Veľký brat žije! Sleduje nás

Príbeh hrdinu Orwellovho románu 1984 ožije na javisku Slovenského komorného divadla v Martine, ktoré v piatok inscenáciu premiéruje. Predlohou bola dramatizácia Roberta Ickeho a Duncana Macmillana.

29.01.2020 09:00
27 orwell BCD 1404 Foto:
V inscenácii 1984 účinkujú Marek Geišberg (O'Brien), Tomáš Mischura (Winston Smith) a Tomáš Grega (Charrington).
debata (1)

Prepisujú historické dokumenty, aby menili minulosť. Manipulujú s aktuálnymi článkami, určujú predpovede o vývoji priemyslu i vojny. Úradníci na Ministerstve pravdy. Jeden z nich – Winston Smith – však začína pochybovať. A začína si klásť otázky. Je to nebezpečné, pretože myšlienková polícia sleduje každého a všade.

V časoch, keď v našich končinách kolovala knižka len v samizdatoch, čítala sa ako podobenstvo doby, ktorú sme žili. „Ale manipuláciu s jazykom a tým pádom aj s vedomím indivídua, v tom sme sa až tak neorientovali. Orwellovo dielo je preto omnoho jasnozrivejšie a aktuálnejšie, ako sme si mysleli,“ hovorí režisér Rastislav Ballek. Na prvý pohľad ide o ľúbostný román a utópiu.

Má prílohu s názvom Princípy newspeaku, z ktorej vychádzala aj britská dvojica dramatizátorov a divadelníkov. „V položartovnom alebo pseudovedeckom dodatku Orwell jasne formuluje, že totalitný režim nie je idiotský a sadistický, ale absolútne racionálny. Kvôli racionalite nie je možné jeho ideológiu ani spochybniť, ani s ňou polemizovať,“ pokračuje režisér.

Nenávisť ako kľúč k ovládnutiu

„Režimy potrebujú nepriateľa. Ak ho nemajú, musia si ho vyfabrikovať. V nenávisti k nepriateľovi je kľúč k ovládaniu a manipulácii,“ pridáva dramaturg inscenácie Róbert Mankovecký. Vymývanie mozgov, šírenie dezinformácií a strachu, manipulácia, vydieranie. To všetko nielen podľa neho funguje v každom režime. Aj v demokratickom, ale o to rafinovanejšie. Orwellov Veľký brat žije aj dnes. Rovnako ako doublething (situácia, v ktorej naraz platia dve protichodné myšlienky) aj newspeak – podobnosť s jazykom, ktorým ľudia komunikujú na sociálnych sieťach, vôbec nie je náhodná.

Hoci románová myšlienková polícia nápadne pripomína najmodernejšie technológie, inscenácia na nich nestojí. „V Orwellových časoch už existovala televízia a úvaha, že prijímač môže byť aj vysielač, bola možná už vtedy,“ vysvetľuje Rastislav Ballek, prečo nepoužil ako rekvizity najnovšie technologické vychytávky. „Nie je to tak dávno, čo sa ľuďom zakrývajúcim kameru na notebookoch vysmievali ako paranoidným idiotom. Dnes sa tomu už nikto nesmeje, lebo všetci vedia, že sa to deje,“ pokračuje.

Prečo sledovanie na každom kroku ignorujeme? To je podľa režiséra otázka, ktorú si kladie román aj divadelná adaptácia. „Stratili sme schopnosť veci pomenovať a postaviť ich do súvislostí. Kvôli vlastnej pohodlnosti akceptujeme permanentný dozor v štýle Veľkého brata a nemáme pocit, že sa voči tomu treba búriť, tak ako sa chcel Winston Smith. V tom je veľké víťazstvo Veľkého brata a newspeaku. A ani sme si neuvedomili, kedy sa udialo,“ vysvetľuje v rozprávaní pre Pravdu.

Bez humoru by to nešlo

Príručka pre ťažké časy. Tak charakterizovala anglická historička Jean Seatonová Orwellov kultový román. Pol dekády od vydania v roku 1949 sa dočkal televíznej verzie, časom podľa neho vznikli tri filmy. Inšpiroval aj Terryho Gilliama a jeho fantasy drámu Brazil. „Ten typ montypythonovského cynizmu a humoru vo vzťahu k takej závažnej téme vlastne nemožno obísť,“ hovorí Rastislav Ballek.

„Bez kultúrneho kánonu Mothy Python's by mohla byť každá výpoveď podobného významu preťažená pátosom a neúmyselnou nezmyselnou smiešnosťou,“ pokračuje režisér, ktorý má tento film veľmi rád. Netají, že Gilliamova interpretácia ho inšpirovala, nie si je však istý, či ju v inscenácii niekto nájde.

„Na vládnutie indivídua nie je nutná policajná represia ani mučenie. Stačí upraviť jazyk, zjednodušiť komunikáciu a urobiť ju vulgárnejšiu. Kacírstvo nebude možné, nebudú slová. Ostáva nám len neurotické tušenie, že niekto po nás ide, ale nevieme kto, ani prečo,“ zhrnul ústrednú tézu inscenácie 1984.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenské komorné divadlo v Martine