Keď poznanie koreňov bolí

Žije s otcom Petrom Jurgom. Drsným a bezcitným chlapom, ktorý ostatným len ubližuje a nikto sa mu ničím nezavďačí. Aj preto sa Hana upne na prvého muža, čo ju má aspoň trochu rád.

24.01.2020 18:00
27 jurgova hana press  7 mmm Foto:
Tatiana Poláková (Hana) a Tomáš Diro (Benjamín) v inscenácii Jurgova Hana, ktorú dnes premiéruje Štátne divadlo Košice.

Cholerický Gustáv má mladšieho brata. Subtílneho Benjamína, z ktorého sa v krčme všetci smejú. Ich matke, slúžke Kate, Jurga síce postavil dom, ale stále si ju nevzal za ženu. Obe rodiny žijú na jednom dvore. "Cez brázdu, čo by zablatenou čižmou dohodil.

Hana nepozná osud svojej mamy, Gusto a Beňo nepoznajú svojho otca. Všetci traja cítia len veľkú neistotu, zlosť či smútok a nevedia, čo s nimi,“ hovorí o hrdinoch inscenácie Jurgova Hana režisérka Alena Lelková. Štátne divadlo Košice ju dnes uvádza v premiére.

Keď hru pred viac ako trinástimi rokmi inscenovala ešte ako poslucháčka Vysokej školy múzických umení v Bratislave, predstavenie jej vynieslo Hlavnú cenu na festivale Nová dráma. "Aj po rokoch si pamätám texty. Neporovnávam, nechávam to plynúť. Inšpirujem sa hercami, novou scénou a myslím hlavne na nového diváka, ktorý to nemá s čím porovnať,“ pokračuje režisérka. Opäť siahla po texte Hany Naglik, čo je pseudonym dramatika a prozaika Silvestra Lavríka.

Ako inšpiračný zdroj poslúžila poviedka Ivana Horvátha Dve ženy Petra Jurgu z cyklu o štyroch bratoch Jurgovcov, ktorej autorom bol predstaviteľ modernej poprevratovej prózy. "Zaujal ma Horváthov štýl. Jeho poetické videnie, expresivita a zároveň krehkosť až senzualita. So záujmom a porozumením pristupuje k svojim postavám, k ich pocitom – bez toho, aby ich súdil,“ vysvetľuje Alena Lelková. Už pri prvom čítaní poviedky, keď sa jej pred rokmi rovno vynárali obrázky a atmosféra, zatúžila preniesť príbeh osudom skúšaných hrdinov na javisko.

Nezabúda však pripomenúť, že aj tentoraz je inscenácia poviedkou len inšpirovaná. "Voľne rozvíjame príbeh, ako by sa asi vyvinul, keby Peter Jurga neumrel. Čo si deti z takejto rodiny do života ponesú, ako ich to poznačí, ako so svojou rodinnou minulosťou naložia,“ uvádza hosťujúca režisérka. Inscenácia rozohráva modelovú situáciu o rodine, spoločenstve, komunite, v ktorej sa o minulosti nehovorí. Čo sa stalo, ostáva zahalené závojom tajomstva.

"Jurgova Hana je pre mňa konfrontáciou človeka so svojou vlastnou rodovou minulosťou. Naše korene, genetiku, rod – akokoľvek si to pomenujeme – nemôžeme zo svojho života vystrihnúť, odrezať, odignorovať,“ zdôrazňuje Alena Lelková. Možno sa vymaniť zo spleti lží a začať nanovo? Bez pravdy, lásky, odpustenia a pochopenia? Aj podobné otázky vystreľujú z javiska na diváka a je len na ňom, akú odpoveď si v príbehu nájde sám pre seba. "Spolu s postavami môžeme prekráčať láskou a smrťou, zažiť túžbu po prijatí, po rodine, ale aj odmietnutie a stratu. Ale aj nájdenie vnútornej sily, ktorá je schopná kolobeh ubližovania zastaviť,“ pridáva dramaturgička Miriam Kičiňová.

Dôležitou témou príbehu je rodina, krehkosť vzťahov v tejto najmenšej komunite a ich vplyv na deti. Potreba poznať minulosť svojej rodiny, vlastné korene. Každý z hrdinov inscenácie je iný. Rodičia bojujú s deťmi a deti s rodičmi. A všetci so zabehanými stereotypmi správania, neistotou, strachom, osamelosťou i pocitmi vlastnej viny. Do prostredia východného Slovenska zapadlo podľa režisérky aj viacero ďalších špecifickejších tém inscenácie. "Problematika nezamestnanosti a s tým súvisiacej migrácie, rozpad rodín, chlad a väčšia tvrdosť vo vzťahoch. Ale aj výraznejší patriarchát, o dosť voľnejšie mantinely, čo všetko by mal človek vo vzťahu vydržať a tolerovať, konzervatívnejšie hodnoty,“ vyratúva Alena Lelková.

Do nového inscenačného tímu si vybrala kostýmovú výtvarníčku Mariju Havran a scénografa Juraja Poliaka. Postavu Petra Jurgu zverila Ivanovi Krúpovi, Hanu Tatiane Polákovej, Katu Dane Košickej a v postavách bratov Gustáva a Benjamína sa predstavia Michal Soltész a Tomáš Diro. Ústrednú myšlienku inscenácie Jurgova Hana zhrnula režisérka do otázky: "Ak nefungujú ľudia v tom najmenšom sociálnom zoskupení, ako môže fungovať svet?“

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #premiéra #inscenacia #divadlo