Sedem dní do pohrebu? Život na pozadí normalizácie

Román Jána Roznera Sedem dní do pohrebu sa v čitateľskej ankete denníka Pravda stal "knihou roka" 2009. Publicista, prekladateľ, dramaturg, divadelný a filmový kritik v ňom nesmierne emotívne zachytil smrť manželky Zory Jesenskej a dramatické okolnosti súvisiace s jej smrťou. Spisovateľka, prekladateľka a literárna kritička bola totiž známou osobnosťou, ktorá nahlas a verejne hovorila o sovietskej okupácii. Aj preto sa ju komunistický režim snažil umlčať a vymazať zo slovenskej literatúry.

25.05.2012 09:00
Jana Oľhová ako Zora a Ján Kožuch ako Ján... Foto:
Jana Oľhová ako Zora a Ján Kožuch ako Ján starší v inscenácii Sedem dní do pohrebu v Slovenskom komornom divadle v Martine.
debata

Dramatik a dramaturg Peter Pavlac dal čitateľsky príťažlivej literárnej predlohe dramatickú podobu. V martinskom Slovenskom komornom divadle má predstavenie Sedem dní do pohrebu premiéru v piatok 25. mája. „Pre mňa to bol veľmi sugestívny zážitok, keď som sa dostal ku knihe Jana Roznera. Netušil som, že sa to niekedy niekto odváži uvádzať ako divadlo. Text má veľmi svojrázne literárne kvality,“ povedal hosťujúci režisér Ľubomír Vajdička, ktorý inscenáciu naštudoval. Po desiatich rokoch sa tak renomovaný režisér vrátil do svojho rodiska – osobného i divadelného.

Rozner rozpráva, ako prežil sedem dní, ktoré ubehli medzi smrťou Zory Jesenskej a pohrebom. Na pozadí historických zvratov rekapituluje vlastný život. Manželkin skon a situácia okolo potrebu spustili prúd autorových spomienok, ktoré majú osobný, ale aj širší spoločensko-politický charakter reflexie nastupujúce normalizácie.

„Jeho text má potenciálnu dramatickosť, pretože je to konfrontácia pováh dvoch ľudí, čo je princíp drámy. Je tam veľmi sebakritický rozmer autora, ktorý veľmi úprimne hovorí o všetkých svojich, povedal by som nedostatkoch alebo hendikepoch. A potom je tam možno trochu idealizovaný obraz jeho manželky, teda Zory Jesenskej ako energickej osoby s prirodzenou autoritou. Ešte aj s historickými koreňmi jej rodiny. Ide o to, do akej miery to dramatizátor dokáže postihnúť. A myslím si, že Pavlacovi sa to podarilo v plnej miere,“ pokračoval režisér.

Postavu Zory naštudovala Jana Oľhová. „Má zase úžasnú príležitosť preukázať nielen svoj talent, ale aj spôsob hereckej práce, ktorý je až autorský. Bola úžasným vkladom do predstavenia, rovnako ako jej ostatní kolegovia,“ spomenul Ľubomír Vajdička. V divadelnej adaptácii dostal Ján dve podoby, jedného hrá Daniel Heriban, staršieho Ján Kožuch. „Starší tam figuruje ako ten, ktorý píše v Nemecku knihu a dáva do poriadku popísané papiere. Mladý je vlastne životný partner Zory Jesenskej, ktorý má v čase jej úmrtia práve päťdesiat rokov. Išlo skôr o vekový rozdiel týchto dvoch hrdinov,“ dodal režisér.

Premiérová inscenácia Slovenského komorného divadla v Martine Sedem dní do pohrebu bude o necelý mesiac hosťovať aj na javisku Slovenského národného divadla v Bratislave. Uvedie ju 22. júla v cykle V Národnom ako doma.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba