojom ,grotesknom romanete' čvargu so šľachtou, vysoké umenie s nízkym. Východiskom je síce braková základná zápletka, v inscenácii sme však skombinovali pochybnú literatúru s filozofiou, horor s groteskou a ich prostredníctvom sa rozhodli zmocniť krásy,“ hovorí Ivan Acher. Operný hit Sternenhoch, v ktorom speváci nalíčení ako hrdinovia nemých filmov, hrajúci a spievajúci náročné party visiac v krkolomných polohách na lane, slávnostne otvorí 28. ročník medzinárodného festivalu Divadelná Nitra. Predstavenie autora Ivana Achera a režiséra Michala Dočekala o užívaní a zneužívaní slobody totiž kvalitou aj témou dokonale napĺňa tohtoročné motto: podoby slobody.

Opera ND Praha príde s hitom Sternenhoch. Foto: Patrik Borecký
Sternenhoch Opera ND Praha príde s hitom Sternenhoch.

Sloboda kontra nesloboda

„Tridsiate výročie pádu totalitného režimu si chceme pripomenúť tým, že vytiahneme symbol, ktorý november '89 priniesol. A to je sloboda,“ vysvetľuje riaditeľka medzinárodného festivalu Darina Kárová. „Skúšame na vlastnej koži, čo znamená slobodne cestovať, podnikať, publikovať, protestovať. Ale aj neslobodne vyjadriť svoj názor proti vrchnosti, zadlžiť sa na celý život, vychovávať svoje deti do neistej budúcnosti tejto Zeme. Sme zaplavení prejavmi slobody prejavu – až po fake news a hoaxy. Narážame na sebavedomé predstavy iných o vlastnej slobode a zisťujeme, že sloboda jedného môže znamenať obmedzovanie práv toho druhého. Hranica je krehká,“ pokračuje.

Čo je sloboda? Aké má podoby? Kde sú vlastne hranice slobody jednotlivca, komunity či celej spoločnosti? Čo znamená sloboda ústavná, náboženská, osobná, sloboda myslenia, sexuálnej orientácie či umeleckej tvorby? Kedy sa rôzne podoby slobody dostávajú do konfliktov? Odpovede aj na tieto otázky môžu diváci objaviť v tucte inscenácií hlavného programu. Okrem nich od 27. septembra do 2. októbra Divadelná Nitra uvedie aj takmer šesť desiatok najrozmanitejších sprievodných podujatí – od výstavy výtvarného umenia v Nitrianskej galérii, cez Bielu noc, filmy, koncerty či tvorivé dielne až po divadelné predstavenia na námestí. Ani tento rok nebudú chýbať diskusie o slobode, neslobode a krehkej hranici medzi nimi v spoločnosti zaujímavých hostí. A vlastné predstavy o slobode môžu okoloidúci nakresliť či namaľovať na Stenu slobody.

„Najmä generácie mladých ľudí, ktoré nezažili časy neslobody, považujú slobodu za samozrejmú výbavu individuálneho a spoločenského života. Sme však konfrontovaní s dôkazmi porušovania slobôd u nás i v okolitých štátoch alebo hocikde na svete, čím sa testuje prah citlivosti voči slobode. A v konečnom dôsledku rastie vedomie, že slobodu je potrebné neustále ochraňovať,“ zdôrazňuje naliehavosť tohtoročnej témy riaditeľka medzinárodného festivalu.

Bez zmyslu života i strechy nad hlavou

V zdravom tele sídli nielen zdravý duch, ale môže aj nezdravý nacionalizmus. Komédiu o cvičiacich telách a veľkých ideáloch s názvom Druhý pokus o telovýchovu privezie do Nitry nemecký nezávislý súbor Hauptaktion. „Inscenácia sa pohybuje na hranici tanca, divadla a performance. V zaujímavom tvare performatívnej eseje reflektuje vzťah ideálov telovýchovného hnutia a politickej ideológie,“ hovorí kurátor pre výber zahraničných inscenácií Ján Šimko. Choreografie v podaní ôsmich cvičencov skladajú mozaiku, ktorou preletia dve storočia nemeckého nacionalizmu od zriadenia prvého verejného cvičiska v roku 1811 až po galaprehliadku Turnfest 2017 v Berlíne. Ideály rôznych etáp dejín Nemecka menia pohybmi tiel na groteskný katalóg.

Do bezvýchodiskovej situácie dnešných bezdomovcov vtiahne divákov interaktívna hra Bez adresy – hra na tuláka. V Maďarsku sa pred necelým rokom stalo bezdomovectvo trestným činom. Vláda Viktora Orbána ešte viac ponížila a doslova ohrozila životy tisícok ľudí žijúcich bez strechy nad hlavou. Budapeštiansky súbor Stereo akt privezie interaktívnu hru o tom, ako prežiť na ulici. A publikum núti zvažovať, či zvoliť nesebeckosť, alebo vlastné pohodlie, či pomôcť, alebo odvrátiť zrak. Okrem hercov sú aktérmi predstavenia aj skutočný bezdomovec i terénny pracovník.

Do iného súdka načrel moskovský súbor Teatr.doc, ktorý má v Rusku postavenie disidentského divadla. Obyčajný človek z malého mesta sa ocitne na policajnej stanici, hoci netuší prečo. Zjavne to nevedia ani policajti, ktorí ho vypočúvajú. Komédia Človek z Podolska, v ktorej sa láskaví policajti so znalosťami európskej i americkej filozofie, hudby a popkultúry snažia životom znechutenému človeku ukázať zmysel existencie, je v Rusku hitom. Nielen pre absurdný humor, ale aj preto, že odzrkadľuje občiansku neistotu v tamojšej aktuálnej spoločenskej situácii, keď sa zákony a ich výklad môžu kedykoľvek ľubovoľne zmeniť.

Svet kontra domáci

Inovátorské predstavenia, ktoré nielen témou napĺňajú motto tohtoročnej Divadelnej Nitry, ale aj odvážne vybočujú z rámca bežnej divadelnej produkcie. Taký bol kľúč režisérky Júlie Rázusovej, ktorá mala na starosti výber inscenácií slovenských divadiel. S tvorbou šiestich zahraničných súborov sa bude konfrontovať šesť domácich predstavení. Do výberu zaradila aj Bachantky, ktoré v Slovenskom národnom divadle režijne naštudoval Rastislav Ballek.

„Táto antická tragédia veľmi presne vystihuje morálnu krízu, v ktorej sa človek v súčasnosti ocitá,“ hovorí. Ocenila aj nový preklad a zaujímavé výtvarné spracovanie. Sprievodkyne Dionýza, besniace v divokých orgiách, totiž otvárajú tému hraníc slobody jednotlivca i spoločnosti.

Nebýva zvykom, aby sa na Divadelnej Nitre stretli obe prvé scény – slovenská i česká. Skutočnosť, že na 28. ročníku prestížnej medzinárodnej divadelnej prehliadky sa tak stane, svedčí o tom, že tohtoročná téma „podoby slobody“ je aktuálna na oboch stranách rieky Moravy. A reflektujú ju aj divadelníci v Nemecku, Poľsku, Maďarsku a Rusku, teda v krajinách, čo zažili neslobodu totality.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Divadelná Nitra #Bakchantky