Slovensko dostalo šancu Janáčkovi pomôcť. Dvakrát. Rovnakým titulom, hoci v rozličných úpravách. Pred troma týždňami uviedli Košice Janáčkovu Jej pastorkyňu v Kovařovicovej pražskej revízii, uplynulý víkend Opera SND v brnianskej verzii z roku 1908 a pod názvom vžitým v zahraničí, ako Jenůfu. Bez porovnávania to jednoducho nejde. Východ mal navrch. Najmä v koncentrovanosti drámy, vo vyhrocovaní kontrastov na javisku aj v hudbe. V Bratislave sme zasa zažili situáciu, keď druhá premiéra kvalitou zjavne prevýšila prvú.
Najnovšiu Jenůfu paradoxne zradil nový operný dom. Šírka javiska v neutrálne sivom výtvarnom návrhu Jána Zavarského rozhalila priestor, no akcie v ňom sa rozplynuli. Nie je ani podstatné, či režisér Martin Otava akceptuje princípy súčasného divadla, či narába s realistickým výrazovým inštrumentáriom, či folklór potlačí, mlynské kolo rozkrúti, alebo v závere otvorí horizont. Rozhodujúce je iné. Či z javiska a orchestra sálajú emócie. Nimi je totiž dielo nasiaknuté a zabiť ich je takmer nemožné. A predsa z 1. premiéry vyprchávali.
Podiel na stlmení citov nieslo aj hudobné naštudovanie Jaroslava Kyzlinka. Prospelo by mu ráznejšie odlíšenie temp, viac vrstiev a jemného chvenia v dynamike. Aby hlasy zavše nezanikali a boli zrozumiteľné. Aj orchestrálna presnosť sa dostavovala len postupne. Najvyťaženejším sólistom bol Peter Berger, ktorý v prvej premiére v piatok stvárnil Števu, a na druhý deň v druhej premiére – spevácky, výrazovo i herecky jedinečne – Lacu.
Vrúcnosťou a drámou upútali Adriana Kohútková (Jenůfa) a Ľubica Rybárska (Kostelníčka), zdravý materiál ponúkol Tomáš Juhás ako Števa. V prvom obsadení formovala Eva Urbanová autoritatívnu Kostelníčku miestami s priostrými výrazovými hrotmi. Miroslav Dvorský vložil v piatkový večer do Lacu sumu skúseností a Kataríne Juhásovej-Štúrovej zatiaľ k lyrickej dimenzii Jenůfy chýba dramatický protipól a teplejší tón. Po dvoch premiérach je naplánovaná do konca sezóny už len dvojica repríz v apríli. Škoda, dielo musí interpretom vojsť pod kožu a divák si ho musí obľúbiť. Radšej dnes. Aby zajtra nebolo neskoro.
Hodnotenie Pravdy: 3 hviezdičky z 5
Leoš Janáček: Jenůfa
dirigent: Jaroslav Kyzlink
réžia: Martin Otava
scéna: Ján Zavarský
kostýmy: Peter Čanecký
premiéry v Opere SND 23. a 24. marca