Prečo sa z odvolania Strniska stalo tabu?

Generálny riaditeľ SND Ondrej Šoth získal čas na vysvetlenie. Od stredy je PN. Po tom, čo v utorok predložil dôvody odvolania riaditeľa Činohry Vladimíra Strniska ministrovi kultúry Danielovi Krajcerovi, ktorý ich akceptoval, s tlačou nekomunikuje. A odrazu sú tieto dôvody o to zaujímavejšie. Odvolanie Strniska prišlo náhle a v čase kontroly ministerstva kultúry. Prečo sa teda o nich nehovorí do dôsledkov?

27.05.2011 12:00
Emil Horváth ml., nový riaditeľ Činohry SND,... Foto:
Emil Horváth ml., nový riaditeľ Činohry SND, plánuje vybudovať tvorivý tím
debata

Minister Krajcer sa odmieta podrobnejšie vyjadrovať k SND do času, kým sa kontrola neskončí. Médiám poskytol len oficiálne vyhlásenie, v ktorom obchádza dôvody, čo si vypočul z úst Ondreja Šotha. Na priamu otázku, aby ich vymenoval, odkázal Pravdu na generálneho riaditeľa SND a neštandardne aj na šéfa marketingu Juraja Martinyho.

A tak na to, aby sa verejne pomenovalo, v čom konkrétne sklamal dôveru Ondreja Šotha riaditeľ Činohry, získava čas aj Daniel Krajcer. Možno aj preto, že napriek malej obľube v súbore Vladimír Strnisko docielil v SND v porovnaní s Baletom a Operou najlepšie hospodárske a programové výsledky.

Tieň nedôvery
Stanovisko o odvolaní riaditeľa Činohry publikovalo SND formou správy pre média na web-stránkach: „Riaditeľ Strnisko si ani po roku pôsobenia v tejto funkcii nedokázal získať dôveru súboru a zároveň stratil dôveru generálneho riaditeľa SND Ondreja Šotha, preto pristúpil k jeho odvolaniu.“

Nedôvera súboru môže byť len jedným z vážnych dôvodov, ktoré vedú k tomuto kroku, čo, bohužiaľ, nestačí. Vie to aj minister, aj Šoth. Prečo teda z takej na prvý pohľad prostej veci robia obaja „kovbojku“? Prečo Šoth tají vlastné dôvody a ako si získal pre tento svoj postoj aj ministra? Sú osobné alebo objektívne?

SND je vlajkovou loďou vysokej kultúry Slovenskej republiky. Za erbovú inštitúciu ho považuje aj súčasný minister. To, že do divadla poslal hospodársku kontrolu, je sľubné gesto. No dnešným postojom Daniel Krajcer vrhá tieň nedôvery vo vlastný dobrý úmysel.

Ani herci, ani Vladimír Strnisko, hoci viedli spory, netušili, že riaditeľovi Činohry ide o hlavu. „Na aktíve ma herci kritizovali, ale nikdy nebojovali za to, aby som odišiel. Išlo im o väčší vlastný priestor. Popularita vytvára určitý pocit projekcie moci. No odvolanie ich prekvapilo, lebo ho nepožadovali,“ tvrdí Vladimír Strnisko. O tom, ako sám vníma odvolanie práve v čase kontroly, povedal: „Nikdy som nesúhlasil s míňaním prostriedkov nášho súboru na iné účely. No nepochybujem, že pravý dôvod sa odhalí veľmi skoro.“

Noví riaditelia
V stredu sa verejnosti predstavili noví riaditelia Činohry a Baletu SND. Emila Horvátha ml., ktorý je o 7 rokov mladší od 73-ročného Vladimíra Strniska, privítali s uspokojením herci Tomáš Maštalír, Zdena Studenková a Jozef Vajda, ktorým Šoth predtým zvýšil platy, lebo ich považuje za najlepších v súbore. Horváth plánuje prebrať väčšinu z dramaturgického plánu, ktorý pripravil jeho predchodca. " S pánom Šothom som sa dohodol, že budem rešpektovať jeho koncepciu, ale urobil som určitú zmenu. Budem mať tvorivý tím." Šoth totiž spolu so Strniskom presne pred rokom prepustil všetkých dramaturgov. Za svojho prvého spolupracovníka si Horváth zvolil dramaturga Martina Kubrana.

Andrej Suchanov, tanečník, ktorý sa vlani po Ondrejovi Šothovi stal riaditeľom Baletu v košickom Štátnom divadle a v januári ho prijali aj za šéfa kostýmovej výpravy do SND, sa oboch funkcií vzdal. Vymenil riaditeľa Baletu SND Vlastimila Harapesa, ktorý odchádza z osobných dôvodov. Suchanov konzervatívne plánuje stavať na klasickom balete. A chce prebrať z Košíc ďalšie tituly – Malý princ a Odysseus, ktoré budú údajne lacnejšie ako vlaňajšia Giselle, kritizovaná pre vysoké náklady.

Po roku od voľby nového vedenia SND tak zatiaľ ostali vo svojich pôvodných funkciách iba Ondrej Šoth a Peter Dvorský.

debata chyba