Prvý diel vznikol hneď, ako vypukla epidémia koronavírusu. Zasiahla aj Divadlo Mír, ktoré sa tiež ocitlo bez peňazí, na mizine. Pod vedením svojho šéfa Alberta Čubu sa herci rozhodli zviditeľniť cez internet a streamovať humor. Zrodil sa tak seriál sKORO NA mizine, ktorý okamžite zabral, a keď si Karel Šíp pozval jedného z protagonistov, osobitého herca Štěpána Kozuba, do relácie Všechnopárty, úspech bol spečatený.
Prvý diel je akoby autentickým záznamom situácie po vypuknutí pandémie. Podobne to asi bolo v mnohých divadlách v Česku aj na Slovensku. Riaditeľ ostravského Divadla Mír, sympatický Albert Čuba, sa radil s kolegami v divadelnej sále, čo ďalej. Núkali sa podnety z improvizačnej show Tři tygři, ktorá vznikla už dávnejšie na pôde divadla.
Nápad vraj prišiel na um strihačovi Matějovi Jankovskému v sprche. Myslel na to, že herci majú čas, tak by sa dalo s nimi niečo nakrúcať. Len kde vziať peniaze? Rozhodli sa ich vyzbierať. Projektu sa ujal režisér Vladimír Skórka, scenár začal písať Martin Šimíček a hlavný fór bol v tom, že každý bude hrať sám seba. Aby pritiahli väčšiu pozornosť, rozhodli sa angažovať aj hviezdy z Prahy. Tak sa vynorila jedna z ďalších línií: Rivalita medzi hlavným mestom a baníckou metropolou. Budú si strieľať aj z Pražanov a bude to vzájomné.
Langmajer chce katering
Na spoluprácu si pozvú napríklad kamaráta, populárneho herca Jiřího Langmajera. Ten postupne pritiahne do deja aj slávneho scenáristu Petra Kolečka a zabávača Michala Suchánka. Vznikne kolektív, v ktorom to iskrí nápadmi, porozumením, ale aj invektívami. Veľkí Pražania sú síce kamarátski, ale blahosklonní, Ostravčania zase vzdávajú profíkom z hlavného mesta hold, ale myslia si svoje a za chrbtom ich ohovárajú. Pokrytectvo a pochlebovanie prekvitá, no práve ono je zdrojom mnohých humorných situácií v seriáli.
Keď Ostravčania Langmajerovi nápad, aby hral v seriáli, telefonicky oznamujú, vypočujú si diváci aj jeho komentár po zložení slúchadla. Ako to už býva, až vtedy zaznie plná pravda, ale ponuku prijíma a do Ostravy sa vyberie. Očakáva však, že bude mať podmienky ako hviezda – katering, pohodlie, dobrý honorár a iné vymoženosti. Kolegovia z Ostravy mu zabezpečia namiesto karavanu aspoň dodávku s baníckym logom, ako-tak ho uspokoja.
Prvé streamovanie má byť improvizácia, v ktorej účinkuje vynikajúci Štěpán Kozub, ktorý aj nahadzuje začiatok scénky. Improvizácia sa však nerozvinie, lebo Kozub sa pasoval do postavy Langmajerovho vnuka, na čo sa tento urazí. Vraj je ako päťdesiatnik na takého vnuka mladý. Zúri a scénku stopne. Aj ďalšie situácie približujú, ako seriál vtipkuje na účet márnomyseľnosti hercov, patetickosti umeleckého sveta. Každý sa tam cíti najlepší, chce dostať príležitosť, aby to ukázal. Niekto sa kvôli tomu aj pchá Langmajerovi do – pozornosti.
Kolečko v šachte
Pôvabná je pasáž, keď sa do hry zapojí scenárista Petr Kolečko. V minulosti písal hry pre ostravské Divadlo Petra Bezruča. Na skúške nebol celkom spokojný s výkonmi hercov. Režisérovi sa posťažoval, že napísal krásnu hru a oblastná „šmíra“ mu to kazí. Neuvedomil si, že je pri mikrofóne a všetci herci v divadle si názor vypočuli.
Aj s touto epizódou seriál pracuje. Vrchol je však samotný príbeh, ktorý Kolečko pre ostravské streamovanie akože napíše. Baníci, riadni chlapi, už je tam aj Marek Vašut, sú v šachte a dostanú COVID-19. Kašľú, ale sú rozhodnutí, že nevyfárajú, aby ľudí hore nenakazili. Je to podarené, príbeh heroický, predák Langmajer pôsobivý, ale Ostravčania gúľajú očami a šeptom sa pýtajú, či vôbec Pražania tušia, že v Ostrave sa uhlie už štvrťstoročie neťaží.
Vtipné nápady, pohľady do zákulisia divadla, odhaľovanie fungovania divadla, kolegiálne vzťahy a ich úskalia, to všetko je v seriáli zábavne spracované. Herci si strieľajú najmä zo seba, čo im získalo veľa divákov, takže získali aj veľa peňazí. Vtipná je pointa jedného z dielov, kde sa tvorcovia tešia, že im niekto (je to známy boháč a súvisí s Ostravou) poslal sedem miliónov! Stalo sa? Nestalo? Je to dobrá inšpirácia pre ostatných a aj dobrá satira.
Príbehy z divadla pokračujú, zatiaľ má seriál štyri diely. Objaví sa v ňom aj scenárista seriálu Vyprávěj Rudolf Merkner, novinár Honza Dědek a iní známi ľudia. Zaznie aj pôvabné ostravské nárečie, ktoré je však „od prírody“ prešpikované vulgarizmami. V seriáli je ich ale toľko, že divák si zvykne a začne ich brať ako citoslovcia.
Napriek všetkým kladom sa dá predpokladať, že seriál u nás zaujme skôr divákov, ktorí majú radi divadlo a herecký svet. Tí medzi fanúšikmi zotrvajú, aj keď po skvelom nástupe stratí seriál trocha dych. Nie je totiž jednoduché nadupať polhodinovky kvalitným humorom, ktorý sa musí valiť. No tento seriál nie je len zábavou, ale aj perfektnou reflexiou pandemickej doby. COVID-19 nám poriadne skomplikoval život, ale priniesol aj mobilizáciu nápadov, humoru a síl. Niekomu až slávu, a to je prípad Divadla Mír.
Odvážna kúpa
Názov Divadlo Mír znie ako z minulého režimu a tak to aj je. Kedysi bolo v tejto elegantnej funkcionalistickej budove v ostravských Vítkoviciach kino Mír, potom tam bola telocvičňa a neskôr obchodíky Vietnamcov. Keď už budova dosluhovala, v roku 2017 ju odkúpil mladý ostravský herec Albert Čuba a zriadil v nej divadlo. Vraj sa poriadne zadlžil (na sedem životov, ako tvrdí jeho kolega, dnes už umelecký šéf Divadla Mír, Štěpán Kozub), ale stálo to za to. Divadlo sa uchytilo.
Vyzerá pekne a obohacuje súčasnosť aj históriu mesta. Budovu totiž postavili dvaja podnikatelia ešte v dvadsiatych rokoch minulého storočia a zriadili v nej kino, ktoré sa volalo Bio Rekord. Keďže však vtedy nemohli prevádzkovať kino súkromníci, fungovalo pod patronátom Sokola. V roku 1948 ho znárodnili a premenovali na Kino Mír. Po revolúcii sa stalo divadlom a hoci je to rarita – už aj výnosným.