Rytier smutnej postavy ustúpil zaľúbencom

Už nikdy sa s ním nesmieš stretnúť! Hostinský Lorenzo sníva o bohatom zaťovi, preto neznesie predstavu lásky svojej krásnej dcéry Kitri a chudobného barbiera Basilia. Pred namysleným aristokratom, ktorého jej otec vyhliadol ako ženícha, radšej milenci utečú k cigánom. Tí sa utáborili pri veternom mlyne, kde ich stretáva Don Quijote.

24.11.2019 10:00
Don Quijote Foto:
Klenot klasického baletu Don Quijote uvádza Balet SND.
debata

Príbehy Cervantesovho románu Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha inšpirovali okrem iných umelcov aj v Rusku žijúceho francúzskeho choreografa Mariusa Petipu a skladateľa Ludwiga Minkusa. Balet Don Quijote premiérovali pred 150 rokmi v moskovskom Cárskom veľkom divadle. O tri roky neskôr ho vo veľkolepejšej podobe a s prepracovanejším dejom uviedli v Petrohrade. Odvtedy je jedno z najslávnejších diel klasického baletného repertoáru ozdobou prestížnych divadelných scén a tlieska mu publikum vo všetkých končinách sveta.

Po takmer pol storočí sa Don Quijote vracia v premiére na javisko Baletu Slovenského národného divadla. Jeho inscenátori a znalci klasických baletov Vasilij Medvedev a Stanislav Fečo hľadali inšpiráciu predovšetkým v pôvodnej Petipovej umeleckej vízii.

Notoricky známy balet je výzvou

"Marius Petipa je jednou z najvýznamnejších osobností klasického baletu. Vytvoril úžasné produkcie, ktoré spájajú vrcholnú tanečnú techniku, dramatický príbeh, veľkolepú výpravu a charakterové tance, ktoré boli predvojom hollywoodskych produkcií. Ide o neuveriteľnú koncentráciu choreografickej invencie, hudby a výtvarnej zložky,“ hovorí režisér a choreograf Vasilij Medvedev. Po Oneginovi, Korzárovi a Esmeralde je to už jeho štvrtá spolupráca s Baletom SND.

Prvky z Petipovej verzie využil vo svojej inscenácii aj Alexander Gorský, ktorý ju pripravil na začiatku 20. storočia pre moskovské Veľké divadlo. "Na plagátoch však neuviedol Petipovo meno, ktorého scény vo svojej choreografii tiež použil,“ prezradil choreograf a režisér Stanislav Fečo. Dvojica, ktorá už spoločne naštudovala Esmeraldu v SND a pred tromi rokmi aj Dona Quijota v Litovskom národnom balete vo Vilniuse, sa však držala verzie "majstra baletu“.

"Don Quijote je dielo notoricky známe. Preto je stvárnenie jednotlivých postáv výzvou pre všetkých tanečníkov,“ vysvetľuje Fečo. Výsledkom tvorby je veľkolepé, pestrofarebné a veselé dielo, rozpohybované množstvom tancov a zaplavené veľkým počtom rozmanitých charakterov. Zo zachovaných materiálov vychádzal aj scénograf Andrei Voitenko, ale nekopíroval. Vytvoril originálnu impozantnú scénu, v ktorej sa príbeh starnúceho rytiera a mladých milencov odohráva.

Symbol čistoty duše

"V celovečernom balete Don Quijote zúročil Marius Petipa znalosť španielskeho tanca a kultúry, získanú počas pobytu v Španielsku. Na úspechu spracovania má rozhodujúci podiel aj hudba Ludwiga Minkusa, v ktorej dominuje atmosféra slnečného Španielska, dynamika a rytmus inšpirované folklórom, tempo a melodická farebnosť,“ pripomína dramaturgička Eva Gajdošová.

Postava statočného rytiera je podľa nej symbolom čistoty duše, túžby po ideáloch a snahy dosiahnuť aj nemožné. So sluhom Sanchom Panzom sú však len sprievodcami baletným dejom. Rytiera smutnej postavy, bojujúceho s veternými mlynmi, odsúva do úzadia dvojica zaľúbencov Kitri a Basilio.

Aj v súčasnosti sú pôvodné klasické balety divácky príťažlivé. "Je dobré, aby mal súbor rôznorodý repertoár. Tieto balety sú zároveň meradlom úrovne baletných súborov, motiváciou, aby napredovali. Je to zrkadlo úrovne baletných telies. Preto nám záleží aj na výtvarnej stránke. Realistické dekorácie a kostýmy podľa historických návrhov umožňujú divákom čo najviac precítiť dobu, v ktorej vznikli. S jej kúzlom, atmosférou, poetikou, bravúrou a pečaťou výnimočnosti,“ dodáva Vasilij Medvedev.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Miguel de Cervantes Saavedra #Don Quijote