Krutá Turandot v muzikálovom háve

06.03.2020 09:15
Miroslava Drínová
Miroslava Drínová ako Turandot, Peter Makranský (vľavo) ako Calaf a Romana Dang Van (vpravo) ako Ryu v muzikáli Turandot. Autor:

Kto sa chce stať mužom princeznej, musí rozlúštiť jej tri hádanky. Kto neuhádne, príde o hlavu.

Neúspešných uchádzačov nie je málo. Vyriešiť náročné rébusy sa rozhodne neznámy princ Calaf, ktorý ušiel z rodnej krajiny pred prenasledovateľmi. Neodradí ho ani to, že v noci popravia ďalšieho nápadníka, čo neuspel.

Prastará perzská rozprávka inšpirovala cez priepasť času mnohých umelcov. Divadelnú podobu jej dal v 18. storočí taliansky dramatik Carlo Gozzi. O takmer dve storočia neskôr oslovila Giacoma Pucciniho, populárny skladateľ však svoju poslednú operu dokončiť nestihol. A v treťom tisícročí ju zaodela do muzikálových kostýmov dvojica – autorka hudby Jang Soyeong a libretista Lee Haeje. V Kórei mal muzikál Turandot mimoriadny úspech. V európskej premiére ho uvádza zajtra a v sobotu bratislavské Divadlo Nová scéna.

"Keď ma oslovili, zasmial som sa,“ hovorí Róbert Alföldi. Originálny maďarský režisér, ktorého meno nie je u nás neznámym pojmom. Pred deviatimi rokmi režíroval v nitrianskom DAB-e Shakespearovho Hamleta. A jeho jedinečné inscenácie, ktoré naštudoval s maďarskými súbormi, poznajú aj návštevníci medzinárodného festivalu Divadelná Nitra.

Zabudnutí kostlivci v skrini ničia životy

"V našej inscenácii sa stretávajú tri kultúry: kórejská, slovenská a maďarská,“ pokračuje hosťujúci režisér, ktorý si k spolupráci na novoscénickom predstavení pozval viacerých maďarských kolegov. Venuje sa rôznym žánrom, od činohry a bábkového divadla, cez operetu a muzikál, až po operu. S muzikálovou Turandot sa rozhodol zaobchádzať rovnako ako hoci so Shakespearom.

"Sme pod vodou, objavujú sa žraloky, medúzy a iné vodné príšery. Pri prvých troch vetách textu som mal chuť naplniť javisko vodou. Prvotný nápad som ale okamžite zahodil,“ spomína. Rozhodol sa spoľahnúť na fantáziu divákov, veď príbeh o krutej princeznej je napokon predsa len rozprávka. Aj keď hovorí o osamelosti a láske opätovanej i neopätovanej. Alebo o kostlivcoch, o ktorých mlčíme, až kým nezačnú nečakane vypadávať zo skrine.

"Bolesti, nevyriešené útrapy našich rodín či rodičov nosíme v sebe aj my. Nevypovedané a zablokované rodinné príbehy alebo traumy dokážu zničiť naše životy tak, ako ničia Turandot a všetkých okolo nej. Súčasne však jej príbeh dáva aj nádej. Keď ho citlivo prežijeme, môže nám kedykoľvek ponúknuť riešenie pre životné situácie,“ vysvetľuje Alföldi, v čom je podľa neho starobylá rozprávková story aktuálna aj dnes.

"Turandot je na prvý pohľad zlá. Krvilačná princezná. Ale jej činy pramenia z utrpenia, ktoré skrýva za maskou chladu,“ hovorí predstaviteľka hlavnej hrdinky Miroslava Drínová. "Za prvotnou tvrdosťou Turandot sa skrýva omnoho viac bolesti a pocitu nespravodlivosti, ako len bezduché ubližovanie. Aby pochopila, aké je život cítiť a nie nenávidieť, potrebuje sa oslobodiť od minulosti,“ pridáva Lenka Fecková, poslucháčka Vysokej školy múzických umení, ktorá ústrednú postavu alternuje. "Calaf je nekompromisný a tvrdý samuraj, ochotný obetovať aj život kvôli láske a rodine,“ dopĺňa Peter Makranský. Odvážneho a zaľúbeného princa alternuje s Patrikom Vyskočilom.

Americký muzikál, kórejský pop, slovenská interpretácia

Muzikálové piesne a melódie sú chytľavé. "Hudba mi pripadá veľmi známa. Je v nej niečo z amerických muzikálov aj z kórejského popu,“ hovorí Róbert Alföldi. "Kto pozná kórejskú kultúru, vie, že tam si diváci veľmi radi v divadle poplačú. V tomto som sa rozhodol postaviť proti predlohe, ale iba pre to, aby vyznenie inscenácie bolo emocionálnejšie,“ dopĺňa. Vie, o čom hovorí. V Soule už totiž režíroval dve predstavenia.

"Nemal som chuť robiť rekonštrukciu originálnej hudby. Spôsobom interpretácie som ju pretvoril na obraz našej inscenácie,“ pridáva dirigent Ľubomír Dolný. A režisér pohotovo zaintonuje, aký môže byť a je rozdiel medzi tempom, rytmikou a farebnosťou originálnej muziky, a ako tie isté noty hrá naživo orchester Novej scény. Ale nebolo vraj jednoduché získať súhlas autorov na vlastnú – nie okopírovanú interpretáciu.

"Herci Novej scény sú aj vynikajúci tanečníci. Na to však museli zabudnúť,“ hodnotí svoj tvorivý vklad choreograf Krisztián Gergye. Na scéne dominuje červená, modrá a čierna. "V silných a čistých farbách je symbolika, osvetlenie však vytvára atmosféru muzikálu,“ dodáva scénická výtvarníčka Eszter Kálmán.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Turandot #Divadlo Nová scéna
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku