Hlavná hrdinka v mene zachovania rodinnej tradície a boja za lepší život pokojne vyvraždí celú rodinu. Aspoň v hre Jana Antonína Pitínskeho Matka, ktorá má v piatok premiéru v Slovenskom komornom divadle v Martine.
„Text sa nám páčil ako ironický komentár k téme výročia nežnej revolúcie. Až jarmočným pseudohororovým spôsobom ale hovorí o revolúcii úplne opačnej, komunistickej. Zo strany autora je to výsmech socialistickorealistickým budovateľským hrám a filmom,“ vysvetľuje režisér Lukáš Brutovský, čím ho zaujala hra, ktorá vznikla v roku 1987 pre ochotnícky súbor. Navyše vhodne zapadla aj do témy tejto sezóny v SKD, ktorou je revolta ako pokus o premenu spoločenského poriadku a zotrvávanie na istých hodnotách.
„Matka nie je ani politická fraška, ani absurdná komédia, ani surrealistický horor. Pôsobí na mňa ako krutá výzva, ktorá nadržuje ľudskosti,“ povedal o svojej hre autor, vychytený český spisovateľ, dramatik a divadelný režisér. V Martine dostala hra podtitul hororová komédia. „Pitínský píše, že jeho hlavným cieľom je vytvoriť živé plnokrvné divadlo. V dobrom zmysle slova jarmočný krvák, ktorého jedným z cieľov by mala byť zábava. A hororová preto, že to nemyslí vážne, ale parodicky a zároveň poeticky s prvkami hororu. Matka, ktorá vykántri všetkých členov rodiny, aby sa nakoniec postavila na čelo robotníckeho hnutia, je výsmechom veľkým postavám ľavicových matiek známych povedzme v spracovaní Gorkého alebo Brechta,“ pokračuje režisér v rozprávaní pre Pravdu.
Pre Matku si Pitínský vymyslel zvláštny jazyk, takže preklad bol tvrdým orieškom. Postaral sa oň dramaturg Miro Dacho. „Spoločne sme robili úpravu textu, dokonca aj spolu s hercami. Autorov vymyslený a veľmi štylizovaný jazyk vychádza sčasti z hornomoravského dialektu robotníckej reči, argotu. Boli sme nútení vymyslieť vlastnú jazykovú verziu, do ktorej sme vybrali iné jazykové úchylky a zvláštnosti. Snažili sme sa vyhnúť nárečovým formám, pretože príbeh sa odohráva v mestskom prostredí, tak sme hľadali všelikde,“ prezrádza Lukáš Brutovský.
Postava hlavnej hrdinky schopnej všetkého je zároveň darom Jane Oľhovej, ktorá v posledný deň roka oslávi životné jubileum. No nielen ju zaujal text už pri prvom čítaní. „Naša Matka je herecky naplnené, napínavé a veľmi dynamické divadlo, ktoré má komediálny aspekt. Ale zároveň je aj štúdiou manipulácie v rodine, jednej z výrazných tém inscenácie, čo každý dôverne pozná z vlastnej rodiny,“ dodáva Lukáš Brutovský.