On-line inscenácie. Tri bonbóny z Národného divadla

Slovenské národné divadlo predviedlo v on-line priestore zatiaľ štyri inscenácie a všetky potvrdili, že dobré umenie sa nestratí nikde, ani na internete.

30.11.2020 08:00
debata
Petra Vajdová a Milan Ondrík v hre Polnočná omša. Foto: Braňo Konečný
33 polnocna omsa 4x Petra Vajdová a Milan Ondrík v hre Polnočná omša.

Tvorcom sa podaril ten zázrak a dotkli sa duše divákov. Máme o tom hmatateľný dôkaz, stovky ľudí, ktorí sledovali stream každého z predstavení on-line,– a pri každom z počítačov pritom mohli sedieť viacerí.

Už samotný výber predstavení bol trefou do čierneho. Polnočná omša je hra jedného z najvýraznejších slovenských dramatikov 20. storočia Petra Karvaša a odohráva sa na Štedrý deň roku 1944.

Nehovorí však o vojne a jej hrdinoch či porazených, hovorí o každom z nás, o našich hodnotách, zásadách, ľudskosti či zrade tam, kde by ste ju najmenej čakali, malichernosti a podlosti. Platných v každej dobe, v každej „bohabojnej“ rodine.

V rodine Kubišovcov je najmladší syn partizán, starší gardista, dcéra arizátorka. Pri štedrovečernom stole sedia s nacistom a nádejnou nevestou je komunistka. A stoja pred dilemou, či obetovať syna, alebo vystaviť nebezpečenstvu všetkých. Front sa však blíži a zrejme si budú musieť v rodine vymeniť úlohy…

Všetko sa odohrá v jedinej miestnosti, pri štedrovečernom stole, a v priebehu pár chvíľ, ktoré v rukách Anny Javorkovej, Emila Horvátha, Milana Ondríka, Richarda Stankeho a Petry Vajdovej predstavujú nekonečno.

Tému večnosti otvára aj oceňovaná dráma Mercedes Benz, ktorá získala cenu Dosky 2017 ako mimoriadny počin v oblasti činohry. Epizódy z rodinnej kroniky legendárneho uhorského roku Esterházyovcov odhaľujú večný boj dobra a zla na pozadí dejín, ktoré vedia vyplaviť trocha smetí, ale aj poriadnu špinu, vonku za dverami aj doma, aj vo vlastnom vnútri.

Nuž ako to dopadne, keď uzavrie stávku Pán (Martin Huba) s Luciferom (Robert Roth) a Esterházy (Péter) si na mušku berie svoj vlastný rod? Kto videl, vie a kto nestihol, môže sa tešiť nabudúce.

Tretím bonbónikom je rodinná dráma Pred západom slnka, v ktorom sa dobre zabezpečený sedemdesiatnik zamiluje do dvadsaťročnej slečny a znova objaví radosť zo života. Jeho rodina však bije na poplach, dospelé deti sa cítia ohrozené.

Príbeh zakázanej lásky staršieho muža a mladučkého dievčaťa je tak len navonok vzdialený a ich vzťah len zdanlivo nenormálny, v skutočnosti je to celkom bežný príbeh rodinných vzťahov.

Herecký koncert Martina Hubu, ale aj Táne Pauhofovej v postave dcéry a ďalších členov súboru po vrstvách odhaľuje, čo sa stane, keď sa skutočná láska stretne s predstieranou, keď na seba narazia pravda a lož a vonku je tma. Martin Huba získal za postavu cenu Dosky 2018 za najlepší mužsky herecký výkon.

Zo všetkých troch príbehov mrazí a inak to nebude ani v komornej dráme Sova s Božidarou Turzonovovou a Barborou Andrešičovou. Stretnutie dvoch generácií, babičky a vnučky, medzi ktorými je priepasť, opísala česká spisovateľka, poetka, speváčka a dramatička Natalie Kocab a nanovo upravila „na telo“ obom predstaviteľkám.

SND inscenáciu už raz uviedlo on-line, onedlho ju môžu diváci vidieť znova, teraz v rámci projektu Živé umenie. Sovu, rovnako ako Pred západom slnka už mohli sledovať aj diváci naživo, v sále, nasledovať budú inscenácie Leni, Korene a Skrotenie zlej ženy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SND #divadlo #Slovenské národné divadlo #divadelná hra