Fidelio: Ako politického väzňa zachráni láska

Fidelio, akého diváci nikdy predtým nepočuli naživo ani z nahrávok. Sľubujú tvorcovia inscenácie jedinej opery Ludwiga van Beethovena, ktorá sa na javisko Štátneho divadla Košice vracia po tridsiatich piatich rokoch. "Celý hudobný svet si v tomto roku pripomína 250. výročie narodenia geniálneho skladateľa. Témy sloboda, rovnosť a bratstvo úzko súvisia s tými, ktorým našu jubilejnú sezónu venujeme," pripomína riaditeľ košickej opery Karol Kevický.

24.02.2020 10:00
fidelio Foto:
Eugene Amesmann (Florestan), Fredérique Friess (Leonora) a Marián Lukáč (Don Pizzaro) v novom naštudovaní Beethovenovho Fidelia v Štátnom divadle Košice.
debata

Óda na manželskú lásku, vernosť a myšlienka spravodlivosti a bratstva Beethovena oslovili. Dotýkali sa nielen jeho životných a umeleckých názorov, ale aj dobovej politickej situácie, ktorá sa začiatkom 19. storočia – teda v čase vzniku opery – vyznačovala bojom za slobodu. Prvými nápadmi o budúcom diele zaplnil množstvo svojich skicárov už v roku 1803. Trikrát operu prepracoval. Nielen preto, že prvé dve verzie neprijala dobová kritika s nadšením, Fidelia prerábal, až kým nebol s výsledkom sám spokojný. Keď po jedenástich rokoch – v máji 1814 – Beethoven dirigoval svoju tretiu verziu, publikum ju prijalo s búrlivými ováciami.

V prezlečení za väzenského dozorca a pod menom Fidelio prichádza do žalára Leonora. Aby zachránila pred smrťou milovaného manžela, politického väzňa Florestana. Svojho osobného nepriateľa chce guvernér štátneho väzenia Don Pizzaro zniesť zo sveta skôr, ako príde na prehliadku jeho „zamrežovaného kráľovstva“ sám štátny minister. Kvôli manželovmu vyslobodeniu zvádza žena trúfalý boj so zloduchom, aby vo finále zvíťazila nad zlom spravodlivosť.

„Leonora je žena skalopevného presvedčenia a politických názorov, ktoré zdieľa s milovaným Florestanom. Ten je za ne protizákonne uväznený, ba dokonca má byť navždy umlčaný. Ten príbeh je večný a stále aktuálny vzhľadom na dnešné politické škandály, o ktorých sa dozvedáme takmer denne. Naša produkcia zdôrazňuje práve tento aspekt,“ uvádza v Nemecku pôsobiaca francúzska sopranistka Fredérique Friess. V alternácii so Janette Zsigovou stvárňuje ústrednú hrdinku Bethovenovho operného opusu.

„V niektorých krajinách sa ešte stále uplatňujú nezákonné postupy Dona Pizzara. Svoje slabé a silné stránky odhaľuje Florestan až v priebehu deja. Aj keď hlasovo nepatrí medzi tie najjednoduchšie, vždy je veľkou výzvou stvárniť ho aj herecky,“ pripomína rakúsky tenorista Eugene Amesmann. „Dúfam, že aktuálnosť tohto príbehu dobre prijme aj publikum,“ pripája Titusz Tóbiasz, ktorý postavu Florestana alternuje.

„Mojím cieľom bolo dotknúť sa Beethovena v jeho podstate. Všetko sa hrá a spieva presne rovnakým spôsobom a tempom, ako to skladateľ chápal a rád by počul. Samozrejme, so zvláštnymi prvkami a prekvapeniami, ktoré sa v rámci improvizácie od každého hudobníka v danej dobe očakávali,“ hovorí Vinicius Kattah. Rodák z Brazílie, ktorý je novým šéfdirigentom opery v košickej opere.

Inscenačný tím nového naštudovania Fidelia viedol v Košiciach nemecký režisér s poľskými koreňmi Bruno Berger-Gorski. Tvorca, ktorého preslávilo znovuobjavovanie a uvádzanie starých alebo zriedkavo uvádzaných opier, sa režijne podpísal pod viac ako stovku operných titulov na javiskách operných domov štyroch kontinentov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Štátne divadlo Košice