Komédia Tri v tom sa v Prahe stala legendou. A v Košiciach?

V časoch normalizácie sa v pražskom Činohernom klube stala komédia Tri v tom v réžii Jiřího Menzela legendou.

11.02.2012 01:00
Zľava: Alena Ďuránová, Adriana Ballová, Tatiana... Foto:
Alena Ďuránová, Adriana Ballová, Tatiana Poláková a Juraj Zetyák v komédii Tri v tom.
debata

Hľadisko zapĺňala viac ako deväť rokov. Autor Jaroslav Vostrý sa vtedy nemohol pod hru podpísať, pretože mal zákaz publikovania. Dnes ju ako prvú tohtoročnú premiéru uvedie Štátne divadlo Košice.

„Táto hra je písaná ako klasická commedia dell'arte so všetkým, čo k tomu patrí. Úlohou tohto žánru je predovšetkým zabávať,“ povedal hosťujúci režisér Michal Spišák. „Je to v podstate veľmi ľahká komédia a už samotný názov hovorí, o čom hra je. O dvoch vypečených dcérach jedného otca, ku ktorým sa pridáva slúžka,“ pokračoval režisér.

Čo tri mladé ženy vyviedli? Zistili, že „sú v tom“. A spolu s milencami vymýšľajú, ako nečakanú novinku oznámiť otcovi a pánovi domu. Čo je však horšie, ten už má so svojimi ratolesťami v sukniach vlastné plány, ako ich dostať pod čepiec. Do klbka problémov sa navyše zapletie popletený sluha, chvastúň Capitano.

„Commedia dell'arte je čistý divadelný žáner. Mne sa tento typ komédií veľmi páči preto, lebo herec sa tu nemôže ukryť za nejakú hlbokú myšlienku, ktorú by prezentoval. V žiadnom prípade to však nie je improvizačné divadlo,“ vysvetlil Michal Spišák.

Jednu z trojice mladých žien v požehnanom stave – Ardéliu – hrá Alena Ďuránová, ktorá priznala, že nemá rada tento divadelný žáner. „Práve preto, že sú len dve možnosti – buď je to veľmi dobré, alebo veľmi zlé. Je tam všetko presne dané, strihy, nasadenie, všetko má jasnú motiváciu a ak vypadne jeden článok, tak sa to začne búrať,“ vysvetlila herečka, ktorej partnerkami „v tom“ sú Adriana Ballová ako Lucinda a Tatiana Poláková ako Colombina.

Slávnu Menzelovu inscenáciu režisér nevidel. „Poznal som len niektoré naštudovania uvedené na Slovensku v deväťdesiatych rokoch. Ako to však už býva, niekto iniciatívne doniesol na skúšku video s pôvodným naštudovaním, a tak sme si ho pozreli. Ale inšpiráciu som nehľadal. Bolo by to aj ťažké. Divadlo aj doba sa od čias premiéry v Prahe zmenili,“ dodal Michal Spišák.

K spolupráci prizval Štefana Hudáka, ktorý navrhol scénu, a kostýmovú výtvarníčku Katarínu Holkovú. O hudbu sa postaral Dano Heriban.

debata chyba