Pôvodne tri role rozprávačov zahrá herec Robert Roth sám. „I keď sme inscenáciu pripravili pre Konvergencie, východiskový materiál aj zostava ľudí, ktorí sa na projekte zišli, má veľký potenciál posunúť ho aj ďalej,“ vraví režisér Silvester Lavrík. Potenciál hry sa prejavil už keď sa s veľkým predstihom nedeľná premiéra v bratislavskej Design Factory vypredala. Organizátori preto pre verejnosť sprístupnili aj nedeľnú generálku, začína sa o 15. hodine.
„Dejová línia Príbehu vojaka sa v našom spracovaní od predlohy z roku 1918 veľmi nelíši,“ vysvetľuje Lavrík. Aj jeho vojak si prejde faustovskou dilemou zapredania vlastnej duše za možnosť dohnať čas stratený na fronte. Pomocou jedinej zázračnej knihy získa od diabla úspech, slávu a bohatstvo. Ľahkosť bytia ho však časom zunuje.
Čím je Príbeh vojaka celkom jedinečný, je jeho inovatívne spracovanie. „Vychádzali sme z veľmi poctivého prekladu Milana Ferka zo začiatku 80. rokov. No boli v ňom skryté odkazy – napríklad na kórejskú vojnu, ktorá je už dnes dávno prekonaná. Nahrádzať tieto pasáže odkazmi na Kaddáfího sa nám nezdalo vhodné, preto sme do diela zapojili celkom nový inventár básnických obrazov z veršov vynikajúcich slovenských poetov,“ dodáva Silvester Lavrík. Za básnikov, ktorých metafory si dielo požičalo, menuje aspoň Vojtecha Mihálika, Milana Rúfusa či Jána Ondruša.
Predstavenie zaútočí divákovi na všetky zmysly. Okrem nevyhnutnej hudobnej zložky, ktorú bude reprezentovať orchester, a slovného sprievodu herca Roberta Rotha, bude príbeh dotvárať aj tanec. Pohybovú podobu inscenácie má na starosti významný maďarský choreograf Krisztian Gergye, člen Maďarského národného divadla.
Príbeh vojaka v Bratislave zaznel naposledy ešte v roku 1982. Ale vo svete sa dočkal už najrôznejších spracovaní, predstavil sa publiku napríklad aj ako balet. Libreto k nemu napísal švajčiarsky autor Charles Ferdinand Ramuz vychádzajúc pri tom z poviedkovej tvorby Alexandra Afanasieva, ktorého zase inšpirovali tradičné ruské rozprávky.