Madony a hriešnice v rukách mladého režiséra. Aký je Hriech a Její pastorkyňa v SND?

, 16.09.2020 06:00
mala Tomas Mastalir  Kvasko   Vica Kerekes  Eva...
Tomáš Maštalír ako gazda Kvaško a Vica Kerekes ako jeho žena Eva. Autor:

V Činohre SND v sobotu a v nedeľu odohrali dlho odkladanú premiéru predstavenia s dupľovaným názvom Hriech a Její pastorkyňa. Sú to dve kratšie drámy z tvorby Jozefa Gregora Tajovského a Gabriely Preissovej, prvá v slovenčine, druhá v slovakizovanej češtine. Tituly sú to známe, dokonca patria k prvým premiéram, ktoré sa pred sto rokmi odohrali v SND (českí herci vtedy hrali po slovensky), a predsa pôsobia sviežo.

Ide o klasiku, dalo sa teda očakávať, že jednoaktovky odohrajú po poriadku, jednu za druhou a že to bude pokojný retrozážitok.

Režisér Matúš Bachynec a dramaturg Daniel Majling však prekvapili: Z oboch textov urobili pôsobivú montáž, príbehy sa prelínajú a nadobúdajú novú kvalitu. Základná scéna sa počas predstavenia nemení, je spoločná pre oba príbehy, čo podnecuje fantáziu diváka a aktivizuje vnímanie.

Nie je to však žiadny hlavolam, divák všetko chápe a cíti sa príjemne, priam ako súčasť deja. Veď obecenstvo sedí z oboch strán javiska. A téma sa týka každého: láska a komplikácie, ktoré prináša.

Hriech/Její pastorkyňa v Štúdiu Slovenského...
Hriech/Její pastorkyňa v Štúdiu Slovenského národného divadla v Bratislave je prvou premiérou jesennej sezóny a po pandémii. Autor: TASR/AP

Silné ženy

Klasické texty nás vracajú do minulosti, môžeme sa porovnávať s predkami. Cez Tajovského a Preissovú napríklad zisťujeme, že sme oveľa racionálnejší. Na všetko máme prediskutované argumenty, všetko riešime podľa jednotných noriem, riadime sa vedou, právom, poznaním. V dobách, keď sa odohráva Hriech či Její pastorkyňa, museli byť ľudia, paradoxne, viacej sami sebou.

Každá rodina sa zhostila problémov podľa vlastného rozumu, skúseností a možností. Oporu pre svoje, neraz zúfalé, počínanie ľudia nachádzali vo viere. Režisér tento zaujímavý motív dobre využil a zdôraznil. Nad javiskom (aj života) stále bdie socha Bohorodičky, Panny Márie. Ženy aj muži padajú pred ňou na kolená, v snahe postupovať správne, ale – hriechy sa dejú aj tak. Človek je tvor slabý, dalo by sa ospravedlňujúco konštatovať, no režisér neponecháva príbeh napospas pokore. Sympaticky sa upriamuje práve na silu v hrdinkách príbehov.

Neškodný pátos, milý humor

V oboch rodinách, ktorých osudy sa na javisku stretli, sa na svet vypýta nezákonne splodené dieťa a nastáva okamih pravdy. V Tajovského časti sa z Ameriky vracia otec – paroháč a v hniezde ho čaká kukučie mláďa, vlastne prírastok, kým u Preissovej sa napĺňa tragédia zmaru, straty a zneuctenia.

Inscenácia rozkrýva intímne situácie, keď sú postavy samy so svojím svedomím, alebo v dialógoch s najbližšími. Odhaľujú svoje pocity a názory s veľkou úprimnosťou a miestami aj s trochou sympatického pátosu, čo k temným tónom tragédií pasuje.

Vydarené sú aj kostýmy (Ján Husár), scéna (Barbora Šajgalíková) a hudba (Daniel Fischer). Nábytok na šikmej dlážke pôsobí ako z kubistického obrazu, ale hodí sa, lebo zároveň je to akoby symbol šikmej plochy, na ktorú sa protagonisti dostali. Herci sa s nápadom šikovne pohrávajú a podfarbujú tak tragédiu na patričných miestach jemným humorom. Kostýmy sú jednoduché, vyjadrujú charaktery (výborne je odetá napríklad Kostolníčka).

Anežka Petrová ako Jenůfa, Daniel Fischer ako...
Anežka Petrová ako Jenůfa, Daniel Fischer ako Laca a Dana Košická ako Kostolníčka. Autor: Braňo Konečný

Vica Kerekes, ktorá sa úspešne zhostila svojej prvej úlohy v SND (hoci spočiatku sa príliš sústreďovala na výslovnosť) má dokonca možnosť ukázať sa – vo všetkej počestnosti – v podprsenke. To je asi vizuálna aktualizácia, lebo v tom čase sa ešte podprsenky u nás nenosili. Iba ak jej ju priniesol manžel z Ameriky (tam vraj prvú vyrobili v roku 1913), čo by dokresľovalo dej.

Tomáš Maštalír a Vica Kerekeš v menej známej...
Tomáš Maštalír a Vica Kerekeš v menej známej jednoaktovke Hriech Jozefa Gregora Tajovského. Autor: Braňo Konečný

Gabriela Dzuríková prináša na javisko vitálny šarm a zdravý sedliacky rozum, Dana Košická hrá matku, ktorá je zodpovedná, čestná, ale ničivo ambiciózna. Anežka Petrová v úlohe Jenůfy dokázala zahrať veľmi citovú postavu bez sentimentu. Rešpektuje tragickosť, ale nie je ufňukaná. To by sa dalo povedať vlastne o celej inscenácii, v ktorej sa blysli aj muži.

Tomáš Maštalír vytvoril neobratného manžela, ktorý sa pohybuje vo svojom manželstve ako slon v porceláne a nevie ani poriadne zaútočiť, ani potešiť. Jeho protihráčom je mladučký Matej Beniak v role Jana, ktorý šikovne hrá neviditeľného – najradšej by sa stratil.

Statný Roman Poláčik v úlohe zradného zvodcu je drsný sebec, ale vo chvíľach pokánia vie prejaviť cit a je prirodzený. Podobne nejednoznačný, citmi zmietaný, ale civilne zahraný, je aj Laca, verný nápadník nešťastnej Jenůfy v podaní Daniela Fischera. Fischer zložil k predstaveniu aj originálnu hudbu. Tá sa dotýka srdca a pomáha chápať chybujúcich.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Vica Kerekes #Tomáš Maštalír #SND #premiéra #Hriech/Její pastorkyňa #100 rokov SND
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku