Recenzia: Pitbull v GUnaGU síce šteká, ale nehryzie

Hoci má najnovšia inscenácia bratislavského divadla GUnaGU Pitbull v podtitule Hra o Slovensko, divák navnadený na spoločensky aktuálnu satiru si veľa neužije.

08.03.2012 06:00
 Roman Pomajbo Foto:
V hlavnej úlohe v hre Pittbull účinkuje Roman Pomajbo.

Na pódiu sa totiž v skutočnosti rozohrá skôr obohraná hra o peniaze jedného nečestného muža. Ostáva teda len pomerne aktuálny humor, ktorý však tiež akosi pokrivkáva. Ak teda ide o Pitbulla, dalo by sa povedať, že síce šteká, ale celkom iste nehryzie.

Chlapík ako každý iný. Má niekoľko domov – napríklad aj v Španielsku, voľajaké autá a ženy, kopu priateľov a ešte viac nepriateľov. Podnikateľ, tak trochu mafián. Prepustia ho z väzenia, kde bol, samozrejme, „omylom“ a odrazu sa mu každý vyhýba. Teda každý okrem jeho rodiny, ktorá sa predbieha v tom, kto z neho vytiahne viac peňazí.

Hra Pitbull má síce zrozumiteľné posolstvo, jej obsah je však veľmi roztrieštený. Tvoria ho epizódky zo života pomerne nezaujímavých a primitívnych ľudí. Mafiánova dcéra s kopou ovocných prezývok jazdí na drahom aute, hoci to vôbec nevie, tatko za ňou žehlí prešľapy. Jeho manželka sa po zmierení s jeho nekonečnými neverami skúša vytĺcť z neho aspoň poriadny balík, v čom jej pomáha servilný notár. Milenka zatiaľ skúša to isté, navyše s novorodencom v náručí. A o svoje „miesto na Slnku“ sa uchádza aj úbohý hudobník, ktorého z čudesných príčin otec mafián dohadzuje svojej dcére.

Postavy novinky z pera Viliama Klimáčka sú zúfalo dvojdimenzionálne, akoby vyskočili zo stránok tínedžerského komiksu. V kontexte celkového vyznenia hry išlo asi o zámer, problém je v tom, že nie veľmi originálny. Hoci o aktuálnosti tematiky niet pochýb, archetypálne mafiánske postavičky tu už predsa len boli tisíckrát a často oveľa vydarenejšie. Prečo by teda mali diváka zaujímať práve tieto? Odpoveď na to hra bohužiaľ neponúka.

Kto v dnešnej dobe ešte pochybuje o tom, že na Slovensku (rovnako ako hocikde inde), ťahajú za nitky darebáci, ktorým sú na spôsob Krstného otca zaviazaní práve tí, ktorí by ich mali trestať či súdiť? Otvárať v tomto zmysle niekomu oči nemá zmysel a naozaj výstižných okamihov či fráz je v hre beztak pomerne málo. Chcelo by to teda do tejto tematiky zapojiť aj čosi nové a neopozerané. To sa v tomto prípade nepodarilo, a tak Pitbull pripomína skôr tematické improvizácie než celovečerný počin profesionálov.

Viliam Klimáček: Pitbull / réžia: Karol Vosátko / kostýmy: Renáta Ormandíková / hudba: Peci Uherčík / hrajú: Roman Pomajbo, Zuzana Porubjaková, Darina Abrahámová, Zuzana Šebová, Tomáš Palonder, Viliam Klimáček / dátum premiéry: 2. marec, Divadlo GUnaGU, Bratislava

Hodnotenie autorky: 2 z 5 hviezdičiek