Celé zle nie je zlé, naopak

Jeden chystal burgery, druhý robil v bare, tretí v call centre. Londýnsku divadelnú spoločnosť Mischief a jej autorský trojlístok Henry Lewis, Johathan Sayer a Henry Shields totiž divadlo neuživilo.

14.11.2019 12:00
Ján Koleník Foto:
Ján Koleník (inšpektor Carter), Táňa Pauhofová (Inšpícia), Tomáš Maštalír (Thomas Colleymoore) a Roman Poláčik (Charles Haversham) v inscenácii Celé zle.
debata (2)

Až nápad napísať kriminálnu komédiu sa stal doslova zlatou baňou. Na premiére v minidivadielku nad barom si len štyria z dvoch desiatok divákov zaplatili vstupenku. Rozšírená verzia pôvodnej hry však zabrala. Podmanila si Britániu, dobyla Broadway, kde si zaknihovala 745 repríz, aj svet. A pred štyrmi rokmi získala Cenu Laurencea Oliviera za najlepšiu komédiu sezóny.

K viac ako tridsiatim krajinám, v ktorých si už súčasná britská komédia Celé zle podmanila publikum, pribudlo aj Slovenské národné divadlo. Do repertoáru sa po štyroch sezónach vracia veselohra. A nie hocijaká, ale rovno z divadelného prostredia. Tie najznámejšie – Sardinky na scénu, prosím! Michaela Frayna a Divadelná komédia Bengta Ahlforsa – uviedli aj slovenské divadlá. „Žiaľ, arzenál komických zápletiek, ktoré prináša divadelný život, je obmedzený. A vďaka popularite komédií z tohto prostredia aj trochu opozeraný,“ vysvetľuje dramaturg Daniel Majling.

„Srdečne vás vítam na premiére inscenácie hry Vražda v Havershamovskom sídle v podaní Cornleyho polytechnickej spoločnosti,“ oslovuje divákov debutujúci režisér a predstaviteľ inšpektora Cartera. Pobiehajúca inšpicientka, popletený osvetľovač aj hudobníci, čo neprišli, hneď na začiatku prezrádzajú, že čosi nefunguje. Herci majú neuveriteľné maniere, zabúdajú svoje nástupy aj repliky, popletú dej, takmer prizabijú herečku, gagy nevychádzajú, rekvizity nie sú tam, kde by mali byť, zo stien súkromných izieb mladého boháča padá skoro všetko. Už názov napovedá, že počas predstavenia sa – ako velia Murphyho zákony – skutočne pokazí všetko, čo sa pokaziť môže. Skupina neprofesionálov sa však napriek všetkému snaží doviesť predstavenie do úspešného konca.

„To, čo vyčleňuje Celé zle z radu divadelných komédií, je strhujúca dynamika valiacich sa situácií, dejových zvratov, gagov, zápletiek a nedorozumení. Táto dynamika si na rozdiel od iných komédií nevyžaduje od hercov len konverzačnú ľahkosť, pohotovosť a dokonalý situačný timing, ale doslova športové nasadenie. Herci sa musia zapotiť oveľa viac, pretože doslova zdemolujú celú scénu,“ pripomína dramaturg. Inscenácia totiž prináša na javisko aj kus fyzického divadla a prvky nového cirkusu.

„Autori predávajú licenciu v dvoch alternatívach. Buď len text, alebo komplet aj s poznámkami, ako ho treba hrať. My sme kúpili len text. Podmienkou v tomto prípade však je, že scéna sa nesmie podobať na originál,“ hovorí režisér Michal Vajdička. Priznal, že nevidel žiadnu z inscenácií, ktoré sa hrali v zahraničí. Keď herci začali čítať text, vraj sa ho pýtali: To myslíš vážne? Potom ich však vymýšľanie začalo baviť. Vidno to aj na javisku, poprední členovia hereckého súboru SND totiž skvele hrajú absolútne neschopných amatérov. „Pozvali sme túto skupinu, aby zahrala detektívku. Zatiaľ sa jej to nepodarilo, ale raz hádam áno,“ vtipkuje režisér. Treba len dúfať, že jeho želanie sa nenaplní. Diváci by sa totiž toľko nenasmiali, a to by bolo škoda.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Tomáš Maštalír #Michal Vajdička #Celé zle