Tanec smrti, ktorý sa nekončí

04.10.2019 14:45
Divadlo Jána Palárika v Trnave
Tatiana Kulíšková (Alice) a Vladimír Jedľovský (Edgar) v inscenácii Strindbergovej drámy Tanec smrti, ktorú dnes premiéruje Divadlo Jána Palárika v Trnave. Autor:

Ubližujú si, nenávidia sa. Ale nedokážu žiť jeden bez druhého. Bez každodenných vášnivých potýčok si nevedia predstaviť život. Vojenský kapitán Edgar a bývalá herečka Alice, ktorí žijú v malom dome na osamelom ostrove v Severnom mori. Jediným spojením so svetom je telegraf, s ktorým sa žena tajne naučila zaobchádzať. Bezvýchodiskovosť ich situácie vypláva na povrch vo chvíli, keď príde na návštevu spoločný priateľ Kurt, ktorý sa nechtiac stáva svedkom vzájomných duelov. Vyhrotený vzťah muža a ženy vykreslil v hre Tanec smrti August Strindberg.

Z tvorby švédskeho spisovateľa a dramatika sa na našich javiskách najčastejšie hráva Slečna Júlia. Tanec smrti uvádza stodevätnásť rokov od jeho vzniku v slovenskej premiére dnes večer trnavské Divadlo Jána Palárika. „Je to modelová hra, akýsi nadčasový zápas v ringu medzi mužom a ženou,“ hovorí režisér Rastislav Ballek. „Za kľúč k inscenácii sme zvolili pomer medzi dobovou štylizáciou a súčasným problémom vzťahu medzi pohlaviami, ktorý Strindberg ako zakladateľ moderného divadla radikálne vyostril. Nechceli sme prísť o atmosféru tej doby,“ pokračuje v rozprávaní pre Pravdu.

V meštiackom interiéri sedia za okrúhlym stolíkom Edgar a Alice. Všedný rozhovor sa náhle mení na vyostrený psychologický konflikt dvoch šialencov, v ktorom sa bojuje o moc a morálnu prevahu. Inscenácia si podľa režiséra nevyžaduje od Toma Cillera takmer žiadne scénické kúzla, len rekvizity a dobové kostýmy Kataríny Holkovej naznačujú dobu, v ktorej príbeh manželského „tanca smrti“ vznikol. „Milá archaika prostredia je tak pevne zviazaná s problémom vzťahov muža a ženy, že sme sa nevzdali atmosféry, ktorú hra prináša. S tým súvisia aj projekcie. Prišlo nám zaujímavé evokovať atmosféru, ktorú si pamätáme z mnohých severských filmov,“ hovorí Rastislav Ballek.

Aj keď bolo treba predlohu zosúčasniť, telegraf nenahradili mobily a tablety. Ostal telegrafom. „Násilná aktualizácia by mohla podľa nášho názoru potrhať drobné motivačné línie, ktoré sa viažu na prelom 19. a 20. storočia a osamelý ostrov, ktorý stráži kapitán tesne pred penziou,“ vysvetľuje režisér. „Neostáva mi len obdivovať Strindbergovu brilantnú techniku výstavby konfliktu, ktorý nevedno kde sa začína a nevedno prečo sa končí tam, kde sa skončí. Jeho schopnosť pracovať s banálnymi situáciami ako expresívnymi, v niektorých momentoch až surrealistickými bez toho, aby sa odpútal od zeme,“ prezrádza režisér, čím ho hra zakladateľa moderného divadla oslovila.

Tanec smrti ponúka nielen nekaždodenný divácky zážitok, ale aj veľké herecké príležitosti pre Tatianu Kulíškovú a Vladimíra Jedľovského v úlohách manželov, ktorí sa nenávidia a zároveň nedokážu bez seba žiť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Divadlo Jána Palárika v Trnave #August Strindberg
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku