Leť Markéty Stránskej skúma limity telesnosti. Prekážka, hoci aj takmer tragická, môže byť príležitosťou. Prebudiť predstavivosť a vynaliezavosť. Dielo Autocorrect Sone Kúdelovej je inšpirované algoritmom automatickej opravy textu a odhaľuje absurdnosť vzpierania sa a podvoľovania sa životným okolnostiam. Autorka vychádza z každodennosti a nadväzuje na predošlé predstavenie Autopilot.
Súčasný tanec je o tele
"Súčasný tanec je širokospektrálny žáner a jeho hlavným menovateľom je odovzdávanie informácie prednostne telom či pohybom. Mnohé diela často obsahujú text, písaný, hovorený či prenesený novomediálnymi formami, projekciami a podobne, no primárna je fyzikalita a prítomnosť tela na javisku,” približuje dramaturgička festivalu a umelkyňa Petra Fornayová.
„Snažíme sa, aby tvorili hlavnú líniu programu slovenskí choreografi, no ich tvorba musí pre mňa a spoludramaturga Honzu Malíka rezonovať, preto sa tým neobmedzujeme.“ Festival nie je obmedzený ani vopred danou témou, tá prirodzene vyplýva z povahy predstavení, ktoré dramaturgovia počas roka sledujú. "Tento rok je spoločným menovateľom dialóg minulosti a prítomnosti a má dve hlavné línie. Jednou je samotný obsah predstavení, viaceré z nich odkazujú na udalosti, ktoré sa udiali. Druhým motívom je, že na festivale je mnoho tvorcov, ktorí tu už vystupovali, a publikum môže sledovať ich tvorivý posun,” hovorí Fornayová.
Na Nu Dance Feste je niekoľko premiér, jednou z nich je sobotné predstavenie Mirjam Soegnerovej Dancer of the Future. "Je to veľmi inteligentná, bystrá choreografka a je výbornou pozorovateľkou. Jej predstavenie tematizuje Izadoru Duncanovú, pionierku a predchodkyňu súčasného tanca. V čase, keď žila, pred sto rokmi, sa nazýval moderným tancom. Mirjam Soegnerová tematizuje v kontexte s ňou klišé a konštrukcie o tom, čo dnes vnímame ako mužský alebo ženský pohyb,” približuje dramaturgička. Predstavenie teda odhaľuje estetiku moderného tanca a tvorbu Duncanovej a na pozadí toho vyvracia mýty a zaškatuľkované delenia.
Piatkový program bude venovaný tridsiatemu výročiu nežnej revolúcie a začína sa slovenskou premiérou predstavenia Generace X choreografa a režiséra Michala Záhoru. Súčasťou je sociologická prednáška koncipovaná ako happening. "Vtipne a s odstupom diagnostikuje, čo sa deje s dnešnými štyridsiatnikmi, ktorí s revolúciou vyrastali, a diváci si to potom môžu pozrieť v predvedení vynikajúcej českej tanečnice Heleny Arenbergerovej,” približuje Petra Fornayová, ktorá na revolúciu a jej pretrvávajúci efekt nahliada z rôznych uhlov v diele Manifest možností. Predstavenie je tiež súčasťou piatkového programu.
Spoľahnúť sa na autora
Režisér Martin Hodoň je jeden z tých mladých tvorcov, ktorých sa podľa dramaturgičky oplatí poznať. Na festivale má premiéru jeho predstavenie ↑&X / A P E N D I X, v ktorom účinkuje baletka Nikoleta Rafaelisová a Dano Raček. „Martin Hodoň je divadelný režisér, preto som zvedavá, čo z toho spojenia vzíde.“ Práve Hodoň je podľa Fornayovej jedným z tých tvorcov, od ktorého možno očakávať zaujímavý názor. „S výsledkom nemusíme ani súhlasiť, dôležité je, že otvorí polemiku.“ Partia okolo Zuznay Godálovej z topoľčianskeho Nástupišťa 1–12 odpremiéruje na festivale kolektívne dielo Suvenír II. „Zuzana si programovo prizýva tvorcov z rôznych umeleckých disciplín a vedome tvoria skupinu bez autority či režiséra.“ Festival pred časom uviedol ich predstavenie Suvenír I a diváci budú mať možnosť sledovať autorský posun kolektívu. Titul napovedá, že bude reč o pamäti, no umelci špekulujú o tom, čo sa stane so zemeguľou. Čo ak sa zmení na vôňu?
Autorka Vilma Pitrinaitė na festival príde, no nie s predstavením Somaholidays, pretože účinkujúci umelci sa rozhodli kvôli pandémii radšej necestovať. Pitrinaitė predstaví projekt Rebel, kde sa zamýšľa nad rebelantstvom v dobe bez hrdinov. Rebel je stále vo vývoji a diváci Nu Dance Festivalu môžu byť pozorovateľmi procesu jeho vzniku (work in progress), navyše toto predstavenie bude zadarmo. Nu Dance Fest potrvá do 26. augusta.