Tajomný maják? Magické sekundy a zázraky

Na mieste dedinky pri jazere bolo kedysi more. Tvrdí záhadný cudzinec, ktorého príchod rozčerí ospalú vidiecku komunitu.

06.02.2020 13:52
debata

Vidí v ňom temnú hrozbu. Na rozdiel od dvojice prázdninujúcich tínedžeriek, ktoré sa so zvláštnym pútnikom spriatelia. A vyberú sa hľadať maják, čo tam kdesi mal stáť a upozorňovať lode na nebezpečenstvo. Tak sa začína príbeh Xenie Dragunskej. U nás sotva známej súčasnej ruskej prozaičky, scenáristky a dramatičky, v tvorbe ktorej má významné miesto tvorba pre nástročných. Nadprirodzenosť so skutočnosťou, korenené humorom a iróniou, sa stretávajú aj v jej hre Tajomný maják, ktorého dramatizáciu premiéruje v piatok banskobystrické Bábkové divadlo na Rázcestí.

Bábkové divadlo na Rázcestí uvádza zajtra... Foto: KATARÍNA BARANYAI
Tajomný maják Bábkové divadlo na Rázcestí uvádza zajtra premiéru inscenácie pre tínedžerov s názvom Tajomný maják.

„Dragunskej texty sa pohybujú na pomedzí charmsovskej obrazovej fantazijnej poetiky. Zaimponovali mi, už keď som s nimi pracovala v rozhlase,“ hovorí režisérka Júlia Rázusová. V slovenčine neexistoval preklad, no cez prekladateľku Ivanu Kupkovú a jej manžela sa dostala k autorkinej antológii. „Upútal ma trošku drsný príbeh dvoch zvláštnych dievčat, ktorých správanie sa pohybuje akoby v hmle. V tínedžerskom veku je človek plný až vyhrotených emócií, pohybuje sa v neistote a hľadá svoju identitu,“ vysvetľuje pre Pravdu, čím ju hra zaujala. Prezradila, že s prekladateľkou nedokázali nájsť v slovenčine ekvivalent, ktorý by pôvodný názov vystihoval. „Niečo ako ,nezrelé huby', alebo ,huby, ktoré sa dajú jesť za surova',“ spomína. Pomenovanie ,plávky' či ,rýdziky' im však nepripadalo vhodné. Hlavne preto, že ide o inscenáciu pre násťročných.

V Rusku považujú Xéniu Dragunskú za kontroverznú autorku. Časť „mamičkovského fóra“ ju obviňuje, že navádza ich dospievajúce ratolesti na zlé veci. V detskej literatúre sú postavičky nezbedníkov veľmi obľúbené. Lenže čo s dospievajúcimi, tým treba ukazovať svet len z jedného – podľa dospelých správneho – uhla pohľadu? To je predstava, ktorú súčasná ruská autorka s chuťou rúca. V príbehu Tajomného majáka našla Júlia Rázusová aj podobnosť s našou realitou, ktorú žijeme. „Aj vzhľadom na reálie, ktoré momentálne veľmi intenzívne zažívame v spoločnosti. Nárast nenávisti totiž často vychádza z mnohých nepodložených faktov. A tam je veľká paralela aj s vekom dospievania, keď lavírujeme medzi rôznymi informáciami. Buď ich automaticky preberáme, slepo kopírujeme názory dospelých, alebo si hľadáme iné fakty, ktorých sa budeme držať,“ pripomína režisérka. Malá dedinka neďaleko jazera sa tak podľa nej stáva metaforou a s typickými charaktermi zrazu naberá aureolu väčšieho sveta.

Hoci Bábkové divadlo na Rázcestí má vo svojom názve slovo „bábkové“, neobmedzuje sa len na bábky. Je skutočne „na rázcestí“, keďže tvorcovia pracujú s rôznymi poetikami a výtvarnými jazykmi. Aj v inscenácii Tajomný maják sa na scéne stretávajú živí herci s bábkami. Vytvorila ich a kostýmy navrhla Katarína Caková. „Hľadali sme podoby dospievajúcich, takže sa hráme s formátom bábka verzus človek,“ pokračuje režisérka. Hlavné postavy dvoch zvedavých tínedžeriek, pátrajúcich po stopách zabudnutého majáka, sa z bábok postupne menia na ľudí.

V inscenácii Tajomný maják sa na javisku odohrávajú „rôzne magické sekundy, zázraky a čudá“, pripomína taliansky hudobník Elia Moretti, ktorý na medzinárodnom projekte spolupracuje. „Zázraky radi zažívanie v tínedžerskom aj dospelom veku. A radi počúvame príbehy,“ dodáva Júlia Rázusová.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Bábkové divadlo na Rázcestí