Pohľad z mosta v Astorke

My ľudia máme prirodzenú potrebu pomáhať si, najmä pokiaľ ide o rodinu. Tak pomáha aj Eddie bratrancom svojej ženy z Talianska, ktorí doma nemajú ľahký život a preplavia sa až do Ameriky, kde je práca. Aj keď nám samým sa nežije ľahko, radi sa podelíme s tými, čo sú na tom ešte horšie. No neradi vidíme, keď k nám cudzinci prinášajú vlastné zvyky a pravidlá. No a keď nám začnú siahať na to, čo máme najradšej, prestávajú všetky žarty a vo vzduchu visí tragédia.

15.09.2020 14:04
debata
Eddieho (Miroslav Noga) prílišná „otcovská“... Foto: Ctibor Bachratý
pohlad-z-mosta-siskova noga arato Eddieho (Miroslav Noga) prílišná „otcovská“ láska k mladej neteri Catherine (Anna Jakab Rakovská / Sarah Arató a. h.) zhoršuje manželské spolužitie s Beatrice (Anna Šišková). Situácia sa vyhrotí po príchode ďalších príbuzných z Talianska.

Pohľad z mosta je zahmlený mladou neskúsenou láskou, ale aj zakalený žiarlivosťou a láskou zakázanou. A naplnený túžbou obyčajných ľudí žiť dôstojne a pokiaľ možno aj radostne. Príbeh z pera Arthura Millera je starý skoro 70 rokov. Na javisku Divadla Astorka Korzo '90 ožíva v preklade Miloša Ruppeldta a s hudbou Ľubice Čekovskej v réžii Ondreja Spišáka. Prvá premiéra bude už v stredu 16. septembra.

„Téma prisťahovalectva bola v Amerike v 50. rokoch, keď vznikla hra Arthura Millera, veľmi aktuálna a dnes je aktuálna pre celý svet. Je to apel, aby sme nemali predsudky, nehádzali všetkých do jedného vreca, ale vnímali individuality ľudí a rozmýšľali, prečo chcú prísť, čo sa to s nimi deje. A hlavne aby sme im boli nápomocní,“ hovorí Vlado Černý, riaditeľ Divadla Astorka a zároveň rozprávač a advokát v novej hre.

Eddieho (Miroslav Noga) náklonnosť k mladej neteri Catherine (Anna Jakab Rakovská / Sarah Arató a. h.) zhoršuje manželské spolužitie s Beatrice (Anna Šišková). Situácia sa vyhrotí po príchode príbuzných z Talianska, ktorým Eddie ponúkne po ilegálnom príchode strechu nad hlavou. Samozrejme, tajne. Dobrácky a pracovitý Marco (Marián Miezga) potrebuje zarobiť, aby posielal domov peniaze na lieky pre chorého syna. Jeho brata Rodolpha láka Broadway a svet filmu. Ale obaja z domu odišli pre to isté: aby mohli pracovať. Lenže Rodolpho (Pavol Šimun) je neskutočne blonďavý, priveľmi veselý a pekný, spieva, tancuje a hltá život plnými dúškami. Je priveľmi iný. A navyše si berie to, čo má podľa Eddieho patriť iba jemu.

Pred červenými semaformi majú ľudia strach

Samozrejme, v týchto neistých časoch po prijatí nových, prísnejších opatrení bratislavské divadlo, keďže je v červenej zóne, hrá pred poloprázdnym hľadiskom – dnu mohlo najviac 50 ľudí aj s hercami. „Tieto opatrenia považujem za nie celkom vyvážené, asi by sa mali ľudia z komisií prísť pozrieť do praxe a vypracovať podľa toho špecifickú stratégiu, ktorá odlíši napríklad bary od divadiel,“ myslí si riaditeľ divadla Vlado Černý a dodáva, že pri celoplošných opatreniach s červenými semaformi ľudia nadobudnú strach. „Potom už nie je otázka, či povolia hrať a pre koľko divákov, keď tí sa budú báť prísť,“ vyhlasuje riaditeľ.

Divadlá pritom dodržiavajú všetky predpísané hygienické a bezpečnostné opatrenia: pri vchode vám odmerajú teplotu, vydezinfikujú ruky a usadia vás ďalej od cudzích, aby ste vedľa seba mali prázdne sedadlá. Prestávka trvá dvakrát tak dlho, aby počas nej stihli vyvetrať a vydezinfikovať sálu aj všetky dotykové plochy ako kľučky či držadlá, rovnako ako pred začiatkom predstavenia. Navyše, návštevníkov divadla možno dohľadať, keby ich bolo treba informovať o možnom rozšírení vírusu, no dosiaľ je známy iba jediný prípad ochorenia v divadle, aj to v Českej republike, keď technik prišiel z dovolenky, pripomína Vlado Černý.

Pozrite si záznam z divadelnej skúšky na diaľku počas izolácie.

Riaditeľ divadla je milo prekvapený a vďačný, že na verejnú generálku prišlo dosť divákov, hoci obavy sú pochopiteľné. Verí, že sa divadlu podarí odpremiérovať aj ďalšie dve nové hry, hoci so ziskom sú na nule. Za bežných okolností si divadlá dokážu zarobiť, ale za mesiace pandémie od marca až dodnes prakticky nemajú príjmy, len výdavky. „Nevieme, čo bude do konca roka, a predstavenia, v ktorých účinkuje veľa hercov, ako je náš hit Sen noci svätojánskej, možno budeme musieť vypustiť, lebo pôjdeme do straty,“ vysvetľuje riaditeľ Divadla Astorka Korzo 90 Vlado Černý. Svojim divadelníkom nariadil, aby boli na seba prísni a v čase pred premiérou nechodili do spoločnosti ani necestovali a dodržiavali hygienu, aby neohrozili seba, kolegov ani divákov. Rúška si dávajú dolu len na javisku.

Jeho slová potvrdzuje aj Sarah Arató, ktorá v Pohľade z mosta hrá hlavnú ženskú postavu Catherine. „Žili sme kláštorným životom a ani teraz to nebude iné,“ vyhlasuje. Inscenáciu skúšali dlho a potom ich zastavila prvá vlna pandémie, no teraz je neistota rovnaká, ak nie väčšia.

„Je to predstavenie, ktoré má čo divákovi ponúknuť a má viacero rovín. Je mi ľúto, že dnes hráme len pre 50 ľudí, lebo ani diváci sa nemôžu uvoľniť, aby si s nami zaspieval, nemajú takú podporu, keď je vedľa nich miesto voľné, kvôli pandémii. Sme im vďační, že vôbec prišli, rozumiem tomu, že strach o zdravie je veľký,“ hovorí Sarah Arató.

Eddie (Miroslav Noga) a jeho milovaná neter... Foto: Ctibor Bachratý
pohlad z mosta noga Eddie (Miroslav Noga) a jeho milovaná neter Catherine (Anna Jakab Rakovská / Sarah Arató).

Nie je Talian ako Talian

Pre herečku Sarah Arató je Catherine prvá veľká postava v Astorke. „Je odo mňa mladšia o desať rokov a je zaujímavé spomenúť si, aké to pre mňa vtedy bolo. Je mladá, už od prvej scény ju vidíme v rozkvete, práve dostala prácu a chce vyletieť z hniezda, no nevie to úplne. A potom prídu do domu dvaja prisťahovalci a spoznáva úplne iný svet, vidí nový obzor. Na začiatku hry je to dieťa a na konci dospelá žena, ktorá získala obrovskú životnú skúsenosť,“ približuje Sarah Arató.

Mladý imigrant Rodolpho, ktorého stvárňuje Pavol Šimun, je neskutočne blonďavý a má naivnú detskú tvár, ktorá nečaká od sveta nič zlé. „Je sympatický, veselý, energický mladý človek, Talian. Na rozdiel od svojho staršieho brata Marca, ktorý prišiel do Ameriky, aby uživil rodinu, Rodolpho prišiel za novým životom,“ hovorí Pavol Šimun. V hre sú podľa jeho slov dve základné témy: rodina a vzťahy a potom imigrácia. „Treba povedať, že v 50. rokoch, keď hra vznikla, boli podmienky pre imigrantov veľmi prísne a to isté sa týka aj súčasnosti,“ dodal. Pavlovi Šimunovi je ľúto, že pri menšom počte divákov sú ochudobnené obe strany, „Reakcie divákov sú slabšie a možno nebolo počuť toľko smiechu, no vo chvíľach napätia to fungovalo. Ale verím, že energia predstavenia sa na diváka prenáša, veď na to sme tu,“ uzatvára Pavol Šimun.

Miller hru napísal podľa skutočných udalostí, dodávajú tvorcovia, zobrazuje partnerské vzťahy a bezhraničnú lásku v rodine Eddieho Carboneho, ktorého predkovia prišli do USA zo Sicílie pred mnohými rokmi. Pre režiséra Ondreja Spišáka je Pohľad z mosta symbolickým pohľadom na tečúcu vodu, ktorá niečo nové prináša a niečo staré odplavuje. Lenže, ako to už medzi ľuďmi býva, krv nie je voda a za zradu sa platí.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #premiéra #Divadlo Astorka Korzo '90 #Arthur Miller