Menej krvi, viac psychického mučenia

Písal romantické príbehy o krásnej Misery. Lenže v poslednom nechal spisovateľ svoju hrdinku zomrieť. Najväčšej obdivovateľke jeho kníh sa to však vôbec nepáči. A rozhodne sa konať.

23.02.2020 09:00
24 misery DJZ Presov Misery foto Vlastimil... Foto:
Zuzana Kúšiková (Annie) a Michal Novodomský (Paul) v inscenácii Kingovho trileru Misery.
debata

Zdanlivo nevinnou zápletkou sa začína triler Stephena Kinga Misery. Jedna z najznámejších a najvydarenejších kníh kráľa hororu chytila milióny čitateľov.

Zvábila aj filmárov – v roku 1990 ju na strieborné plátno preniesol režisér Rob Reiner a postava hrdinky vyniesla Kathy Bates Oscara aj Zlatý glóbus. Scenárista úspešného filmu William Goldman sa postaral aj o divadelnú dramatizáciu populárnej story. Misery začala dobývať aj javiská, na Broadwayi si hlavné úlohy zahrali Bruce Willis a Laurie Metcalf.

Príbeh populárneho spisovateľa Paula a ctiteľky jeho románov Annie, ktorá mu po autonehode zachráni život, ožije osem rokov po svetovej premiére v Buck County Playhouse v Pennsylvánii aj u nás. V slovenskej premiére uvádza kultový triler Misery prešovské Divadlo Jonáša Záborského. „Nie je to prvoplánový triler, skôr psychologický a má mnoho rovín. Je hrôzostrašný, no stále aktuálny. Aj v 21. storočí je veľa ľudí, dokonca detí, týraných a mučených,“ hovorí režisér Michal Náhlík.

VIDEO: Triler Misery v prešovskom Divadle Jonáša Záborského.

Video

Rafinované mučenie

Na samote žijúca Annie je nevyspytateľná. Ťažko zraneného Paula opatruje, dávkuje mu lieky proti bolesti a stará sa, aby mal čo jesť. Ale nerobí to zadarmo. Chce, aby posledný príbeh krásnej hrdinky spisovateľ spálil a napísal nový. Taký, v ktorom bude Misery žiť ďalej. Pozná veľa spôsobov, ako ho prinútiť k naplneniu svojej túžby. Jej diapazón mučenia je široký – od ukrývania liekov tlmiacich bolesť cez hladovku až po uťatie prsta a chodidla.

„Trocha krvi na javisku strieka, ale kultivovaný autor dramatizácie nechcel urobiť béčkový text. Na divadelnú podobu knihy šiel kulantne. Nepretlmočil ju celú a tým pádom krvi na scéne nie je veľa. Teror je skôr psychologický,“ pokračuje režisér v rozprávaní pre Pravdu. Film síce videl pred dvadsiatimi rokmi, ale nepúšťal si ho znova. Nevidel ani inscenácie, ktoré vznikli vo viacerých českých a moravských divadlách. „Nevyhľadával som inšpirácie, čo sa týka inscenačnej tradície. S výtvarníčkou Anitou Szökeovou sme vychádzali z pocitu stiesnenosti a zúfalstva, ktoré sa šíria z textu,“ vysvetľuje.

Dôležitú úlohu v napínavom príbehu zohráva oheň. Lenže oheň na javisku… „Hneď na prvej skúške sme vyvolali veľký požiarny poplach, museli sme preto hľadať spôsob, ako nepodpáliť divadlo a neotráviť divákov. Nakoniec sme našli alchymistické pokus, ktorý vyhovuje nám aj požiarnikom, ale viac už prezrádzať nebudem,“ so smiechom pridáva režisér.

Annie diktuje svoju predstavu slobody

„Najťažšie bolo zachovať civilnú rovinu príbehu. Aby bol uveriteľný,“ sumarizuje. Herecká dvojica Zuzana Kúšiková (Annie) a Michal Novodomský (Paul) museli zo seba vydolovať to, čo dokáže urobiť človek, stojaci na pokraji zúfalstva. Bojujúci o vlastné prežitie či prežitie svojich blízkych. A vtedy je človek schopný vykonať a podniknúť čokoľvek.

Hoci Misery zdramatizoval aj britský autor Minom Moore, Náhlík si vybral adaptáciu Williama Goldmana. „Je komornejšia. Povedal by som, že som siahol po lepšej,“ vysvetľuje. Fascinuje ho sloboda, ktorá je podľa neho v texte zakorenená. „Sloboda umelecká aj sloboda ľudská. Mám pocit, že hoci sme oslávili tridsať rokov od ,nežnej revolúcie', naša sloboda je stále ohrozená. Akoby postava Annie stále okolo nás blúdila a diktovala nám, ako si slobodu predstavuje ona. Veľmi dôležité je, aby sme o takýchto ľuďoch vedeli a dávali si na nich pozor. Obávam sa totiž, že jedného dňa tu sloboda už zase nebude,“ dodáva Michal Náhlík.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #triler #Stephen King