Mladý, no nesmierne ambiciózny chlapík, ktorý chce dobyť celý svet, a priateľský Šlomo sú ústrednými hrdinami tragikomédie Georga Taboriho Môj boj (Mein Kampf). Kultovú inscenáciu o neobyčajnom priateľstve, ktorú ocenili diváci aj kritici na celom svete, uvádza Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava v Bratislave.
„Som veľmi rád, že práve toto divadlo siahlo po tomto titule a dokázalo tak, že svojou dramaturgiou sa nechce iba viezť na vlne, ale jasne komunikovať svoje postoje a názor. Dnes, v čase pred voľbami, keď majú slovenskí fašisti podľa prieskumov dvanásť percent, je dôležité hovoriť o tom, kde extrémizmus vzniká a ako sa proti tomu brániť,“ hovorí režisér inscenácie Michal Vajdička. „Fascinoval ma Taboriho životný príbeh. Od emigrácie z Nemecka do USA až po návrat a najlepšie viedenské roky jeho života v Burgtheatri,“ dopĺňa.
Cez prizmu grotesky, irónie a humoru skúma otázky židovstva a holokaustu vo svojich hrách – Môj boj (Mein Kampf) nie je výnimkou – autor, ktorého otec zomrel v koncentračnom tábore. Vo všetkých rúca zaužívané stereotypy a dogmy, reflexie o zmysle kultúry a náboženstva konfrontuje s obyčajnými ľudskými osudmi. „Nie je možné vyrovnať sa s minulosťou bez toho, aby sme ju opäť neprežili,“ pripomína Tabori v Goldbergovských variáciách. V hre, ktorú Mestské divadlo premiérovalo už pred desiatimi rokmi. Brilantným jazykom si autor berie na paškál nielen budúceho nacistického vodcu, ale rovnako aj povahu Židov.
Príbeh dvojice, ktorá sa stretáva úplnou náhodou, sa odohráva v roku 1910. V čase, keď ešte svet netuší, čím ho 20. storočie nezmazateľne poznamená. Rozdielnejší ľudia ako Hitler a Šlomo Herzl na seba v biednej ubytovni ani naraziť nemohli. Ich stretnutie sa stáva komickou predohrou k tomu, čo ľudstvo zažilo o niekoľko desaťročí neskôr.
„Vďaka Taboriho kritickému mysleniu sú všetky postavy istým spôsobom vtipné. Sú plné života, teda aj sarkazmu a irónie. Prekvapujú vás rovnako ako situácie, v ktorých sa ocitli. Veď už len základná premisa hry, že sa vo Viedni pred druhou svetovou vojnou stretnú v ubytovni Hitler, Žid, Boh a Smrť je natoľko zaujímavá, že vás to láka vidieť a zažiť,“ vysvetľuje režisér, v čom podľa neho spočíva tragikomika hry. V ďalšom pláne signalizuje, ako neuveriteľne ľahko sa z priemerného chlapíka, trpiaceho chronickou zápchou a sužovaného komplexmi, môže stať nebezpečný manipulátor. Tabori sa pohráva nielen s postavou Hitlera, ale aj myšlienkou – čo by sa stalo, keby…
„Oceňujem tvoju pomoc, Žid. keď príde tvoj čas, náležite sa si odmením,“ hovorí v inscenácii mladý Hitler po tom, čo ho Herzl zachráni aj pred samotnou Smrťou. Ako sa odmenil nielen jemu, ale aj miliónom ďalších v rámci konečného riešenia židovskej otázky, vieme.