Milada Horáková ako tanečné divadlo

Obeť justičnej vraždy, nespravodlivo odsúdená a popravená česká právnička a politička Milada Horáková je ústrednou hrdinkou multižánrového tanečného projektu. Inscenáciu Milada Horáková uvádza zajtra v premiére Štátne divadlo Košice.

13.02.2020 13:00
Milada Horáková Foto:
Inscenácia Milada Horáková je multižánrový projekt, ktorý má zajtra premiéru v Štátnom divadle Košice.
debata (3)

„V boji sa padá a čo iného je život ako boj,“ vyznala sa v poslednom liste rodine, ktorý napísala o pol tretej ráno v deň svojej popravy. „Tento boj som prehrala, odchádzam čestne. Odchádzam bez nenávisti k vám. Prajem vám to,“ boli jej posledné slová predtým, ako ju na dvore pankráckej väznice kat uškrtil. Písal sa rok 1950. Nenechala sa zlomiť mučením, psychickým týraním ani vydieraním, neoblomne trvala na svojich ideáloch. Obeť justičnej vraždy, nespravodlivo odsúdená a popravená česká právnička a politička Milada Horáková je ústrednou hrdinkou multižánrového tanečného projektu. Inscenáciu Milada Horáková uvádza zajtra v premiére Štátne divadlo Košice.

„V dnešnej dobe je dôležité hovoriť o ľuďoch, ktorí ctili základné hodnoty. Ktorí nimi riadili svoj život a ktorí ho boli za svoje presvedčenie ochotní obetovať,“ vysvetľuje režisér a choreograf Ondrej Šoth, prečo sa rozhodol pre zdanlivo „netanečnú tému“. Podobne ako v predchádzajúcich inscenáciách Denník Anny Frankovej, Charlie Chaplin či M. R. Štefánik. „Všetko sú to fascinujúce a dramaticky silné osudy. Pre divadlo je v nich obrovský potenciál,“ pokračuje. Na javisku oživil príbeh manželky, matky, právničky, bojovníčky za práva žien a političky, ktorú mučili gestapáci i komunisti. Aj najväčší z vykonštruovaných politických monsterprocesov, ktoré chceli zastrašiť všetkých, čo kriticky vnímali spoločenské zmeny po februári 1948.

Rozohral dramatické momenty osudu ženy, ktorá zoči-voči smrti odmietla požiadať o milosť. Darmo sa Albert Einstein, Jean-Paul Sartre, Winston Churchill či Eleanor Rooseveltová snažili vo svojich listoch získať pre odsúdencov u prezidenta milosť, Klement Gottwald rozsudky smrti podpísal.

Osudový príbeh dostal tanečnú a multižánrovú podobu. „Divadlo je len jedno. A ja sa rád nechávam inšpirovať talentovanými ľuďmi. Už v začiatkoch ma spojenie hereckej a tanečnej energie fascinovalo. Ako povedal Shakespeare – divadlo nastavuje zrkadlo skutočnosti. Žijem tu a teraz a vnímam, že tieto témy sú dnes dôležité. Hovoria o veciach, ktoré v nás rezonujú,“ spresňuje Ondrej Šoth, ktorý sa so Zuzanou Mistríkovou podpísal aj pod libreto moderného pohybového divadla.

Nie tanečnice, ale herečky. Úlohu ústrednej hrdinky alternujú Táňa Pauhofová a Alena Ďuránová. „Postava Milady Horákovej – tak ako to bolo v prípade Anny Frankovej – bude taká, ako ju spolu so mnou a s ostatnými, ktorí sa na inscenácii podieľajú, vytvorili,“ hovorí choreograf a režisér. „Pre mňa je téma Horáková omnoho ťažšia ako Franková. Ale nie po pohybovej, lež po stránke tematickej, situačnej a hlavne emočnej,“ dopĺňa Alena Ďuránová. Herec Jakub Kuka zas hrá postavy žalobcu, eštebáka, fašistu, príslušníka NKVD aj kata. Ďalšie charaktery stvárňujú členovia košického baletného súboru. Kostýmy narvrhol Andrii Sukhanov, autormi scény sú Jaroslav a Miroslav Daubravovci, pod hudbu sa podpísal Jonatan Pastirčák a film je dielom Antona Faraonova.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Milada Horáková #Štátne divadlo Košice #Ondrej Šoth