Simona Vachálková: Hriech som obliekla do civilu

Kostýmy do siedmich hier projektu Anómia 21, ktorú počas júnových nedieľ premiéruje bratislavské Divadlo P. O. Hviezdoslava, vytvorila Simona Vachálková. Pred takou úlohou skúsená kostýmová výtvarníčka ešte nestála: hriešny termín, hriešna téma.

, , 11.06.2021 14:00
kresby SSSS Foto:
Návrhy kostýmov pre divadelný projekt Anómia 21 vytvorila kostýmová výtvarníčka Simona Vachálková.
Foto: Archív Simony Vachálkovej
Simona Vachálková

Existujú hriešne šaty? Dá sa o kostýmoch aj takto rozmýšľať?

Často sa stáva, že mám vytvoriť hriešne šaty. Býva to v inscenáciách s filozofickým podtónom alebo v takých, kde si nejaká situácia vyžaduje taký odev. Zo skúsenosti viem, že každý vnímame hriech ináč. A pre každého hriešne znamená niečo iné. Pre niektorých ľudí stačí už trošku kratšia sukňa. Ale aj krásne čierne šaty, ktoré obopínajú telo, môžu pôsobiť hriešne. Pohľad na také šaty vie vyvolať určitú tenziu, vzrušenie. Závisí od toho, čo človek, ktorý tie šaty nosí, vyžaruje. Osobné vyžarovanie je veľmi dôležité. Sú muži aj ženy, ktorí si oblečú šaty a vôbec nechcú dávať signál, no odev, ktorý pokrýva ich telo, môže vyvolávať určitú zmyselnosť, vášeň, privolávať hriech. Ale opäť podotýkam – hriech u každého znamená niečo iné.

Pracovali ste naraz na kostýmoch pre sedem rôznych hier. Čo bolo pre vás univerzálnym mottom, okrem toho hriechu?

Každá z týchto hier je iná a každá odkazuje na inú spoločenskú situáciu. Kostýmy som riešila ako súčasné civilné kostýmy. Odev na javisku nemusí priamo pomenovávať charakter. Počas hrania sa charakter postavy postupne sám vylupuje. Šaty sú len obal, ktorý v jednom momente ako keby zanikal, strácal sa, a v inom momente zasa vychádza do popredia. To závisí od situácie, od gesta, od slov, ktoré pomenujú napríklad stav mysle postavy.

Keď kostým navrhujete, takýto vývoj už v duchu vidíte? Viete, kedy sa odev na javisku zaskvie?

Áno, áno! Keď si prečítam hru, nájdem si situácie, ktoré ovplyvňujú konanie postavy. A v prípade týchto siedmich hier, ktoré stvárňujú situáciu v spoločnosti, som podnetov ku kostýmom našla veľa. Napríklad hra Uršuly Kovalyk nazvaná Opatruj sa, Júlia! je o násilí, ktoré sa pácha doma. Muž, ktorý je bohatý podnikateľ, psychicky týra svoju ženu, znásilňuje ju ponižovaním. A takto týra aj svoju matku, s ktorou tiež žije v jednej domácnosti. Nemusia to byť len sexuálne praktiky, ktorými muži týrajú ženy. Takáto sociálna deviácia, vnímaná psychologicky, sa dá vyjadriť aj v kostýme. A je len na mne, či to urobím lascívnym spôsobom, alebo to budem dávkovať inak. Tak, aby kostýmy nepôsobili vulgárne a aby zároveň diváka zasiahli. Aby cítil, že niečo nie je v poriadku.

Ubitú ženu oblečiete napríklad do úbohých šiat? Tyrana do kože? Má v hre dominantný odev?

Nie, nie, veď často sa stáva, že nenápadní ľudia, ktorí vôbec nie sú vyzývaví, sú práve schopní veľkého násilia. Pôsobia zahriaknuto, v spoločnosti si ich nikto nevšimne, ale oni nie sú zahriaknutí. No nikto by nepovedal, že sú schopní ohavných činov. Násilníci a tyrani, či už majú na svedomí výbuch bomby, alebo iné brutálne činy, sú zväčša nenápadní. A násilie sa rodí v domácnostiach, v rodinách. Tam, kde nie je láska a harmónia, súzvuk, vzniká konflikt a agresia. Hriech. Takže na javisku ponúkam skôr jemné prekvapenie, ktoré ilustruje násilie a vyjadruje deviáciu, ale nenápadne.

Ktorý hriech a jeho stvárnenie bolo pre vás najzaujímavejšie?

Každý jeden hriech je ťažký oriešok, lebo každý má svoje modifikácie. Každý má iné znaky. A ako som už povedala, v mojej práci nie je cieľom hneď prvoplánovo poukázať na tie znaky. Sám divák si môže vystopovať prvky, ktoré chcem podčiarknuť. Hoci sú texty realistické, odohrávajú sa v abstraktnom prostredí, ktoré je minimalistické. O to väčší je dôraz na kostým. Na minimalistickej scéne by mal vyznieť.

Po pandemickej izolácii sa projekt Anómia 21 veľmi rýchlo rozbehol. Koľko ste mali času na svoju prácu?

Mávam obyčajne tri týždne od okamihu, keď ma osloví režisér. Potrebujem čas na to, aby som si text prečítala. Potom ho analyzujem, neskôr sa stretávam s režisérom a robím prvé skice. Prinesiem ich režisérovi, on ich odsúhlasí, zasa debatujeme, zasa mi niečo pridá alebo uberie, alebo aj ja prídem s novým nápadom. Dielo vytvárame spolu. V určitej fáze musím prezentovať svoju prácu hercom, ktorí budú v predstavení hrať a ktorí sa musia stotožniť s mojím riešením kostýmov. Nasleduje fáza nakupovania odevov, šitia kostýmov, skúšanie. V tomto projekte mi zvýšilo adrenalín, že v krátkom čase dvoch týždňov som mala stretnutia so siedmimi režisérmi, musela som pochopiť ich zámer a podať svoj kostýmový výklad.

Mali ste na jeden deň jeden hriech?

Keďže som návrhy aj adjustovala (musia mať pri odovzdávaní aj formu), tak musím povedať, že proces bol naozaj rýchly. A bolo to pre mňa veľmi zaujímavé: Takýto projekt som ešte nezažila.

Nebojíte sa, že málo známe cudzie slovo anómia, ktoré znamená bezprávie, môže aj odradiť divákov?

Myslím si, že v dnešnej dobe, ak niektorému termínu človek nerozumie, nájde si jeho význam na internete. Mladí hovoria: My to nepotrebujeme vedieť, my si to nájdeme. Dnes sme už naučení, že si neznáme vyhľadáme. Aspoň tí ľudia, ktorí majú snahu niečo pochopiť. A možno hľadajú ešte ďalej, naštudujú si tému. Takže menej známe slovo môže byť aj impulzom. Keď so študentmi v škole prídeme na terminus technicus, pomenovanie, ktoré je neobvyklé, žiadam ich, aby nezostali len pri tom jednom slove, ale aby hľadali hľadali presahy a súvislosti slov. Aj pre mňa je to zaujímavé.

Vráťme sa ešte k samotnej prehliadke Anómia 21. Hrá sa v rôznych priestoroch – na javisku DPOH, v CO kryte tejto budovy a v odsvätenom Kostole klarisiek. Ovplyvnilo to tiež tvorbu kostýmov?

Určite. Pre mňa bola veľmi zaujímavá informácia, že sa hrá v rôznych priestoroch. Priestor je vždy určujúci. V každom predstavení tejto prehliadky je prítomný jednoduchý scénografický prvok, ktorý je stále rovnaký, ale sa aj mení a ovplyvňuje celý priestor aj hercov a kostýmy. Je to kocka, ktorej základný vzhľad je antracitový, betónový, ale v jednotlivých hrách má rôzne podoby a vlastnosti. Raz svieti, inokedy je priesvitná, alebo farebná, vyžaruje… Pre mňa to bola tiež inšpirácia.

Návrhy kostýmov siedmich hier projektu Anómia 21

Autorkou kostýmov všetkých predstavení je Simona Vachálková.

Fotogaléria
+1

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava